N_MRP Marketingové řízení podniku

Vysoká škola finanční a správní
zima 2024
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
Kristina Lenkova, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRP/cEKPH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 S11, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 S11, kromě Čt 10. 10. ; a Út 29. 10. 11:30–13:00 S13, K. Lenkova
N_MRP/cMPH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S14, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S14, kromě Čt 10. 10. ; a Út 5. 11. 12:15–13:45 S11, K. Lenkova
N_MRP/pEKMPH: St 12:15–12:59 S32, St 13:00–13:45 S32, N. Petrů
N_MRP/vEKKV: Pá 4. 10. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, 17:30–19:00 KV205, Pá 18. 10. 17:30–19:00 KV205, 19:15–20:45 KV205, So 2. 11. 9:45–11:15 KV205, 11:30–13:00 KV205, 14:00–15:30 KV205, N. Petrů
N_MRP/vEKPH: So 26. 10. 8:00–9:30 E230, 9:45–11:15 E230, 11:30–13:00 E230, So 9. 11. 8:00–9:30 E230, 9:45–11:15 E230, 11:30–13:00 E230, So 23. 11. 8:00–9:30 E230, 9:45–11:15 E230, K. Havlíček
Předpoklady
Tento předmět vyžaduje základní povědomí o významu komunikace pro oslovení zákazníka, které studenti získali v rámci výuky předmětu Struktura marketingové komunikace. Povědomí o činnostech souvisejících s marketingem získané v předmětu Řízení podniku. Povědomí o vztahu a návaznostech obchodních a marketingových aktivit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V historii a vývoji obchodu a marketingu to byly při oslovování podniků a zákazníků vždy vnější ekonomické podmínky, spolu s technologiemi komunikace, které jednoznačně určovaly marketingové postupy a procesy. Tyto podmínky stavějí producenty hodnot (výrobce, podniky, organizace) před jejich zásadní aktivitu - vyrábět to, co zákazníci objektivně potřebují, co si přejí, co očekávají. Tento fakt platí i obráceně - potřeby, požadavky a očekávání zákazníků jsou závislé na okolním prostředí, ekonomické síle, vývoji technologií, vyspělosti ekonomiky, logistiky, regionálních zvyklostech. Fenoménem nového tisíciletí se pro marketingovou strategii podniků staly informační a komunikační technologie. Internet a digitalizace komunikace určují a determinují "novou ekonomiku", zkracují vzdálenosti a čas mezi podniky a zákazníky, akcelerují konkurenční prostředí téměř on-line. Druhým a rozhodujícím fenoménem pro nebývalý rozvoj vztahového marketingu a marketingu obecně je globální hyperkonkurence. Zákaznické a průmyslové trhy se globalizují ve všech aspektech. Zákaznicky orientovaný marketing je tak založen i na dokonalém poznání konkurentů. Tyto a samozřejmě další okolnosti posunuly z hlediska podnikového řízení marketing v podnikovém a procesním chápání významně do popředí. Strategické marketingové řízení podniku dnes sehrává rozhodující úlohu při vytváření podnikových strategií (produktových, cenových, distribučních i komunikačních), spoluvytváří organizační struktury a jednotlivé řídící procesy. Podnikový marketing se tak stává stále náročnější disciplínou a pro úspěch firmy jej budou muset zvládnout nejenom marketingové, obchodní a komunikační útvary, ale celý management a povědomí o něm musí mít i všichni zaměstnanci. Této skutečnosti by mělo napomoci studium předmětu Marketingové řízení podniku. Cílem studijního předmětu je naučit studenty metodám, technikám a postupům marketingu jako základního podnikového hodnototvorného procesu, kterým se moderní marketingové řízení podniku stává. Budou propojeny poznatky klasického marketingu s řídícími firemními procesy a obchodní politikou. Zahrnut bude i exkurz do základních metod a trendů marketingové komunikace jako součásti obchodní politiky podniků. Celá výuka bude vycházet z pojetí produktu jako koloběhu hodnot pro zákazníky, uspokojující jejich objektivní potřeby se subjektivními přáními a očekáváními, včetně moderních a efektivních metod segmentace trhů (B2B i B2C) a zákazníků. Na ní spočívá podstata konkurenčního úspěchu firmy. Nezbytnou součástí výuky tak bude i analýza trhů a situační analýzy podniku, marketingové trendy v jednotlivých odvětvích, základy controllingu a projekty marketingových (komunikačních) kampaní.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti a dovednosti. Bude umět:
- popsat vývojové fáze marketingových koncepcí reflektující vztah nabídky a poptávky, tržní vývoj a dopady průmyslových revolucí, včetně aktuální koncepce trvale udržitelného rozvoje společnosti, CRM,
- odborně vyhodnocovat marketingové podnikatelské okolí prostřednictvím marketingového výzkumu a analýz trojího zákaznického prostředí v širších souvislostech, i na základě znalostí z psychologie, sociologie a dalších společenských věd tak, aby mohl kvalifikovaně zvládat podnikové pozice moderního marketingu a marketingových komunikací,
- vysvětlit pojem segmentace, targeting, positioning a vyhodnotit zákaznické portfolio na trhu B2B i B2C,
