N_TiM Tiskový mluvčí

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Švehla (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící)
Garance
PhDr. Adolf Vodrážka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_TiM/cMPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S23, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S23, M. Švehla
N_TiM/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S23, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S23, M. Švehla
N_TiM/uMPH: Út 1. 10. 15:45–17:15 S23, Út 15. 10. 15:45–17:15 S14, Út 12. 11. 15:45–17:15 S21, A. Vodrážka
N_TiM/vMPH: Pá 4. 10. 15:30–17:00 S14, Pá 18. 10. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, A. Vodrážka
Předpoklady
Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií a Integrovaná marketingová komunikace, Public relations
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky je seznámit posluchače s profesí tiskových mluvčích, zejména v komerčních organizacích a v institucích státní správy. Získané znalosti může absolvent využít nejen k výkonu této profese v uvedených typech organizací, ale také na dalších, zejména řídících pozicích v podnikatelských subjektech a ve státních úřadech, kde hraje chápání principů praktické komunikace s veřejností důležitou a zásadní roli. Kurz je proto zaměřen na profesi tiskový mluvčí a aktivity media relations, jako na specifický segment public relations. Na základě tohoto kurzu budou mít posluchači jasnou a zdůvodněnou představu o variantách postavení tiskových mluvčích v organizacích, o rozsahu odpovědností a principech této práce. Kurz bude zaměřen také na praktickou činnost tiskových mluvčích, na postupy při navazování a rozvíjení kontaktů s médii a dovednosti souvisejícími s psaným i mluveným vyjadřováním a na formulaci komunikačního sdělení v mediálních žánrech a technologiích s důrazem na efektivnost procesů. Absolvent by měl být schopen porozumět principům vyhodnocování mediálního obrazu a důsledků konkrétních mediálních projevů, principům reaktivity a proaktivity v práci tiskových mluvčích a efektivně využívat zpětnou vazbu z médií pro podporu vlastních komunikačních cílů.
Osnova
Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro obě formy studia je uveden ve studijních materiálech předmětu formou SO (studijní opory). Obsah přednášek: 1. Postavení tiskových mluvčích v organizacích, cíle a principy jejich práce; 2. Media relations – základní vymezení; 3. Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations; 4. Krizová komunikace a princip kontinuity; 5. Zásady písemného vyjadřování zefektivňující kontakt s médii a institucemi; 6. Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu; 7. Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá; 8. Mediální monitoring, screening a audit; 9. Tiskový mluvčí v čele organizačního útvaru; 10. Historie profese tiskový mluvčí; 11. Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích; 12. Diskuse nad zápočtovými studiemi a ukončení předmětu.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN: ISBN 9788024728667
  • FTOREK, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-3926-7
  • BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Praha: Management Press, 2003, ISBN 80-7261-096-1
    doporučená literatura
  • DOČEKALOVÁ M.: Tvůrčí psaní pro každého. Grada Publishing 2011, ISBN 97880-247-1602-2
  • TOMANDL, J.: Jak účinně oslovit média. Bizbooks 2011. 1. vydání, 296 stran. ISBN 9788025134573
  • PHILLIPS, D.: Online public relations. Praha Grada Publishing 2004, ISBN 80-247-03068-8
  • VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ J., LIŠKAŘOVÁ, R.: Media Relations není manipulace Praha: Ekopress, 2004, ISBN: 978-80-86119-43-4
    neurčeno
  • Odborné časopisy: Marketing & Media, Strategie
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z (zápočet, 3 kredity): Základním předpokladem je zpracování zápočtové studie na téma v rozsahu 3 - 4 normostrany textu: 1. Analýza vybrané mediální kauzy; 2. Tiskový mluvčí na aktuálním mediálním trhu; možnost dohody o prezentaci nebo jiném tématu. Doplňkovým předpokladem, který se podílí na získání zápočtu je docházka a aktivní soustavná práce v průběhu semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.