N_TiM Tiskový mluvčí

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Martínek (cvičící)
Ing. Martin Švehla (cvičící)
Garance
Ing. Martin Švehla
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_TiM/cMMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M21, každé liché pondělí 13:00–13:45 M21, J. Martínek
N_TiM/cMPH: každou lichou středu 10:30–11:14 E000MM, každou lichou středu 11:15–12:00 E000MM, M. Švehla
N_TiM/pMMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M21, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M21, J. Martínek
N_TiM/pMPH: každou sudou středu 10:30–11:14 E000MM, každou sudou středu 11:15–12:00 E000MM, M. Švehla
N_TiM/uMrPH: Út 18. 10. 14:00–15:30 E000MM, Út 25. 10. 14:00–15:30 E000MM, Út 1. 11. 17:30–19:00 E000MM, M. Švehla
N_TiM/vMrPH: Pá 9. 12. 17:15–18:45 E000MM, Pá 6. 1. 13:45–15:15 E000MM, 15:30–17:00 E000MM, M. Švehla
Předpoklady
Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií a Integrovaná marketingová komunikace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem výuky je seznámit posluchače s profesí tiskových mluvčích, zejména v komerčních organizacích a v institucích státní správy. Získané znalosti bude možno využít nejen k výkonu této profese v uvedených typech organizací, ale také na dalších, zejména řídících pozicích v podnikatelských korporacích a ve státních úřadech, kde hraje chápání principů praktické komunikace s veřejností důležitou a zásadní roli. Posluchači budou mít z předcházejícího studia základní znalosti z oboru public relations, marketingu a reklamy. Zaměříme se proto výhradně na profesi tiskových mluvčích, jako na specifický výsek public relations. Na základě tohoto kurzu budou mít posluchači jasnou a zdůvodněnou představu o variantách postavení tiskových mluvčích v organizacích, o rozsahu odpovědností a principech této práce. Další část kurzu bude zaměřena na praktické činnosti tiskových mluvčích v oblasti media relations – od postupů při navazování a rozvíjení kontaktů s médii, až po dovednosti, související s psaným a mluveným vyjadřováním, formulováním v různých mediálních žánrech a technologiích. V této části kurzu bude kladen důraz na efektivnost práce tiskových mluvčích, uplatnění jejich osobních vloh a na konzistentnost osobností v této profesi. Pozornost bude věnována i principům vyhodnocování mediálního obrazu a důsledků konkrétních mediálních projevů, principům reaktivity a proaktivity v práci tiskových mluvčích a efektivnímu využívání zpětné vazby z médií pro podporu vlastních komunikačních cílů tiskových mluvčích.
Osnova
Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Postavení tiskových mluvčích v organizacích, cíle a principy jejich práce. PŘEDNÁŠKA 2: Media relations – základní vymezení. PŘEDNÁŠKA 3: Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations. PŘEDNÁŠKA 4: Krizová komunikace a princip kontinuity. PŘEDNÁŠKA 5: Zásady písemného vyjadřování zefektivňující kontakt s médii a institucemi. PŘEDNÁŠKA 6: Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu. PŘEDNÁŠKA 7: Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá. PŘEDNÁŠKA 8: Mediální monitoring, screening a audit. PŘEDNÁŠKA 9: Mluvčí v čele tiskového útvaru. PŘEDNÁŠKA 10: Historie profese tiskový mluvčí. PŘEDNÁŠKA 11: Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích. PŘEDNÁŠKA 12: Opakování a ukončení předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • FTOREK, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007
  • SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2006
  • BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Praha: Management Press, 2006
  • VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ J., LIŠKAŘOVÁ, R.: Praha: Express, 2004
    doporučená literatura
  • Odborné časopisy: Marketing & Media, Strategie
Výukové metody
Forma výuky: přednášky, cvičení Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích vkombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijné povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z (zápočet, 3 kredity): Zápočtová studie; téma: 1. Analýza vybrané mediální kauzy nebo 2. Dobrý a špatný tiskový mluvčí na aktuálním mediálním trhu; rozsah 1 - 3 strany, možnost dohody o prezentaci nebo jiném tématu;
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.