N_TiM Tiskový mluvčí

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Martin Opatrný (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící)
Garance
PhDr. Adolf Vodrážka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_TiM/cM1PH: každé liché úterý 14:00–14:44 S32, každé liché úterý 14:45–15:30 S32, A. Vodrážka
N_TiM/cM23PH: každé liché úterý 12:15–12:59 S32, každé liché úterý 13:00–13:45 S32, A. Vodrážka
N_TiM/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S24, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S24, A. Vodrážka
N_TiM/uM1aPH: Út 2. 10. 17:30–19:00 S21, Út 9. 10. 17:30–19:00 S21, Út 16. 10. 17:30–19:00 S21, M. Opatrný
N_TiM/uM1bPH: Út 30. 10. 14:00–15:30 S26, Út 13. 11. 17:30–19:00 S26, 19:15–20:45 S26, M. Opatrný
N_TiM/vM2PH: So 8. 12. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, Pá 4. 1. 17:15–18:45 S23, A. Vodrážka
N_TiM/vM3PH: Pá 2. 11. 13:45–15:15 S23, 15:30–17:00 S23, Pá 7. 12. 12:00–13:30 S23, A. Vodrážka
Předpoklady
Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií a Integrovaná marketingová komunikace, Public relations
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky je seznámit posluchače s profesí tiskových mluvčích, zejména v komerčních organizacích a v institucích státní správy. Získané znalosti může absolvent využít nejen k výkonu této profese v uvedených typech organizací, ale také na dalších, zejména řídících pozicích v podnikatelských subjektech a ve státních úřadech, kde hraje chápání principů praktické komunikace s veřejností důležitou a zásadní roli. Kurz je proto zaměřen na profesi tiskový mluvčí a aktivity media relations, jako na specifický segment public relations. Na základě tohoto kurzu budou mít posluchači jasnou a zdůvodněnou představu o variantách postavení tiskových mluvčích v organizacích, o rozsahu odpovědností a principech této práce. Kurz bude zaměřen také na praktickou činnost tiskových mluvčích, na postupy při navazování a rozvíjení kontaktů s médii a dovednosti souvisejícími s psaným i mluveným vyjadřováním a na formulaci komunikačního sdělení v mediálních žánrech a technologiích s důrazem na efektivnost procesů. Absolvent by měl být schopen porozumět principům vyhodnocování mediálního obrazu a důsledků konkrétních mediálních projevů, principům reaktivity a proaktivity v práci tiskových mluvčích a efektivně využívat zpětnou vazbu z médií pro podporu vlastních komunikačních cílů.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro obě formy studia je uveden ve studijních materiálech předmětu formou SO (studijní opory). Obsah přednášek: 1. Postavení tiskových mluvčích v organizacích, cíle a principy jejich práce; 2. Media relations – základní vymezení; 3. Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations; 4. Krizová komunikace a princip kontinuity; 5. Zásady písemného vyjadřování zefektivňující kontakt s médii a institucemi; 6. Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu; 7. Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá; 8. Mediální monitoring, screening a audit; 9. Tiskový mluvčí v čele organizačního útvaru; 10. Historie profese tiskový mluvčí; 11. Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích; 12. Diskuse nad zápočtovými studiemi a ukončení předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN: ISBN 9788024728667
  • FTOREK, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-3926-7
  • BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Praha: Management Press, 2003, ISBN 80-7261-096-1
    doporučená literatura
  • DOČEKALOVÁ M.: Tvůrčí psaní pro každého. Grada Publishing 2011, ISBN 97880-247-1602-2
  • TOMANDL, J.: Jak účinně oslovit média. Bizbooks 2011. 1. vydání, 296 stran. ISBN 9788025134573
  • PHILLIPS, D.: Online public relations. Praha Grada Publishing 2004, ISBN 80-247-03068-8
  • VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ J., LIŠKAŘOVÁ, R.: Media Relations není manipulace Praha: Ekopress, 2004, ISBN: 978-80-86119-43-4
    neurčeno
  • Odborné časopisy: Marketing & Media, Strategie
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z (zápočet, 3 kredity): Základním předpokladem je zpracování zápočtové studie na téma v rozsahu 3 - 4 normostrany textu: 1. Analýza vybrané mediální kauzy; 2. Tiskový mluvčí na aktuálním mediálním trhu; možnost dohody o prezentaci nebo jiném tématu. Doplňkovým předpokladem, který se podílí na získání zápočtu je docházka a aktivní soustavná práce v průběhu semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.