VSFS:B_RP_B Řízení podniku B - Informace o předmětu
B_RP_B Řízení podniku B
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (přednášející)
PaedDr. Ing. Otto Hain (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Endre Tóth, DrSc. (cvičící)
Ing. Ivana Turková, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_RP_B/pMMO: každé liché pondělí 10:30–11:14 M14, každé liché pondělí 11:15–12:00 M14 a každé sudé pondělí 12:15–12:59 M21, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M21, J. Tichý
B_RP_B/pMPH: Po 14:00–14:44 E306, Po 14:45–15:30 E306, O. Hain
B_RP_B/pPPPH: Út 12:15–12:59 E004, Út 13:00–13:45 E004, E. Tóth
B_RP_B/vMMO: Pá 12. 2. 15:30–17:00 M14, 17:15–18:45 M14, Pá 26. 2. 15:30–17:00 M14, 17:15–18:45 M14, I. Turková
B_RP_B/vMPH: Pá 4. 3. 12:00–13:30 E222, 13:45–15:15 E222, Pá 18. 3. 15:30–17:00 E222, Pá 1. 4. 13:45–15:15 E222, O. Hain
B_RP_B/vPPPH: So 19. 3. 8:00–9:30 E124, Pá 1. 4. 15:30–17:00 E124, Pá 15. 4. 13:45–15:15 E128, 15:30–17:00 E128, O. Hain - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu a obchodu, základů financí a dále řízení kvality, inovací a personálu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak budou schopni vysvětlit základní podnikové procesy, založené na strategickém a operativním řízení.
- Osnova
- 1.Úloha managementu v hyperkonkurečním prostředí a procesní model řízení - Úloha a cíle vlastníka - Úloha a cíle manažerského týmu - Předpoklady pro práci v manažerském týmu - Procesní model řízení 2. Strategické řízení a plánování - Strategický plán a strategické cíle - Strategická analýza - Mise a vize - Strategické scénáře - Strategický controlling 3. Marketingové výzkumy a analýzy - Význam výzkumů v řízení podniku - Kvantitativní a kvalitativní výzkumy - Primární a sekundární data - Analýzy vzdáleného, blízkého a interního prostředí 4. Marketingové plánování - Řízení marketingových cílů - Marketingové strategie - Marketingový controlling 5. Obchodní plánování - Řízení obchodních plánů - Druhy obchodních plánů - Sestavování obchodních plánů - Vztah mezi marketingovým a obchodním plánem 6. Řízení obchodních forecastů - Význam obchodních forecastů v řízení podniku - Řízení forecastovaných odchylek - Forecasty a controlling 7. Řízení obchodních pohledávek - Obchodních pohledávky ve vazbě na životní cyklus odběratele - 1.-3. etapa řízení pohledávek 8.Finanční plánování - Plány výnosů a nákladů - Plány příjmů a výdajů - Plány bilanční 9. Modely řízení kvality - TQM/EFQM - QMS - BSC 10. Řízení inovací I - Procesní inovace - Strategické inovace 11. Řízení inovací II - Produktové inovace - Fáze produktových inovací - Inovační plán 12. Personální řízení - Budování manažerských týmů - Tvorba organizačních struktur
- Literatura
- povinná literatura
- HAVLÍČEK, Karel. Management: malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2011, 210 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
- doporučená literatura
- VEBER, Jaromír a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha : Management Press, 2009, 736 s. ISBN 80-7261-200-0
- SYNEK, Miloslav. a kol., Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 2011. 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1
- KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010, xxxviii, 811 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9.
- KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2009, 256 s. ISBN 978-807-4080-227.
- ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80-867-5435-9.
- ŠULÁK, M., VACÍK, E., Strategické řízení v podnicích a projektech, Praha: Eupress, 2005 234 s. ISBN 80-86754-35-9.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze manažerů v podnikovém řízení. Přednášky v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je formou písemného zápočtu: 1. Písemný test se skládá ze 4 otázek 2. Pro složení testu je nutné dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2016/B_RP_B