B_RP_1 Řízení podniku 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2007
Rozsah
1/1. 6 hodin za semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (cvičící)
Ing. Josef Budík, CSc. (cvičící)
Ing. Miroslav Hezina (cvičící)
Ing. Dana Kubíčková, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Eva Bečková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_1/cMKL: každou sudou středu 10:30–11:14 K203, každou sudou středu 11:15–12:00 K203, J. Blaha
B_RP_1/cMMO: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 M21, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/cM1PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E223, každé liché úterý 11:15–12:00 E223, J. Budík
B_RP_1/cM2PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E122, každé liché úterý 9:30–10:15 E122, J. Budík
B_RP_1/cM3PH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 E129, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E129, J. Budík
B_RP_1/pMKL: každou sudou středu 8:45–9:29 K203, každou sudou středu 9:30–10:15 K203, J. Blaha
B_RP_1/pMMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M21, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/pMPH: každé sudé pondělí 12:15–12:59 E004, každé sudé pondělí 13:00–13:45 E004, J. Budík
B_RP_1/sMKL: St 28. 11. 15:45–17:15 K205, St 12. 12. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, J. Blaha
B_RP_1/uMPH: Út 2. 10. 19:15–20:45 E129, Út 9. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, J. Budík
B_RP_1/vMMO: Pá 12. 10. 15:30–17:00 M22, Pá 9. 11. 13:45–15:15 M24, 15:30–17:00 M24, V. Kunz
B_RP_1/vM2PH: Pá 23. 11. 12:00–13:30 E223, Pá 4. 1. 13:45–15:15 E223, So 5. 1. 11:30–13:00 E223, J. Budík
B_RP_1/vM3PH: Pá 7. 12. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Pá 4. 1. 15:30–17:00 E224, J. Budík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pohledem na podnik jako prvek globalizující se ekonomiky, který realizuje své procesy v podmínkách, v nichž se komplexně prosazují makroekonomické i mikroekonomické faktory, působí vývojové tendence v rámci odvětví a oboru, působí vlivy globální i regionální. Má-li plnit své základní cíle, musí management podniku umět analyzovat, znát a reagovat na tyto faktory, začlenit je do formulace hierarchické struktury cílů a metod jejich realizace, do všech dílčích prvků řídící činnosti. Studenti se seznámí s podnikem jako relativně uzavřeným systémem, který vstupuje aktivně do vztahů se svým okolím, stanovuje, sleduje a koordinuje vnitropodnikové procesy k dosažení hierarchické soustavy cílů, které odpovídají aktuální situaci a potřebám makroprostředí i mikroprostředí. Seznámí se se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikroprostředí, jaké faktory je třeba sledovat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky s oblasti řízení, s jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Studium předmětu by mělo umožnit studentům základní orientaci v moderních přístupech, teoriích, trendech a současných modelech řízení s aplikací na podnik s cílem zajistit jeho úspěšnost a konkurenceschopnost v podmínkách globalizující se ekonomiky. Vytvořit tak širší poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu a jednotlivých marketingových aktivitách, které studenti získávají v jiných odborných předmětech, do komplexu podnikového procesu a do širších souvislostí jeho řízení. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které by umožňovalo správné pochopení místa a významu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky a zvládnutí základních manažerských postupů a metod, které jsou nezbytnou součástí úspěšného výkonu činností pracovníků v oblasti marketingových komunikací.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 3. semestr: 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích procesů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, řízení sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, organizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling 4. semestr. 1. Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktické a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2. Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3. Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globálním prostředí. 4. Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, životní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5. Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a jejich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6. Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekonomická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7. Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifikace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8. Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
Metody hodnocení
Vyučující metody: Metody hodnocení: zápočet zápočet, zkouška
Informace učitele
Literatura: DRUCKER, P.: Řízení v době velkých změn Management Press, Praha 1998 DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století Management Press, Praha 2000 KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O.: O strategickém řízení. Teorie pro praxi. 1. vydání. C.H. Beck, Praha 2002 PITRA, Z.: Základy managementu (management organizací v globálním světě počátku 21. století) Professional Publishing, Praha 2007. STEINÖCKER, R.: Strategický controlling BaBtext, Praha 1997 ŠULÁK, M., VACÍK, E. Strategické řízení v podnicích a projektech VŠFS, o.p.s., Praha 2005 ROBBINS, S. P., COULTER, M.: Management. 1.vydání. Grada Publishing, Praha 2004, ŠMÍDA, F.: Strategie v podnikové praxi Professional Publishing, Praha 2003. TRUNEČEK, J.: Znalostní podnik ve znalostní společnosti Professional Publishing, Praha 2003. VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace Management Press, Praha 2002
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.