VSFS:N_Lob Lobbying - Informace o předmětu
N_Lob Lobbying
Vysoká škola finanční a správníléto 2013
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Mgr. Dina Riegerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_Lob/pRPH: Út 10:30–11:14 S26, Út 11:15–12:00 S26, N. Petrů
N_Lob/uRPH: Út 19. 2. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, Út 5. 3. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, N. Petrů
N_Lob/vRKL: Pá 8. 2. 15:30–17:00 K311, 17:15–18:45 K311, Pá 15. 2. 15:30–17:00 K311, 17:15–18:45 K311, N. Petrů
N_Lob/vRMO: So 13. 4. 9:45–11:15 M01, 11:30–13:00 M01, Pá 26. 4. 12:00–13:30 M01, 13:45–15:15 M01, N. Petrů
N_Lob/vRPH: Pá 15. 2. 12:00–13:30 S23, Pá 1. 3. 12:00–13:30 S23, Pá 15. 3. 12:00–13:30 S23, 13:45–15:15 S23, N. Petrů - Předpoklady
- Prerekvizitou tohoto předmětu je studium bakalářské formy studia předmětu Řízení podniku. Předpoklady: znalost fungování zákonodárné moci v ČR (postupy legislativního procesu), znalost struktury a fungování Evropské unie, znalost základních principů fungování podnikatelského prostředí.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu bude uvést studenty do problematiky lobbingu, metodiky, metod a praktického uplatnění lobbingu v podnikové praxi i v praxi neziskových organizací. Představit lobbing jako profesionální a řádným způsobem vykonávanou aktivitu, která je nezbytným článkem souboru fundamentálních činností v rámci strategického plánování firmy. Naplánovat jeho aktivity tak, aby vedly k úspěšnému etablování firmy na trhu a k získání konkurenční výhody. Hledat náměty na zodpovězení otázek typu: Koho lze považovat za lobbistu, jaké schopnosti a dovednosti se u úspěšného lobbisty předpokládají? Koho lze považovat za lobbovanou osobu? Jak vymezit pojem lobbing? Jaké jsou zdroje, funkce, strategie a techniky lobbingu? Jak probíhají pokusy o zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU a v zemích EU? Vysvětlit pojem korupce, vyhledat korupční aféry a vyhodnotit, jak se jim dá předcházet. Na portálu veřejných zakázek vyhledat veřejnou zakázku, připravit nabídku a lobbistickými aktivitami podpořit její přijetí. Definovat zájmové skupiny na regionální, oborové, národní i mezinárodní úrovni. Problematika u koho lobbovat, kde lobbovat, na co se při lobbingu zaměřit,jakým stylem lobbovat a jaká média lze pro lobbing využít, bude zkoumána na několika konkrétních případových studiích v rámci prostředí ČR i EU. Budou posuzovány techniky přímého i nepřímého lobbingu,vyhledávány PR,PA agentury a kampaně ovlivňující ať již v pozitivním či negativním smyslu veřejné mínění.
Předpokládané získané způsobilosti studentů: formulovat strategickou vizi lobbistického záměru,analyzovat prostředí, ve kterém se bude lobbistická aktivita prosazovat, definovat zájmové skupiny, stanovit cíl, metody, postup konkrétní lobbistické aktivity,pojmenovat pojem korupce, navrhnout techniky předcházení korupčnímu jednání, vyhledat veřejnou zakázku, připravit její zpracování,identigfikovat rizika lobbistického projektu, navrhnout nástroje pro jejich řízení, vypracovat lobbistický projekt pro konkrétní organizaci.
Cíle předmětu platí i pro kombinované studium. - Osnova
- 1. okruh: lobbing – legální a legitimní forma zájmového zprostředkování a ovlivňování.
- 2. Okruh: společenské aktivity, spolky, skupiny, společnosti jako nositelé zájmů
- 3. okruh: komunikace jako základ úspěšnosti lobbingu
- 4. okruh: osobnost lobbisty, korupce,transparentnost veřejných zakázek, etika, budoucnost lobbingu.
