N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2019
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petr Mach, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Markéta Knížková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pRPH: Út 8:45–9:29 S26, Út 9:30–10:15 S26, P. Mach
N_Lob/vRPH: So 16. 2. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, Pá 12. 4. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, P. Mach
Předpoklady
Základní znalost tvorby legislativních procesů, schopnost otevřené komunikace a obhajování vlastních zájmů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Lobbing se zejména v posledním desetiletí dostal do popředí zájmu široké veřejnosti, médií i odborníků z řad několika vědních disciplín. Novodobý počátek zájmu o tento fenomén v České republice i jeho samotný výskyt je spojen se vznikem samostatné České republiky, s nastolováním demokratického systému vládnutí a se zaváděním tržní ekonomiky. V odborné literatuře se setkáme s mnoha definicemi. Nejčastěji je zmiňována definice italského profesora sociologie na University of Political Science v Turíně Luigiho Graziana, který se dlouhodobě zabývá problematikou lobbingu na evropské úrovni. Ve své knize Lobbying and the Public Interest popisuje lobbing jako specializovanou a odbornou reprezentaci prostřednictvím široké škály prostředků, které v zásadě vylučují korupční výměnu služeb. Jako reprezentant partikulárních zájmů lobbista dodává informace a odborné expertízy, které mohou být užitečné a někdy i rozhodující při definování finální legislativní a správní regulace. Předmět je pojat komplexně a zaměří se na lobbying v prostředích, v nichž je zastoupen nejfrekventovaněji, v prostředích, která se vzájemně prolínají, avšak způsob, charakter i techniky se mohou značně lišit. Předmět se soustředí na problematiku vymezení pojmů s lobbingem souvisejících, představí lobbing pohledem OECD, zmíní aktéry národního lobbingu, přičemž tyto rozdělí do dvou základních kategorií: aktéry lobbingu politického a aktéry lobbingu institucionálního (profesní svazy, instituce, neziskové organizace, atd.) V neposlední řadě se předmět zaměří na lobbying na úrovni podnikového (firemního) prostředí. Budou diskutovány základní procesy spojené s tvorbou lobbistických strategií, principy, jakými je např. transparentnost, integrita, odpovědnost, nediskriminace a nástroje jejich prosazování. Předmět zahrne též nejčastější vyjednávací techniky využívané v jednotlivých prostředích. Cílem předmětu je vybudovat základ vědění v oblasti lobbingu, potažmo fundraisingu z poměrně širokého úhlu pohledu tak, aby byl posluchač dobře vybaven pro klíčovou kompetenci svého budoucího uplatnění v roli manažera – tj. schopnost uplatnit vliv („lobbovat“), schopnost prosadit a obhájit konkrétní zájem.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti. Bude umět: definovat, poznat a pochopit podstatu a smysl lobbyingu, fundraisingu představit pojem lobbying pohledem OECD v jeho vývojových etapách, vysvětlit a zdůvodnit, proč je lobbying/fundraising nutný pro všechny druhy organizací, objasnit, proč lobbying vyžaduje systémový přístup, specifikovat procesy spojené s lobbistickými/fundraisingovými aktivitami, vysvětlit význam dodržování etiky nejenom v podnikatelském prostředí, porozumí základním pojmům a jejich vzájemné závislosti, synergickým efektům. V průběhu výuky student získá následující odborné dovednosti. Bude schopen: vysvětlit pojmy, jejich význam a obsah s lobbyingem související a k lobbyingu se vztahující, pracovat s informačními zdroji, analyzovat získaná data a na jejich základě stanovit cíle pro jednotlivé lobbistické/fundraisingové aktivity, pracovat v týmu, prezentovat a obhájit vlastní názor, vyhledat příklady dobré praxe, přínosy úspěšných lobbistů/fundraiserů pro prosazení/advokacii zájmů konkrétních skupin v hracím poli, prezentovat konkrétní profil profese, v níž je klíčovou kompetencí schopnost uplatnit vliv („lobbovat“), na konkrétních příkladech demonstrovat témata, v jejichž rámci je uplatňování vlivu relevantní.
