B_RP_1 Business Management 1

University of Finance and Administration
Winter 2007
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (seminar tutor)
Ing. Josef Budík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Miroslav Hezina (seminar tutor)
Ing. Dana Kubíčková, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Eva Bečková
Timetable of Seminar Groups
B_RP_1/cMKL: each even Wednesday 10:30–11:14 K203, each even Wednesday 11:15–12:00 K203, J. Blaha
B_RP_1/cMMO: each odd Thursday 10:30–11:14 M21, each odd Thursday 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/cM1PH: each odd Tuesday 10:30–11:14 E223, each odd Tuesday 11:15–12:00 E223, J. Budík
B_RP_1/cM2PH: each odd Tuesday 8:45–9:29 E122, each odd Tuesday 9:30–10:15 E122, J. Budík
B_RP_1/cM3PH: each even Monday 14:00–14:44 E129, each even Monday 14:45–15:30 E129, J. Budík
B_RP_1/pMKL: each even Wednesday 8:45–9:29 K203, each even Wednesday 9:30–10:15 K203, J. Blaha
B_RP_1/pMMO: each even Thursday 10:30–11:14 M21, each even Thursday 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/pMPH: each even Monday 12:15–12:59 E004, each even Monday 13:00–13:45 E004, J. Budík
B_RP_1/sMKL: Wed 28. 11. 15:45–17:15 K205, Wed 12. 12. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, J. Blaha
B_RP_1/uMPH: Tue 2. 10. 19:15–20:45 E129, Tue 9. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, J. Budík
B_RP_1/vMMO: Fri 12. 10. 15:30–17:00 M22, Fri 9. 11. 13:45–15:15 M24, 15:30–17:00 M24, V. Kunz
B_RP_1/vM2PH: Fri 23. 11. 12:00–13:30 E223, Fri 4. 1. 13:45–15:15 E223, Sat 5. 1. 11:30–13:00 E223, J. Budík
B_RP_1/vM3PH: Fri 7. 12. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Fri 4. 1. 15:30–17:00 E224, J. Budík
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pohledem na podnik jako prvek globalizující se ekonomiky, který realizuje své procesy v podmínkách, v nichž se komplexně prosazují makroekonomické i mikroekonomické faktory, působí vývojové tendence v rámci odvětví a oboru, působí vlivy globální i regionální. Má-li plnit své základní cíle, musí management podniku umět analyzovat, znát a reagovat na tyto faktory, začlenit je do formulace hierarchické struktury cílů a metod jejich realizace, do všech dílčích prvků řídící činnosti. Studenti se seznámí s podnikem jako relativně uzavřeným systémem, který vstupuje aktivně do vztahů se svým okolím, stanovuje, sleduje a koordinuje vnitropodnikové procesy k dosažení hierarchické soustavy cílů, které odpovídají aktuální situaci a potřebám makroprostředí i mikroprostředí. Seznámí se se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikroprostředí, jaké faktory je třeba sledovat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky s oblasti řízení, s jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Studium předmětu by mělo umožnit studentům základní orientaci v moderních přístupech, teoriích, trendech a současných modelech řízení s aplikací na podnik s cílem zajistit jeho úspěšnost a konkurenceschopnost v podmínkách globalizující se ekonomiky. Vytvořit tak širší poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu a jednotlivých marketingových aktivitách, které studenti získávají v jiných odborných předmětech, do komplexu podnikového procesu a do širších souvislostí jeho řízení. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které by umožňovalo správné pochopení místa a významu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky a zvládnutí základních manažerských postupů a metod, které jsou nezbytnou součástí úspěšného výkonu činností pracovníků v oblasti marketingových komunikací.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 3. semestr: 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích procesů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, řízení sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, organizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling 4. semestr. 1. Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktické a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2. Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3. Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globálním prostředí. 4. Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, životní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5. Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a jejich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6. Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekonomická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7. Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifikace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8. Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: Metody hodnocení: zápočet zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin za semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, summer 2012, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2007/B_RP_1