- Osnova předmětu je rozdělena do 12 tématických celků, které jsou vzájemně propojeny a tématicky navázány:
- 1.Proč lobbing – výzvy svobody v procesu demokratizace a evropeizace
- 2.Operacionalizace pojmu lobbing, zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU, v zemích EU.
- 3.Politický, institucionální, podnikový lobbing.
- 4.Společenské aktivity, typologie, formy a funkce zájmových skupin
- 5.Role asociací v rámci úspěšného lobbingu zájmů svých členů v různých odvětvích (malé a střední firmy, cestovní ruch, zdravotnictví…) z hlediska evropského i národního.
- 6.Lobbingové strategie, taktiky a nástroje.
- 7.Lobbing jako součást marketingového mixu.
- 8.Veřejné mínění a jeho možnosti přímého či nepřímého ovlivňování, agenda setting, propaganda.
- 9.Komunikace jako vzájemná výměna informací mezi lobbistou a lobbovaným (písemné a ústní komunikace, deset zlatých pravidel ústní komunikace), tisk jako součást lobbingové kampaně, PA agentury jako servisní organizace pro zviditelnění a publicitu témat.
- 10.Osobnost lobbisty.
- 11.Vymezení pojmu korupce.
- 12.Etika a morálka, veřejné zakázky a jejich transparentnost, průběh zadávacího řízení, jejich vyhledávání a využití pro cíle zájmových skupin.
- Literatura
- povinná literatura
- • Michal Kadera, Alena Vlačihová. Lobbing. 1. vydani. Praha : Vysoka škola finanční a spravni, 2011.Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-053-1
- • Daniel Guéguen: Evropský lobbing. BMS creative s.r.o. 2008. ISBN 978-254- 397-3
- Strategie vlády v boji proti korupci
- • Karel B. Müller, Šárka Laboutková, Petr Vymětal : Lobbing v moderních demokraciích. Grada Publishing a.s.. 2010. ISBN 978-80-247-3165-0
- doporučená literatura
- Václav Svoboda. PR moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009. ISBN 978-80-247-2866-7.
- • Rinus van Schendelen : Jak lobbovat v evropské unii aneb Machiavelli v Bruselu. Centrum strategických studií. 2004. ISBN 80-903333-2-X
- WHITE, Theodor. The making of the President. vyd 1. New York : ACLS History E-Book Project, 1964. 273 s. ISBN 9781597401531.
- Časopis Lobby, relevantní internetové zdroje, IS ProQuest
- MCCOMBS, Maxwell. Agenda settings : Nastolování agendy, masová media a veřejné mínění. Vyd 1. Praha: Portál, s. r. o., 2009. 26 s. ISBN 978-80-7367-591-2.
- Výukové metody
- PS: 12 hodin přednášek, KS: 8 hod. řízených konzultací. Výuka bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována příklady z praxe. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ZKOUŠKOU. K prokázání získaných znalostí z předmětu student vypracuje případovou studii na téma Lobbing v praxi a zvolí si buď zájmovou skupinu či konkrétní obchodní lobbing. Tuto případovou studii studenti prezenční formy představí v rámci výuky, bude ve skupině diskutována, zpřipomínkována a u zkoušky bude podrobně rozebrán postup a logika zvolených lobbistických metod. Studenti kombinované formy budou prezentovat projekt v rámci ústní zkoušky. Power Pointová prezentace (případová studie) bude mít následující strukturu: 1.Záměr, cíl popisované lobbistické aktivity. 2.Nositel lobbingu x lobbovaný. 3.Popis kroků jednotlivých lobbistických aktivit, rozpočet. 4.Vyhodnocení předpokládané efektivity lobbingu. Účast na přednáškách (75%) a řízených konzultacích (KS 50%) je vyžadována v rozsahu stanoveném Studijním řádem VŠFS a je součástí kritérií k udělení zkoušky. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" ( v míře, která umožní prolázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu.
- Informace učitele
- Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: Lobby, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2013/N_Lob