VSFS:B_RP_1 Řízení podniku 1 - Informace o předmětu
B_RP_1 Řízení podniku 1
Vysoká škola finanční a správnízima 2007
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin za semestr. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (cvičící)
Ing. Josef Budík, CSc. (cvičící)
Ing. Miroslav Hezina (cvičící)
Ing. Dana Kubíčková, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Eva Bečková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_RP_1/cMKL: každou sudou středu 10:30–11:14 K203, každou sudou středu 11:15–12:00 K203, J. Blaha
B_RP_1/cMMO: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 M21, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/cM1PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E223, každé liché úterý 11:15–12:00 E223, J. Budík
B_RP_1/cM2PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E122, každé liché úterý 9:30–10:15 E122, J. Budík
B_RP_1/cM3PH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 E129, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E129, J. Budík
B_RP_1/pMKL: každou sudou středu 8:45–9:29 K203, každou sudou středu 9:30–10:15 K203, J. Blaha
B_RP_1/pMMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M21, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/pMPH: každé sudé pondělí 12:15–12:59 E004, každé sudé pondělí 13:00–13:45 E004, J. Budík
B_RP_1/sMKL: St 28. 11. 15:45–17:15 K205, St 12. 12. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, J. Blaha
B_RP_1/uMPH: Út 2. 10. 19:15–20:45 E129, Út 9. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, J. Budík
B_RP_1/vMMO: Pá 12. 10. 15:30–17:00 M22, Pá 9. 11. 13:45–15:15 M24, 15:30–17:00 M24, V. Kunz
B_RP_1/vM2PH: Pá 23. 11. 12:00–13:30 E223, Pá 4. 1. 13:45–15:15 E223, So 5. 1. 11:30–13:00 E223, J. Budík
B_RP_1/vM3PH: Pá 7. 12. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Pá 4. 1. 15:30–17:00 E224, J. Budík - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pohledem na podnik jako prvek globalizující se ekonomiky, který realizuje své procesy v podmínkách, v nichž se komplexně prosazují makroekonomické i mikroekonomické faktory, působí vývojové tendence v rámci odvětví a oboru, působí vlivy globální i regionální. Má-li plnit své základní cíle, musí management podniku umět analyzovat, znát a reagovat na tyto faktory, začlenit je do formulace hierarchické struktury cílů a metod jejich realizace, do všech dílčích prvků řídící činnosti. Studenti se seznámí s podnikem jako relativně uzavřeným systémem, který vstupuje aktivně do vztahů se svým okolím, stanovuje, sleduje a koordinuje vnitropodnikové procesy k dosažení hierarchické soustavy cílů, které odpovídají aktuální situaci a potřebám makroprostředí i mikroprostředí. Seznámí se se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikroprostředí, jaké faktory je třeba sledovat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky s oblasti řízení, s jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Studium předmětu by mělo umožnit studentům základní orientaci v moderních přístupech, teoriích, trendech a současných modelech řízení s aplikací na podnik s cílem zajistit jeho úspěšnost a konkurenceschopnost v podmínkách globalizující se ekonomiky. Vytvořit tak širší poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu a jednotlivých marketingových aktivitách, které studenti získávají v jiných odborných předmětech, do komplexu podnikového procesu a do širších souvislostí jeho řízení. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které by umožňovalo správné pochopení místa a významu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky a zvládnutí základních manažerských postupů a metod, které jsou nezbytnou součástí úspěšného výkonu činností pracovníků v oblasti marketingových komunikací.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 3. semestr: 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích procesů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, řízení sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, organizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling 4. semestr. 1. Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktické a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2. Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3. Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globálním prostředí. 4. Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, životní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5. Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a jejich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6. Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekonomická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7. Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifikace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8. Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: Metody hodnocení: zápočet zápočet, zkouška
- Informace učitele
- Literatura: DRUCKER, P.: Řízení v době velkých změn Management Press, Praha 1998 DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století Management Press, Praha 2000 KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O.: O strategickém řízení. Teorie pro praxi. 1. vydání. C.H. Beck, Praha 2002 PITRA, Z.: Základy managementu (management organizací v globálním světě počátku 21. století) Professional Publishing, Praha 2007. STEINÖCKER, R.: Strategický controlling BaBtext, Praha 1997 ŠULÁK, M., VACÍK, E. Strategické řízení v podnicích a projektech VŠFS, o.p.s., Praha 2005 ROBBINS, S. P., COULTER, M.: Management. 1.vydání. Grada Publishing, Praha 2004, ŠMÍDA, F.: Strategie v podnikové praxi Professional Publishing, Praha 2003. TRUNEČEK, J.: Znalostní podnik ve znalostní společnosti Professional Publishing, Praha 2003. VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace Management Press, Praha 2002
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2007/B_RP_1