B_RP_1 Řízení podniku 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2009
Rozsah
2/0/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Zdeněk Bezděka (cvičící)
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (cvičící)
Ing. Josef Budík, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Barnabáš Krešne (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Ing. Martin Petrášek (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kindlová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_1/cMKLks: Čt 19. 11. 15:45–17:15 K211, 17:30–19:00 K211, Čt 26. 11. 17:30–19:00 K211, M. Petrášek
B_RP_1/pMKL: každé liché pondělí 12:15–12:59 K212, každé liché pondělí 13:00–13:45 K212, každé liché pondělí 14:00–14:44 K212, každé liché pondělí 14:45–15:30 K212, M. Petrášek
B_RP_1/pMMO: Čt 8:45–9:29 M24, Čt 9:30–10:15 M24, Z. Bezděka
B_RP_1/pMPH: každé liché úterý 12:15–12:59 E004, každé liché úterý 13:00–13:45 E004, každé liché úterý 14:00–14:44 E004, každé liché úterý 14:45–15:30 E004, M. Petrášek
B_RP_1/uM1aPH: Út 13. 10. 17:30–19:00 E225, Út 27. 10. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, K. Havlíček
B_RP_1/uM1bPH: Út 13. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Út 27. 10. 17:30–19:00 E227, K. Havlíček
B_RP_1/vMMO: So 3. 10. 9:45–11:15 M25, So 24. 10. 9:45–11:15 M25, So 7. 11. 9:45–11:15 M25, B. Krešne
B_RP_1/vM2PH: So 24. 10. 11:30–13:00 E125, Pá 6. 11. 15:30–17:00 E125, So 7. 11. 14:00–15:30 E125, K. Havlíček
B_RP_1/vM3PH: So 7. 11. 8:00–9:30 E126, So 21. 11. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, K. Havlíček
B_RP_1/vM4PH: So 3. 10. 8:00–9:30 E127, Pá 6. 11. 17:15–18:45 E127, So 21. 11. 8:00–9:30 E127, K. Havlíček
Předpoklady
- znalost základů marketingové komunikace a marketingového výzkum; - znalosti základních poznatků o vývoji ekonomických teorií; - znalost vybraných otázek psychologie a sociologie; - ochota samostatně pracovat, individuálně se připravovat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studium předmětu umožní základní orientaci v přístupech, a současných modelech řízení s aplikací na podnik jako relativně uzavřený systém. Umožňuje správné pochopení rozhodovacích, implementačních a kontrolních procesů pro úspěšnou realizaci opatření v oblastech hodnototvorného řetězce podniku. Vytvoří potřebný poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu do komplexu podnikového procesu.
Osnova
  • 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit při realizaci rozhodovacích, ovlivňovacích a kontrolních procesů v rámci hodnototvorného řetězce podniku, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích proce-sů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace jako proces ovlivňování podřízených. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, říze-ní sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, orga-nizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling
Literatura
  • Povinná literatura:
  • [1] ČASTORÁL, Z.: Správa majetku Praha: VŠFS, o.p.s., 2005
  • [2] DRUCKER, P.: Řízení v době velkých změn Praha: Management Press, 1998
  • 3] DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století Praha: Management Press, 2000 ISBN 80-7261-021-X
  • 4] KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O.: O strategickém řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C.H. Beck, 2006 ISBN 80-7179-453-8
  • 5] PETŘÍKOVÁ, R.: Lidé v procesech řízení (multikulturní dimenze podnikání. Praha: Professional Publishing, 2007 ISBN 978-80-86946-28-3
  • [6] PITRA, Z.: Základy managementu (management organizací v globál-ním světě počátku 21. století) Praha: Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-33-7
  • [11] TRUNEČEK, J.: Znalostní podnik ve znalostní společnosti Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-35-5
  • [12] VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace Praha: Management Press, 2002 ISBN 80-7261-029-5
  • Doporučená literatura:
  • [7] STEINÖCKER, R.: Strategický controlling Praha: BaBtext, 1997
  • 8] ŠULÁK, M., VACÍK, E. Strategické řízení v podnicích a projektech Praha: VŠFS, o.p.s., 2005 ISBN 80-86754-35-9
Metody hodnocení
Výuka 2/-, v návaznosti na předmět B_RP_2 vypracovat a obhájit teoreticko metodologickou část ročníkové práce - předpoklad k udělení zápočtu. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, léto 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.