N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Longauerová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pRPH: Čt 12:15–12:59 S26, Čt 13:00–13:45 S26, N. Petrů
N_Lob/uRPH: Út 27. 3. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, Út 17. 4. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, N. Petrů
N_Lob/vRKL: Pá 9. 3. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, Pá 23. 3. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, N. Petrů
N_Lob/vRMO: So 3. 3. 9:45–11:15 M17, 11:30–13:00 M17, So 21. 4. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, N. Petrů
N_Lob/vR1PH: Pá 2. 3. 12:00–13:30 S26, 13:45–15:15 S26, Pá 16. 3. 12:00–13:30 S26, 13:45–15:15 S26, A. Longauerová
N_Lob/vR2PH: Pá 2. 3. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, Pá 16. 3. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, N. Petrů
Předpoklady
Znalost fungování zákonodárné moci v ČR ( postupy legislativního procesu), znalost struktury a fungování Evropské unie, znalost základních principů fungování podnikatelského prostředí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je pojat komplexně a zaměří se na lobbing v prostředích, v nichž je zastoupen nejfrekventovaněji, a která se vzájemně prolínají, avšak způsob, charakter i techniky se mohou značně lišit. Předmět se soustředí na problematiku evropského lobbingu (v rámci EU, jíž jsme součástí), národního lobbingu (tj. v rámci ČR), přičemž tento lze rozdělit do dvou základních kategorií: na lobbing politický a na lobbing institucionální (profesní svazy, instituce, jejich činnost a zájmy). V neposlední řadě se předmět věnuje též lobbingu v úrovni podnikového (firemního) prostředí. Předmět zahrnuje též nejčastější vyjednávací – lobbovací techniky využívané v jednotlivých prostředích. Cílem předmětu je seznámit studenty s průběhem a závěry expertních stolů o lobbingu a s jejich doporučeními, se kterými by při přípravě zákona o regulaci lobbingu v ČR mělo pracovat Ministerstvo vnitra. Budou hledány náměty na zodpovězení otázek typu : Koho lze považovat za lobbistu, jaké schopnosti a dovednosti se u úspěšného lobbisty předpokládají? Koho lze považovat za lobbovanou osobu ? Jak vymezit pojem lobbing ? Jaké jsou zdroje, funkce, strategie a techniky lobbingu? Jak probíhají pokusy o zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU a v zemích EU? Pojem lobbing je někdy chápán jako prosazování zájmu nelegálními prostředky – proto bude vymezen pojem korupce, studenti budou seznámeni se Strategií vlády v boji proti korupci pro rok 2011/2012 a s návrhy Národní ekonomické rady vlády ohledně boje proti korupci. Obecným přístupem k regulaci lobbingu je profesní samoregulace, která vychází z principu etického kodexu. Prestiž a důvěryhodnost politiků, ale i obchodníků by měla vycházet ze třech základních principů profesionality – otevřenosti, integritě a čestnosti. Budou diskutovány aktuální kodexy na regionální, národní i mezinárodní úrovni. V rámci veřejných zakázek jsou v ČR ročně vynakládány prostředky v rozsahu 17,5 % HDP (cca 640 mld. Kč v roce 2010). Zprůhlednění procesů zadávání a vyhodnocování veřejných zakázek jako součásti e- governmentu může být jednou z cest, jak obchodní firmy, zájmové skupiny, spolky, neziskové i nevládní organizace mohou komunikovat s expertními systémy, které MMR připravuje. Zájmové skupiny jsou přirozenou součástí postindustriální společnosti. Budou definovány zájmové skupiny na regionální, oborové, národní i mezinárodní úrovni dle druhu zájmů, bude vyhledávána kompletní dokumentace k zadávacím řízením na regionální, národní úrovni i v rámci EU. Problematika u koho lobbovat, kde lobbovat, na co se při lobbingu zaměřit, jakým stylem lobbovat a jaká média lze pro lobbing využít, bude zkoumána na několika konkrétních případových studiích v rámci prostředí ČR i EU. Budou posuzovány techniky přímého i nepřímého lobbingu, vyhledávány PR,PA agentury a kampaně ovlivňující ať již v pozitivním či negativním smyslu veřejné mínění. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
