N_FKIK Firemní kultura a interní komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Garance
PhDr. Iva Petrová
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_FKIK/cMMO: každé sudé úterý 10:30–11:14 M24, každé sudé úterý 11:15–12:00 M24, V. Kunz
N_FKIK/cMPH: každou lichou středu 10:30–11:14 E129, každou lichou středu 11:15–12:00 E129, I. Petrová
N_FKIK/pMMO: každé sudé úterý 8:45–9:29 M24, každé sudé úterý 9:30–10:15 M24, V. Kunz
N_FKIK/pMPH: každou sudou středu 10:30–11:14 E129, každou sudou středu 11:15–12:00 E129, Z. Cecava
N_FKIK/uMmPH: Út 18. 10. 14:00–15:30 E228, Út 25. 10. 14:00–15:30 E228, Út 1. 11. 17:30–19:00 E228, I. Petrová
N_FKIK/vMKL: Pá 14. 10. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Pá 11. 11. 17:15–18:45 K211, I. Petrová
N_FKIK/vMMO: Pá 9. 12. 13:45–15:15 M24, Pá 6. 1. 13:45–15:15 M24, 15:30–17:00 M24, V. Kunz
N_FKIK/vMmPH: Pá 9. 12. 15:30–17:00 S21, Pá 6. 1. 13:45–15:15 S21, 15:30–17:00 S21, I. Petrová
Předpoklady
Absolvování BS - předmětů psychologie, sociologie a základy marketingu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V návaznosti na sociologické předměty v bakalářském studiu objasnit problematiku firemní kultury a vnitřní komunikaci. Vysvětlit podstatu a typy firemní kultury a jejich vliv na výkonnost firmy, firemní klima i image firmy. Vysvětlit možné systémy řízení a jejich vliv na vnitřní komunikaci ve firmě. Charakterizovat postavení a úlohu manažerů, vysvětlit význam manažerské etiky. Vysvětlit význam společenské odpovědnosti firem. Analyzovat specifika národní a podnikové kultury nadnárodních organizací, globální procesy.
Osnova
  • Obsah :Firemní kultura v podniku jako sociální a kulturní systémem. Vztah jednotlivce a týmu/ skupiny v pracovním prostředí. Role manažerů na vytváření firemní kultury. Řídící procesy, fungování organizace a formování sociálních pozic s důrazem na komunikaci v rámci firmy. Význam motivace v pracovním procesu, sociální program firmy, společenská odpovědnost firmy. Základní možnosti výzkumu klimatu ve firmě, realizace sociálního auditu. Manuál corporate identity. Problematika multikulturních vlivů v nadnárodních firmách, globální procesy. Osnova předmětu: 1. Firemní kultura v podniku jako sociální a kulturní systémem. Specifika chování člověka. Vztah jednotlivec a skupina. Sociální program firmy. 2. Skupina a týmy – jejich fungování, teorie organizace, význam motivace v pracovním procesu, podíl manažerů na vytváření firemní kultury. 3. Řídící procesy a formování sociálních pozic s důrazem na komunikaci s pracovníky 4. Struktura organizace – typy struktury, vliv na volbu typu, organizační moc, politika a konflikt 5. Vztah firemní kultury a komunikace ve firmě, specifika nadnárodních firem a problematika multikulturních vlivů 6. Základy sociálního výzkumu ve firmě, možné metodiky, realizace sociálního auditu. Manuál corporate identity.
Literatura
    povinná literatura
  • Bedrnová,E., Nový,I.: Psychologie a sociologie řízení , Praha, Management Press, 2004, kap.8; ISBN 80-7261-064-3
  • Brooks, I.: Firemní kultura - jedinci, skupiny, organizace a jejich chování, Brno Computer Press 2003, ISBN 80 – 7226 – 763 - 9
    neurčeno
  • Stýblo,J.: Řízení týmové a firemní kultury organizace, Praha, Eupress, 2010, kap.4, ISBN: 978-80-7408-032-6;
  • Nový, I., Surynek,A.: Sociologie pro ekonomy a manažery, 2. Vydání, Praha, Grada, 2006, ISBN 80-247-1705-0 kap.6. a 7;
Výukové metody
Přednášky a diskuse/cvičení - řešení problémů ve skupinách i jednotlivě.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Podkladem pro splnění je účast na konzultacích (50%) a zpracování seminární práce o uplatňované firemní kultuře ve své firmě, případně firmě, jejíž součástí by chtěl student být, a o příkladech z oblasti společenské odpovědnosti firem v rozsahu 5– 7 stran textu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016.