B_RP_B Řízení podniku B

Vysoká škola finanční a správní
léto 2014
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavla Břečková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Ing. Otto Hain (cvičící)
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Endre Tóth, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_B/pMMO: Út 12:15–12:59 M27, Út 13:00–13:45 M27, J. Tichý
B_RP_B/pMPH: St 12:15–12:59 E004, St 13:00–13:45 E004, E. Tóth
B_RP_B/uMKL: Út 18. 2. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, Út 25. 2. 14:00–15:30 K312, Út 18. 3. 19:15–20:45 K212, E. Tóth
B_RP_B/uMPH: Út 11. 3. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, Út 8. 4. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, P. Břečková
B_RP_B/vMMO: Pá 14. 2. 12:00–13:30 M14, Pá 28. 2. 12:00–13:30 M14, Pá 28. 3. 12:00–13:30 M14, Pá 11. 4. 12:00–13:30 M14, J. Tichý
B_RP_B/vMPH: Pá 4. 4. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, Pá 18. 4. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, O. Hain
Předpoklady
Absolvování předmětu Marketing
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu a obchodu, základů financí a dále řízení kvality, inovací a personálu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak budou schopni vysvětlit základní podnikové procesy, založené na strategickém a operativním řízení.
Osnova
  • 1.Úloha managementu v hyperkonkurečním prostředí a procesní model řízení - Úloha a cíle vlastníka - Úloha a cíle manažerského týmu - Předpoklady pro práci v manažerském týmu - Procesní model řízení 2. Strategické řízení a plánování - Strategický plán a strategické cíle - Strategická analýza - Mise a vize - Strategické scénáře - Strategický controlling 3. Marketingové výzkumy a analýzy - Význam výzkumů v řízení podniku - Kvantitativní a kvalitativní výzkumy - Primární a sekundární data - Analýzy vzdáleného, blízkého a interního prostředí 4. Marketingové plánování - Řízení marketingových cílů - Marketingové strategie - Marketingový controlling 5. Obchodní plánování - Řízení obchodních plánů - Druhy obchodních plánů - Sestavování obchodních plánů - Vztah mezi marketingovým a obchodním plánem 6. Řízení obchodních forecastů - Význam obchodních forecastů v řízení podniku - Řízení forecastovaných odchylek - Forecasty a controlling 7. Řízení obchodních pohledávek - Obchodních pohledávky ve vazbě na životní cyklus odběratele - 1.-3. etapa řízení pohledávek 8.Finanční plánování - Plány výnosů a nákladů - Plány příjmů a výdajů - Plány bilanční 9. Modely řízení kvality - TQM/EFQM - QMS - BSC 10. Řízení inovací I - Procesní inovace - Strategické inovace 11. Řízení inovací II - Produktové inovace - Fáze produktových inovací - Inovační plán 12. Personální řízení - Budování manažerských týmů - Tvorba organizačních struktur
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management: malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2011, 210 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
    doporučená literatura
  • KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010, xxxviii, 811 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9.
  • ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80-867-5435-9.
  • SYNEK, Miloslav. a kol., Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 2011. 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1
  • ŠULÁK, M., VACÍK, E., Strategické řízení v podnicích a projektech, Praha: Eupress, 2005 234 s. ISBN 80-86754-35-9.
  • KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2009, 256 s. ISBN 978-807-4080-227.
  • VEBER, Jaromír a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha : Management Press, 2009, 736 s. ISBN 80-7261-200-0
Výukové metody
Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze manažerů v podnikovém řízení. Přednášky v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou písemného zápočtu: 1. Písemný test se skládá ze 4 otázek 2. Pro složení testu je nutné dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.