Osnova
  • • 1. okruh : Lobbing – legální a legitimní forma zájmového zprostředkování a ovlivňování. - Vymezení pojmu demokratická společnost - Seznámení se závěry z výzkumů o lobbingu realizovaných Sociologickým ústavem AV ČR - Vymezení pojmu lobbista, lobbovaný, lobbing. Lobbistická scéna 2011 z pohledu evropského lobbingu, národního lobbingu ( politického, institucionálního), podnikového ( firemního) - Zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU, v zemích EU • 2. Okruh : společenské aktivity, spolky, skupiny, společnosti jako nositelé zájmů - výklad pojmu společenské aktivity, typologie, formy a funkce zájmových skupin - role asociací v rámci úspěšného lobbingu zájmů svých členů v různých odvětvích ( malé a střední firmy, cestovní ruch, zdravotnictví …) z hlediska evropského i národního – lobbingové strategie, taktiky a nástroje ( příklady přímých a nepřímých forem lobbingu, 7 pilířů evropského lobbingu, 4 lobbingové strategie…) • 3. okruh : Komunikace jako základ úspěšnosti lobbingu - Lobbing jako součást marketingového mixu - Veřejné mínění a možnosti jeho přímého či nepřímého ovlivňování, isue management, agenta setting - Komunikace jako vzájemná výměna informací mezi lobbistou a lobbovaným ( písemné a ústní komunikace, deset zlatých pravidel ústní komunikace ), tisk jako součást lobbingové kampaně - PA agentury jako servisní organizace pro zviditelnění a publicitu témat • 4. okruh : osobnost lobbisty, korupce (lat. corrumpere – zmařit, zkazit, uplácet, podplácet…) transparentnost veřejných zakázek - Osobnost lobbisty, typický den legislativního monitoringu - Vymezení pojmu korupce - Strategie vlády v boji proti korupci, návrhy NERV - veřejné zakázky a jejich transparentnost, průběh zadávacího řízení, jejich vyhledávání a využití pro cíle zájmových skupin - etika a etický kodex - budoucnost lobbingu
Literatura
    povinná literatura
  • • Daniel Guéguen: Evropský lobbing. BMS creative s.r.o. 2008. ISBN 978-254- 397-3
  • Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012.
  • • Karel B. Müller, Šárka Laboutková, Petr Vymětal : Lobbing v moderních demokraciích. Grada Publishing a.s.. 2010. ISBN 978-80-247-3165-0
  • • Michal Kadera, Alena Vlačihová. Lobbing. 1. vydani. Praha : Vysoka škola finanční a spravni, 2011.Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-053-1
    doporučená literatura
  • • Rinus van Schendelen : Jak lobbovat v evropské unii aneb Machiavelli v Bruselu. Centrum strategických studií. 2004. ISBN 80-903333-2-X
Výukové metody
PS : 12 hodin přednášek, KS: 8 hod. řízených konzultací. Výuka bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována příklady z praxe. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZKOUŠKOU. K prokázání získaných znalostí z předmětu student vypracuje případovou studii na téma Lobbing v praxi ….. a zvolí si buď zájmovou skupinu či konkrétní obchodní lobbing. Tuto případovou studii vysvětlí v rámci ústní zkoušky. Případová studie bude mít následující strukturu : 1. Záměr, cíl popisované lobbistické aktivity 2. Nositel lobbingu x lobbovaný 3. Popis kroků jednotlivých lobbistických aktivit 4. Vyhodnocení efektivity lobbingu Účast na přednáškách(75%) a řízených konzultacích (KS 50%) je vyžadována v rozsahu stanoveném Studijním řádem VŠFS a je součástí kritérií k udělení zkoušky.
Informace učitele
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Lobby, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.