VSFS:B_RP_1 Business Management 1 - Course Information
B_RP_1 Business Management 1
University of Finance and AdministrationWinter 2007
- Extent and Intensity
- 1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (seminar tutor)
Ing. Josef Budík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Miroslav Hezina (seminar tutor)
Ing. Dana Kubíčková, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Eva Bečková - Timetable of Seminar Groups
- B_RP_1/cMKL: each even Wednesday 10:30–11:14 K203, each even Wednesday 11:15–12:00 K203, J. Blaha
B_RP_1/cMMO: each odd Thursday 10:30–11:14 M21, each odd Thursday 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/cM1PH: each odd Tuesday 10:30–11:14 E223, each odd Tuesday 11:15–12:00 E223, J. Budík
B_RP_1/cM2PH: each odd Tuesday 8:45–9:29 E122, each odd Tuesday 9:30–10:15 E122, J. Budík
B_RP_1/cM3PH: each even Monday 14:00–14:44 E129, each even Monday 14:45–15:30 E129, J. Budík
B_RP_1/pMKL: each even Wednesday 8:45–9:29 K203, each even Wednesday 9:30–10:15 K203, J. Blaha
B_RP_1/pMMO: each even Thursday 10:30–11:14 M21, each even Thursday 11:15–12:00 M21, V. Kunz
B_RP_1/pMPH: each even Monday 12:15–12:59 E004, each even Monday 13:00–13:45 E004, J. Budík
B_RP_1/sMKL: Wed 28. 11. 15:45–17:15 K205, Wed 12. 12. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, J. Blaha
B_RP_1/uMPH: Tue 2. 10. 19:15–20:45 E129, Tue 9. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, J. Budík
B_RP_1/vMMO: Fri 12. 10. 15:30–17:00 M22, Fri 9. 11. 13:45–15:15 M24, 15:30–17:00 M24, V. Kunz
B_RP_1/vM2PH: Fri 23. 11. 12:00–13:30 E223, Fri 4. 1. 13:45–15:15 E223, Sat 5. 1. 11:30–13:00 E223, J. Budík
B_RP_1/vM3PH: Fri 7. 12. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Fri 4. 1. 15:30–17:00 E224, J. Budík - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Marketing Communication (programme VSFS, B-EKM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pohledem na podnik jako prvek globalizující se ekonomiky, který realizuje své procesy v podmínkách, v nichž se komplexně prosazují makroekonomické i mikroekonomické faktory, působí vývojové tendence v rámci odvětví a oboru, působí vlivy globální i regionální. Má-li plnit své základní cíle, musí management podniku umět analyzovat, znát a reagovat na tyto faktory, začlenit je do formulace hierarchické struktury cílů a metod jejich realizace, do všech dílčích prvků řídící činnosti. Studenti se seznámí s podnikem jako relativně uzavřeným systémem, který vstupuje aktivně do vztahů se svým okolím, stanovuje, sleduje a koordinuje vnitropodnikové procesy k dosažení hierarchické soustavy cílů, které odpovídají aktuální situaci a potřebám makroprostředí i mikroprostředí. Seznámí se se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikroprostředí, jaké faktory je třeba sledovat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky s oblasti řízení, s jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Studium předmětu by mělo umožnit studentům základní orientaci v moderních přístupech, teoriích, trendech a současných modelech řízení s aplikací na podnik s cílem zajistit jeho úspěšnost a konkurenceschopnost v podmínkách globalizující se ekonomiky. Vytvořit tak širší poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu a jednotlivých marketingových aktivitách, které studenti získávají v jiných odborných předmětech, do komplexu podnikového procesu a do širších souvislostí jeho řízení. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které by umožňovalo správné pochopení místa a významu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky a zvládnutí základních manažerských postupů a metod, které jsou nezbytnou součástí úspěšného výkonu činností pracovníků v oblasti marketingových komunikací.
- Syllabus (in Czech)
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 3. semestr: 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích procesů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, řízení sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, organizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling 4. semestr. 1. Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktické a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2. Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3. Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globálním prostředí. 4. Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, životní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5. Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a jejich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6. Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekonomická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7. Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifikace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8. Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
- Assessment methods (in Czech)
- Vyučující metody: Metody hodnocení: zápočet zápočet, zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin za semestr.
- Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2007/B_RP_1