B_RLZ Human Resources Management

University of Finance and Administration
Winter 2010
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (seminar tutor)
Ing. Eva Matoušková (seminar tutor)
Ing. Přemysl Rohlíček (seminar tutor)
Ing. Jiří Stýblo, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Mgr. Kateřina Pittnerová
Timetable of Seminar Groups
B_RLZ/cRKLks: Thu 7. 10. 15:45–17:15 K203, Thu 11. 11. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, J. Blaha
B_RLZ/cRMO: each odd Tuesday 8:45–9:29 M17, each odd Tuesday 9:30–10:15 M17, P. Rohlíček
B_RLZ/cR14PH: each odd Tuesday 8:45–9:29 E128, each odd Tuesday 9:30–10:15 E128, J. Blaha
B_RLZ/cR23PH: each odd Monday 12:15–12:59 E123, each odd Monday 13:00–13:45 E123, J. Blaha
B_RLZ/pRMO: each even Tuesday 8:45–9:29 M17, each even Tuesday 9:30–10:15 M17, P. Rohlíček
B_RLZ/pRPH: each even Tuesday 8:45–9:29 E222, each even Tuesday 9:30–10:15 E222, J. Blaha
B_RLZ/uRPH: Tue 26. 10. 14:00–15:30 E228, Tue 9. 11. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, J. Stýblo
B_RLZ/vRMO: Sat 9. 10. 8:00–9:30 M01, Sat 23. 10. 8:00–9:30 M01, 9:45–11:15 M01, P. Rohlíček
B_RLZ/vRPH: Fri 10. 12. 12:00–13:30 E123, Fri 7. 1. 13:45–15:15 E123, 15:30–17:00 E123, E. Matoušková
Prerequisites (in Czech)
Obsah předmětu umožní studentům získat základní orientaci v moderních přístupech, teoriích, trendech a současných modelech řízení lidských zdrojů. Důraz je pložen na moderní motivační a percepční přístupy, personální marketing a řízení pracovního výkonu jako nedílné součásti strategie podniku v procesu řízení změn.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Ŕízení lidských zdrojů (ŘLZ) lze chápat jako rozvíjení lidského ptenciálu ve prospěch celého týmu, podniku či společnosti. Studenti se seznámí s efektivní koncepcí ŘLZ zahrnující vytváření dynamického souladu mezi počtem a strzukturou pracovních úkolů, hodnocení, odměňování, motivací a rozvojem vzdělávání zaměstnanců. Nedílnou součástí je i posilování jejich účasti na procesním řízení podniku i vytváření dobrých pracovních vztahů, rozvoje společenské odpovědnosti organizace, včetně praktických aplikací probíraných problémů. Základním cílem studia předmětu je: a) seznámit studenty se zásadami a přístupy vedení podniku k ŘLZ ve vzahu k formulovanéstrategii v současném turbulentním konkurenčním prostředí; b) poskytnout studentů potřebnou sumu základních informací o strategických trendech řízení změn v rozvoji lidských zdrojů, pojetí podnikových systémů vzdělávání a rozvoje kvalifikace; c) zvýraznit úlohu lidských zdrojů v řízení procesů a týmové práci. d) seznámit studenty se strukturou a obsahem hlavních personálních procesů v podniku. Rozhodující krok k naplnění cůlu studia předmětu musí udělat studující tím, že bude chtít samostatně pracovat po celou dobu studia. Je nezbytná individuální příprava. Řízení lidských zdrojů jako součást podnikové strategie. Řízení znalostí a způsobilostí Inovace jako důsledek rozvoje znalostního managementu. Inovace evoluční a revoluční. Řízení inovací. Motivační proces a jeho řízení Úloha lidských zdrojů v procesu řízení změn Úloha lidských zdrojů v procesním řízení Personální procesy a jejich uplatnění v rozvoji lidských zdrojů
Syllabus (in Czech)
  • 1.Řízení lidských zdrojů jako součást podnikové stratege Strategie jako základ konkurenceschopnosti podniku. Strategie rozvoje lidských zdrojů jako nedílná součást podnikové strategie. Odpovědnost za strategii rozvoje lidských zdrojů v podniku. Trendy v řízení lidských zdrojů. 2.Řízení znalostí a způsobilostí Znalosti jako aktivum podniku. Intelektuální kapitál a jeho formy : lidský, organizační a informační. Pojetí managementu znalostí v řízení lidských zdrojů. Sdílení znalostí. Znalosti jako měřítko budoucího úspěchu .Učící se organizace a její rysy. Nová pojetí učící se organizace . Uplatnění metod rozvoje zaměstnanců v učící se organizaci( koučink, mentoring, counselig apod. ) Vytváření soustavy rozvoje znalostí prostřednictvím celoživotního procesu učení. 