N_TiM Tiskový mluvčí

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Radka Burketová (cvičící)
Ing. Jitka Černá (cvičící)
Mgr. Jan Martínek (cvičící)
Ing. Martin Švehla (cvičící)
Garance
Ing. Martin Švehla
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_TiM/cMMO: každou lichou středu 8:00–8:44 M22, každou lichou středu 8:45–9:29 M22, J. Černá
N_TiM/cM1PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E000MM, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E000MM, M. Švehla
N_TiM/cM2PH: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 E000MM, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 E000MM, M. Švehla
N_TiM/cM3PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E000MM, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E000MM, M. Švehla
N_TiM/pMMO: každou sudou středu 8:00–8:44 M22, každou sudou středu 8:45–9:29 M22, J. Černá
N_TiM/pMPH: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 E306, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 E306, M. Švehla
N_TiM/uM1aPH: Út 9. 11. 19:15–20:45 E000MM, Út 30. 11. 15:45–17:15 E000MM, 17:30–19:00 E000MM, M. Švehla
N_TiM/uM1bPH: Út 9. 11. 17:30–19:00 E000MM, Út 7. 12. 15:45–17:15 E000MM, 17:30–19:00 E000MM, M. Švehla
N_TiM/vMKL: Pá 19. 11. 17:15–18:45 K212, 19:00–20:30 K212, Pá 26. 11. 15:30–17:00 K212, R. Burketová
N_TiM/vMMO: Pá 8. 10. 17:15–18:45 M22, Pá 22. 10. 17:15–18:45 M22, Pá 10. 12. 17:15–18:45 M14, J. Martínek
N_TiM/vM2PH: Pá 8. 10. 13:45–15:15 E000MM, 15:30–17:00 E000MM, Pá 22. 10. 12:00–13:30 E000MM, M. Švehla
N_TiM/vM3PH: Pá 12. 11. 12:00–13:30 E000MM, Pá 10. 12. 13:45–15:15 E000MM, 15:30–17:00 E000MM, R. Burketová
Předpoklady
Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií a Integrovaná marketingová komunikace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem výuky je seznámit posluchače s profesí tiskových mluvčích, zejména v komerčních organizacích a v institucích státní správy. Získané znalosti bude možno využít nejen k výkonu této profese v uvedených typech organizací, ale také na dalších, zejména řídících pozicích v podnikatelských korporacích a ve státních úřadech, kde hraje chápání principů praktické komunikace s veřejností důležitou a zásadní roli. Posluchači budou mít z předcházejícího studia základní znalosti z oboru public relations, marketingu a reklamy. Zaměříme se proto výhradně na profesi tiskových mluvčích, jako na specifický výsek public relations. Na základě tohoto kurzu budou mít posluchači jasnou a zdůvodněnou představu o variantách postavení tiskových mluvčích v organizacích, o rozsahu odpovědností a principech této práce. Další část kurzu bude zaměřena na praktické činnosti tiskových mluvčích v oblasti media relations – od postupů při navazování a rozvíjení kontaktů s médii, až po dovednosti, související s psaným a mluveným vyjadřováním, formulováním v různých mediálních žánrech a technologiích. V této části kurzu bude kladen důraz na efektivnost práce tiskových mluvčích, uplatnění jejich osobních vloh a na konzistentnost osobností v této profesi. Pozornost bude věnována i principům vyhodnocování mediálního obrazu a důsledků konkrétních mediálních projevů, principům reaktivity a proaktivity v práci tiskových mluvčích a efektivnímu využívání zpětné vazby z médií pro podporu vlastních komunikačních cílů tiskových mluvčích.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Postavení tiskových mluvčích v organizacích, cíle a principy jejich práce. PŘEDNÁŠKA 2: Media relations – základní vymezení. PŘEDNÁŠKA 3: Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations. PŘEDNÁŠKA 4: Krizová komunikace a princip kontinuity. PŘEDNÁŠKA 5: Zásady písemného vyjadřování zefektivňující kontakt s médii a institucemi. PŘEDNÁŠKA 6: Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu. PŘEDNÁŠKA 7: Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá. PŘEDNÁŠKA 8: Mediální monitoring, screening a audit. PŘEDNÁŠKA 9: Mluvčí v čele tiskového útvaru. PŘEDNÁŠKA 10: Historie profese tiskový mluvčí. PŘEDNÁŠKA 11: Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích. PŘEDNÁŠKA 12: Opakování a ukončení předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • FTOREK, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007
  • SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2006
  • BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Praha: Management Press, 2006
  • VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ J., LIŠKAŘOVÁ, R.: Praha: Express, 2004
    doporučená literatura
  • Odborné časopisy: Marketing & Media, Strategie
Výukové metody
Forma výuky: přednášky, cvičení Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích vkombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijné povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z (zápočet, 3 kredity): Zápočtová studie; téma: 1. Analýza vybrané mediální kauzy nebo 2. Dobrý a špatný tiskový mluvčí na aktuálním mediálním trhu; rozsah 1 - 3 strany, možnost dohody o prezentaci nebo jiném tématu;
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.