N_TiM Tiskový mluvčí

Vysoká škola finanční a správní
zima 2018
Rozsah
1/1. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Ing. Martin Švehla (cvičící)
Garance
Ing. Martin Švehla
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_TiM/cMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M14, každé liché úterý 13:00–13:45 M14, V. Kunz
N_TiM/cM1PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S33, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S33, M. Švehla
N_TiM/cM2PH: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 S33, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 S33, M. Švehla
N_TiM/pMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M14, každé sudé úterý 13:00–13:45 M14, V. Kunz
N_TiM/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S32, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S32, M. Švehla
N_TiM/vM2PH: So 6. 10. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, So 3. 11. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, M. Švehla
N_TiM/vM3PH: So 20. 10. 9:45–11:15 S35, 11:30–13:00 S35, So 15. 12. 11:30–13:00 S11, 14:00–15:30 S11, M. Švehla
Předpoklady
Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií a Integrovaná marketingová komunikace, Public relations
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu bude mít posluchač jasnou představu o práci tiskového mluvčího vorganizaci - v komerčním subjektu nebo ve veřejné instituci. Bude schopen analyzovat mediální obraz organizace, posoudit strategii komunikace sveřejností, hodnotit práci tiskových mluvčích, případně tuto profesi též zastávat.
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na profesi tiskových mluvčích v organizacích státní správy i v soukromém sektoru. Po jeho obsolvování bude mít student jasnou představu o postavení mluvčího v rámci organizace a o principech této práce. Kurz zahrnuje také praktické dovednosti v oblasti psaní textů a mluveného slova, s důrazem na efektivnost. Studenti v kudzu zvládnou vyhodnotit mediální obraz a chápati specifických mediálních projevů. Porozumí přincipům proaktivity a reaktivity v práci mluvčích a zvládnou efektivní využití zpětné vazby pro podporu vlastních komunikačních cílů.
Osnova
  • Obsah přednášek: 1. Postavení tiskových mluvčích v organizacích, cíle a principy jejich práce; 2. Media relations – základní vymezení; 3. Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations; 4. Krizová komunikace a princip kontinuity; 5. Zásady písemného vyjadřování zefektivňující kontakt s médii a institucemi; 6. Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu; 7. Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá; 8. Mediální monitoring, screening a audit; 9. Tiskový mluvčí v čele organizačního útvaru; 10. Historie profese tiskový mluvčí; 11. Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích; 12. Diskuse nad zápočtovými studiemi a ukončení předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠVEHLA M., KAŠÍK M.: Tiskový mluvčí, řízená komunikace s veřejností
    doporučená literatura
  • SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN: ISBN 9788024728667
  • FTOREK, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-3926-7
  • BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Praha: Management Press, 2003, ISBN 80-7261-096-1
  • PHILLIPS, D.: Online public relations. Praha Grada Publishing 2004, ISBN 80-247-03068-8
  • VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ J., LIŠKAŘOVÁ, R.: Media Relations není manipulace Praha: Ekopress, 2004, ISBN: 978-80-86119-43-4
  • DOČEKALOVÁ M.: Tvůrčí psaní pro každého. Grada Publishing 2011, ISBN 97880-247-1602-2
  • TOMANDL, J.: Jak účinně oslovit média. Bizbooks 2011. 1. vydání, 296 stran. ISBN 9788025134573
    neurčeno
  • Odborné časopisy: Marketing & Media, Strategie
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě; povinná účast pro obě formy studia
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z/ZK(zápočet a zkouška, 7 kreditů): Předpokladem udělení zápočtu je zpracování zápočtové studie na téma v rozsahu 1 normostrany textu: 1. Analýza vybrané mediální kauzy; 2. Tiskový mluvčí na aktuálním mediálním trhu; možnost dohody o prezentaci nebo jiném tématu. Doplňkovým předpokladem, který se podílí na získání zápočtu je docházka a aktivní soustavná práce v průběhu semestru. U zkoušky student předvede schopnost mluveného projevu zodpovězením jedné tématické otázky a zpracuje krátký text na zadané téma.
Navazující předměty
Informace učitele
V roce 2014 vyšla publikace Tiskový mluvčí - řízená komunikace s veřejností. Tato publikace shrnuje celou strukturu předmětu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.