Osnova
  • 1.Východiska problematiky - základní pojmy - zájem vs potřeba vs preference vs pozice vs lobbying. 2.Lobbying/advokacie jako řízený proces dosahování kvality v oblasti uplatňování vlivu. Individuální vs skupinový zájem. 3.Hlavní fáze procesu lobbyingu, analýza stakeholderů/hracího pole, návrh možných pozic aktérů, pozice při konfliktu zájmů (typologie přístupů z hlediska preference vl. potřeb při konfliktu) 4.Privátní aktér - charakteristika, zájmy, společenská role. 5.Veřejnoprávní aktér - účastníci legislativního procesu, účastníci veřejnoprávního rozhodování, spolupráce s privátním sektorem. 6.Nevládní aktér - charakteristika, cíle, rozdíly oproti vládnímu sektoru. Rizika chování aktérů, jejich motivace. Fundraising. 7.Zájmy vs prostředí; etika prosazování zájmů, korupce. 8.Strategické volby prostředí (lobbying jako příležitost i hrozba, motivující vs byrokratické, preventivní vs punitivni přístup, holisticky vs dílčí přístup, regulace vs autoregulace, lobbying jako ústřední téma good governance). 9.Prostředí pro prosazování zájmů jako téma mezinárodní spolupráce vlád vyspělých zemí (role OECD, výzkum/případové studie/výměna best practice/doporučení vládám). 10.Advokacie/lobbying jako proces (fáze, zajištění kvality, management změny). Legislativní procedura v čase. 11.Budování důvěry mezi aktéry, vyjednávání. 12.Budování veřejné důvěry. Principy - transparentnost, integrita, odpovědnost, nediskriminace - a nástroje jejich prosazování v rámci lobbyingu i fundraisingu
Literatura
    povinná literatura
  • OECD. Lobbyists, Governments and Public Trust. Volume 3. Impl ementi ng the OECD Principl es for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD Publishing. 2014. 228 s. ISBN 978-92-64-21421-7.
  • BITONTI, Alberto a Phil HARRIS, ed. Lobbying in Europe: public affairs and the lobbying industry in 28 EU countries. London : Palgrave Macmillan. 2017. 368 s. ISBN 978-1-137-55256-3.
    doporučená literatura
  • TAJTÁKOVÁ, Mária a kol. Marketing neziskových organizácií, športu a kultury. 1. vyd. Trenčín: Vysoká škola manažmentu v Trenčíně. 2016. 194 a. ISBN 978-80-8186-407-4.
  • MULLER, Karel, LABOUTKOVÁ, Šárka, VYMĚTAL, Petr a kol. Lobbing v moderních demokraciích. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-3165-0.
  • PRŮŠA Jan a Pavel RYSKA. Korupce. Ekonomie vs. Mýty. 1. vyd. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku. 2013. 104 s. ISBN 978-80-87806-03-6.
  • Úřad vlády České republiky. Oddělení boje s korupcí. Vládní koncepce v boji s korupcí – vždy aktuální. Plnění úkolů Strategie vlády v boji proti korupci.
  • Poslanecká sněmovna. Proces přijímání zákonů. https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173
    neurčeno
  • WAWROSZ, Petr. Korupce v redistribučním prostředí - Česká republika, Evropa, svět. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2016. 363 s. ISBN 978-80-88018-07-0.
Výukové metody
V prezenční formě výuky proběhne cyklus 12 přednášek, přičemž výklad bude doplňován praktickými příklady z lobbistické a fundraisingové praxe, jakož i diskuzemi na konkrétní témata. Interaktivní metody výuky budou zaměřeny především na získání schopnosti studentů prezentovat a obhájit svůj názor, náhled, schopnost argumentace. Výuka v kombinované formě – 4 bloky- studia předpokládá průběžnou přípravu studentů na hromadné konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu i osobním životě, volnočasových aktivitách i v podnikové praxi. Odborné dovednosti student získá především prostřednictvím vlastního zpracování, řešení případových studií a přípravy dílčích prezentací. Předmět je postaven na kritickém myšlení orientovaném na schopnost prezentace, komunikace a schopnosti argumentace, aktivním přístupu ke světu, otevřeném přístupu k etickým diskusím. Důraz je kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnosti práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Lobbying a fundraising představuje na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů veřejně právního prostředí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ZKOUŠKOU Prezenční studium: Účast u zkoušky je vázána na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. Zkouška: Vypracování a prezentace obbistického/fundraisingového projektu v minimálním rozsahu: 1.Záměr, cíl popisované lobbistické/fundraisingové aktivity. 2.Nositel lobbingu x lobbovaný, fundraiser x fundraisovaný, očekávání od hracího pole. 3.Popis kroků jednotlivých lobbistických/fundraisingových aktivit, rozpočet. 4.Vyhodnocení předpokládané efektivity lobbingu/fundraisingu. Kombinované studium: Zkouška je vázána na splnění povinnosti aktivní docházky v min. 50% řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). Zkouška: Vypracování a prezentace lobbistického/fundraisingového projektu. Minimální rozsah dle výše uvedeného. Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka a činnosti na el. zařízeních (tabletech, telefonech, atd.), které bezprostředně nesouvisí s výukou.
Informace učitele
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: Lobby, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.