VSFS:B_RP_B Řízení podniku B - Informace o předmětu
B_RP_B Řízení podniku B
Vysoká škola finanční a správníléto 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Přemysl Písař, Ph.D., MBA (přednášející)
Ing. Roman Mentlík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Markéta Knížková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_RP_B/pMMO: St 8:45–9:29 M14, St 9:30–10:15 M14, J. Tichý
B_RP_B/pMPPPH: St 12:15–12:59 E230, St 13:00–13:45 E230, R. Mentlík
B_RP_B/vMPH: Pá 15. 2. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, Pá 15. 3. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, J. Tichý - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu a obchodu, základů financí a dále řízení kvality, inovací a personálu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak budou schopni vysvětlit základní podnikové procesy, založené na strategickém a operativním řízení.
- Výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku, založenými na teorii managementu. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu, obchodu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit. Přednášky budou zakončeny výčtem předpokladů pro manažerskou práci příslušného úseku firmy.
- Osnova
- 1.Úloha managementu v hyperkonkurečním prostředí a procesní model řízení - Úloha a cíle vlastníka - Úloha a cíle manažerského týmu - Předpoklady pro práci v manažerském týmu - Procesní model řízení 2. Strategické řízení a plánování - Strategický plán a strategické cíle - Strategická analýza - Mise a vize - Strategické scénáře - Strategický controlling 3. Marketingové výzkumy a analýzy - Význam výzkumů v řízení podniku - Kvantitativní a kvalitativní výzkumy - Primární a sekundární data - Analýzy vzdáleného, blízkého a interního prostředí 4. Marketingové plánování - Řízení marketingových cílů - Marketingové strategie - Marketingový controlling 5. Obchodní plánování - Řízení obchodních plánů - Druhy obchodních plánů - Sestavování obchodních plánů - Vztah mezi marketingovým a obchodním plánem 6. Řízení obchodních forecastů - Význam obchodních forecastů v řízení podniku - Řízení forecastovaných odchylek - Forecasty a controlling 7. Řízení obchodních pohledávek - Obchodních pohledávky ve vazbě na životní cyklus odběratele - 1.-3. etapa řízení pohledávek 8.Finanční plánování - Plány výnosů a nákladů - Plány příjmů a výdajů - Plány bilanční 9. Modely řízení kvality - TQM/EFQM - QMS - BSC 10. Řízení inovací I - Procesní inovace - Strategické inovace 11. Řízení inovací II - Produktové inovace - Fáze produktových inovací - Inovační plán 12. Personální řízení - Budování manažerských týmů - Tvorba organizačních struktur
- Literatura
- povinná literatura
- HAVLÍČEK, Karel. Management: malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2011, 210 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
- doporučená literatura
- VEBER, Jaromír a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha : Management Press, 2009, 736 s. ISBN 80-7261-200-0
- KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010, xxxviii, 811 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9.
- SYNEK, Miloslav. a kol., Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 2011. 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1
- KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2009, 256 s. ISBN 978-807-4080-227.
- ŠULÁK, M., VACÍK, E., Strategické řízení v podnicích a projektech, Praha: Eupress, 2005 234 s. ISBN 80-86754-35-9.
- ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80-867-5435-9.
- Výukové metody
- Výuka v prezenční formě studia bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci, kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě, kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení podniku pro jeho úspěšný rozvoj. Součástí přednášek budou diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude i zadávání úkolů pro domácí přípravu na následující výuku. Výuka v kombinovaném studiu bude probíhat formou řízené konzultace. Předpokládá průběžnou přípravu studentů na řízené skupinové konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu v podnikové praxi.
- Metody hodnocení
- Studentům bude v průběhu výuky (cca v polovině výuky) zadán výzkumný projekt (seminární práce), jehož cílem bude analyzovat způsob řízení podniku, základní výkonové ukazatele podniku a studentova schopnost analýzy a doporučení pro zkoumaný podnik. Podrobné zadání výzkumného projektu bude zveřejněno ve studijních materiálech předmětu. Student má možnost tento výzkum konzultovat s vyučujícím, který mu na požádání poskytne zpětnou vazbu. Učitel určí datum odevzdání práce a datum, do kdy bude poskytovat zpětnou vazbu studentům. Studenti, kteří práci odevzdají po termínu budou penalizování odečtením 50% bodů z celkového hodnocení. Maximální počet bodů získaný za výzkumnou práci MSP = 60 bodů Minimální počet bodů pro udělení zápočtu = 60 bodů. Studentům, kteří odevzdají perfektní výzkumnou práci bude udělen zápočet. Ostatní studenti budou absolvovat zkoušku. Formu zkoušky (ústní, písemnou) určí vyučující. V průběhu zkoušky studenti odpoví na 4 otázky. Každá po 10 bodech. Celkový součet bodů pro udělení zápočtu musí být za výzkumnou práci a zkoušku minimálně 60 bodů. Účelem výuky předmětu je pochopení teoretických poznatků a schopnost jejich použití v praxi. K tomu je směřována výzkumná seminární práce a zkouška.
- Informace učitele
- Pro konzultaci kontaktujte vyučujícího emailem, nebo jsou také možné konzultace před a po dokončení výuky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/B_RP_B