- porovnat různé nástroje marketingových mixů, marketingové strategie (produktovou cenovou, distribuční, komunikační, inovační atd.) přizpůsobit konkrétním PPO konkrétního zákaznického segmentu,
- strukturovaně naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců ve vztahu k jednotlivým mediatypům, navrhnout způsob měření a vyhodnocení její efektivity,
- využít možnosti internetu pro oslovení cílového zákaznického segmentu,
- použít trendové komunikační nástroje při tvorbě elektronické prezentace, e-shopu
Osnova
  • 1. Marketing a jeho místo v podnikové hierarchii, význam marketingu pro řízení podniku, marketingové řízení jako hlavní hodnototvorný proces
  • 2. Marketingová situační analýza postavení podniku v odvětví a v konkurenci, její význam pro marketingové řízení podniku
  • 3. Marketingový výzkum a význam jeho výstupů pro formulování podnikových cílů
  • 4. Zákazník na trhu B2B, B2C, STP a její význam pro marketingové řízení podniku
  • 5. Marketingové mixy jako nástroj marketingového řízení, typologie mixů, produktový mix, značka jako zákaznické pouto, produktové inovace jako nástroj marketingového řízení
  • 6. Cenový a distribuční mix, distribuce prostřednictvím e-shopů
  • 7. Marketingová komunikace jako nástroj marketingového řízení podniku – I. část trendové nástroje interní komunikace podniku
  • 8. Komunikační mix jako nástroj marketingového řízení podniku – II. část nástroje trendové externí komunikace podniku. Tvorba komunikační kampaně, vyhodnocení metrik její efektivity.
  • 9. Mediální mix, znalost mediální krajiny a typologie médií pro efektivní investice do marketingové komunikace.
  • 10. Marketingové plánování.
  • 11. Možnosti Internetu a síťových médií v moderním marketingu
  • 12. Technologické trendy a možnosti jejich využití v marketingovém řízení podniku (Společnost 4.0, virtuální realita, atd.)
Literatura
    povinná literatura
  • PETRŮ, Naděžda a Václav KUPEC. Marketingové řízení podniků - diskurs podnikové praxe: Prováděcí analýzy - případové studie - příklady a návody. 3. přepracované a doplněné v. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s., 2021. s. 1-91. EDUCOpress. ISBN 97
    doporučená literatura
  • WESTWOOD John. Sestavte dobrý marketingový plán. Praha: Lingea. 2020. 176 s. ISBN 978-80-75086-24-2.
  • TAHAL, Radek a kol. (2022) Marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s. e-kniha
  • KARLÍČEK, Miroslav a kol. (2023). Jak na marketingovou komunikaci? Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-271-5013-7
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. 2023. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-271-3654-4
  • KNIHOVÁ, Ladislava. Nevyděláváte dost? Vzdělávejte zákazníky. Praha - Ladislava Knihová - education on-line. 2021. 76 s. ISBN 978-80-906753-2-2. D https://www.educationshop.cz/e-knihy-e-books/438-nevydelavate-dost-vzdelavejte-zakazniky-9788090675322.html
  • KOTLER, Philip a kol. Marketing 4.0 Moving from Traditional to Digital. New Jersey: Wiley. 2017. 208 s. ISBN 1119341205.
Výukové metody
Výuka v denní formě studia - Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii).
Cvičení budou zaměřena prakticky na získávání poznatků pomocí vlastních úsudků, budou založena na ekonomickém a kritickém myšlení orientovaném na podnikavost, podnikání, tvořivost, kreativitu, schopnost prezentace a komunikace, aktivní přístup ke světu, otevřený přístup k novým formám a nástrojům marketingu, marketingové komunikace. Důraz bude kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Marketingové aktivity budou představeny na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů. Budou v týmech řešeny případové studie ze skript.
Výuka v kombinované formě studia bude probíhat formou řízené konzultace, kdy je vedle zhuštěné prezentace tématu předpokládáno též předchozí samostudium, aby byla možná následná konzultace, výměna názorů a zkušeností na dané téma.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU.
Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), ale i inovativní přístup k návrhům řešení případových studií.
ZKOUŠKA - ÚSTNÍ: relevantní diskuse nad zkouškovou prací, která bude vložena do IS, případovými studiemi řešenými v průběhu výuky v návaznosti na teoretické poznatky oboru marketing.
Zkouška bude možná pouze až po udělení zápočtu, který bude zapsán cvičícím pedagogem v poznámkovém bloku studenta.
Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky v min. rozsahu 50 % na řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace).
Zápočet a zkouška viz prezenční forma výuky.
Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka a pokud bude probíhat výuka, tutoriál nebo konzultace prostřednictvím Microsoft Teams očekává se při vyzvání pedagoga zapnutí kamery a mikrofonu.
Informace učitele
Studenti s přiznaným ISP vloží minimálně jednu případovou studii ke každému tématu do vlastní složky v odevzdávárně.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/N_MRP