3.Motivační proces a jeho řízení Proces motivace v různých pojetích. Řízení motivačního procesu.Proces stimulace v řízení. Vzájemné souvislosti motivačního a stimulačního procesu. Postoje a jejich utváření. Proces řízení výkonnosti s využitím stimulačních a motivačních nástrojů. Hodnocení zaměstnanců a jeho metody a formy. Odměňování a jeho formy. Zásady ovlivňování lidí, zmocňování k pozitivnímu pracovnímu jednání a chování. Důsledky špatného řízení motivace pro firmu a pro lidi. 4.Úloha lidských zdrojů v procesu řízení změn Předvídání změn a příprava na změnu. Docilování změn v individuálním chování zaměstnanců. Řízení procesu změny z jeho sociálních aspektů. Lidské a organizační faktory změny. Plánování a realizace změny. Odpovědnost za řízení změn v podniku.Úloha komunikace v procesu řízení změn. Změny podnikové kultury. Podniková kultura v globálním prostředí jako projev celistvých změn. 5.Úloha lidských zdrojů v procesním řízení Řízení procesů a týmová práce. Kooperace a spolupráce mezi zaměstnanci a týmy. Metody rozvoje týmů. Podněcování týmů k tvořivé práci.Formování vhodného stylu práce s týmy a jejich vedení.Etapy rozvoje a zrání týmů. Podmínky efektivní týmové práce. 6. Personální procesy Soustava personálních procesů v podniku. Plánování a optimalizace pracovních sil. Vytváření produktivních pracovních míst. Získávání, uvolňování a adaptace zaměstnanců. Řízení výkonnosti a hodnocení zaměstnanců. Plánování a řízení rozvoje profesní kariéry.Zaměstnanecké vztahy a kvalita pracovního a osobního života
Literature
    required literature
  • ARMSTRONG, Michael. 2008. How to manage people. London ; Philadelphia : Kogan Page, 2008. 154 p. ISBN 978-0-7494-5241-4
  • ARMSTRONG, Michael. 2007 Řízení lidských zdrojů : Nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha : Grada Publishing, a. s., 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
  • ČASTORÁL Zdeněk. 2009 Strategický znalostní management a učící se organizace, Praha: Eupress, 2009, 143 s. ISBN: 978-80-86754-99-4
  • DAVE, Ulrich. 2009 Mistrovské řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009, 1. vydání. 272 s. ISBN 978-80-247-3058-5.
  • KOCIÁNOVÁ Renata. 2010. Personální činnosti a metody personální práce, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 224 s. ISBN 978-80-247-2497-3
  • KOUBEK, Josef. 2008. Řízení lidských zdrojů : základy moderní personalistiky. 4. rozšířené a dopl. vyd. Praha : Management Press, s. r. o., 2008. 399 s. ISBN 978-80-7261-168-3.
  • STÝBLO, Jiří. 2008. Management současný a budoucí, 1. vyd.Praha : Professional Publishing, 2008, 186 s. ISBN: 978-80-86946-67-2
    recommended literature
  • BĚLOHLÁVEK, František. 2008. Jak vést a motivovat lidi. Brno: Computer Press, a. s., 2008. 113 s. ISBN 978-80-251-2235-8
  • DVOŘÁKOVÁ, Zuzana a kol. 2007. Management lidských zdrojů. Praha: C. H. Beck, 2007. 485 s. ISBN 978-80-7179-893-4
  • HRONÍK, František. 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8
  • KOUBEK, Josef. 2007 Personální práce v malých a středních firmách, Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. 264 s. ISBN 978-80-247-2202-3.
  • PETŘÍKOVÁ Růžena a kol. 2007. Lidé v procesech řízení. Praha: Professional Publishing 2007. 216 s. ISBN 978-80-86946-58-3
  • VEBER, Jaromír a kol. 2009. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 2009, 736 s.
Teaching methods (in Czech)
V prezenční formě studia: - přednáška, - řešení případových studií, - zpracování a prezentace vybraných problémů V kombinované formě studia formou skupinových konzultací. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
zápočet: - seminární práce v rozsahu 5- 7 stran z témat podle osnovy kurzu
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2011, Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2010/B_RLZ