VSFS:B_SDK Sociální dovednosti a komun. - Informace o předmětu
B_SDK Sociální dovednosti a komunikace
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/1. 8 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní sociální dovednosti, analyzovat procesy různých druhů sociálních komunikačních aktivit. Vysvětlit pojmy: dovednost, sociální dovednost, komunikace, sociální komunikace a objasnit podstatu smyslového a sociálního vnímání, význam sebereflexe pro poznání lidí. Poznat proces sociální komunikace, její verbální, paralingvistické a neverbální složky. Využití možností masových médií, zvláště multimediální počítačové komunikace. Pozornost je věnována mezikulturní komunikaci. Identifikace osobnostního typu, umění vedení rozhovoru a konverzace, příprava a průběh přijímacích a hodnotících pohovorů, strategie řešení komunikačních problémů v pracovním týmu, diskuze a vedení pracovních porad.
- Osnova
- 1. Sociální dovednosti, úloha řeči,jednací stereotypy, osovojení sociální odpovědnosti, schopnost empatie,anticipace a sebehodnocení, problematika manipulace. 2. Procesy získávání dovedností, socializace, sociální výchovy, nácvik komunikačních dovedností. 3. Specifika sociální komunikace, obsah sociálních vztahů, sociální jevy a jejich struktura, přímá komunikace, sdílené názory, postoje, 4. Komunikační prostředí, význam nonverbální složky komunikačního procesu, úloha symbol, hesla, ideje. 5. Komunikace jako zdroj rozporů, jejich řešení jako sociální dovednost, vyjednávací schémata. 6. Úloha pravdy, polopravdy a lži v komunikačním procesu, problematika použití manipulativních technik.
- Literatura
- povinná literatura
- DeVito, J. A.: Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.
- JAROŠOVÁ., E. Trénink sociálních a manažerských dovedností: metodický průvodce. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2005, 267 s. ISBN 80-726-1135-6.
- doporučená literatura
- Khelerová, V.: Komunikační a obchodní dovednosti. Praha Grada 2010
- Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003.
- Lambert, T. E.: Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Mangement Press, 2001.
- Neumann, F.: Umění konverzace. Praha: Portál, 2002.
- Pease, A.: Řeč těla. Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál, 2007.
- Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
- Metody hodnocení
- Udělení zápočtu je podmíněno zpracováním a obhájením seminární práce v rozsahu 5 cca str. ve Wordu nebo 10-15 str. prezentace v PowerPointu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2016/B_SDK