N_MRP Marketingové řízení podniku

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 8 hodin/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRP/pMMO: Út 10:30–11:14 M26, Út 11:15–12:00 M26, A. Klosová
N_MRP/pMPH: Čt 8:45–9:29 E007KC, Čt 9:30–10:15 E007KC, M. Kašík
N_MRP/uM1aPH: Út 5. 10. 14:00–15:30 S11, Út 12. 10. 15:45–17:15 S11, Út 26. 10. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, N. Petrů
N_MRP/uM1bPH: Út 12. 10. 17:30–19:00 S13, Út 19. 10. 17:30–19:00 S13, Út 2. 11. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, N. Petrů
N_MRP/vMKL: Pá 15. 10. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, Pá 10. 12. 13:45–15:15 K205, 15:30–17:00 K205, N. Petrů
N_MRP/vMMO: So 13. 11. 8:00–9:30 M24, 9:45–11:15 M24, So 27. 11. 8:00–9:30 M24, 9:45–11:15 M24, A. Klosová
N_MRP/vM2PH: So 13. 11. 11:30–13:00 S13, So 27. 11. 11:30–13:00 S13, So 11. 12. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, K. Havlíček
N_MRP/vM3PH: So 27. 11. 9:45–11:15 S26, So 11. 12. 11:30–13:00 S26, Pá 7. 1. 12:00–13:30 S26, 13:45–15:15 S26, K. Havlíček
Předpoklady
Předpoklady: Zvládnutí základů rozpočtování a porozumění kapitálové struktuře podniku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ukázat vliv moderního vztahového marketingu (řízení vztahů se zákazníky) na změny v řízení a organizaci podnikových a obchodních aktivit. Objasnit základní změnu, kterou je přežití klasického transakčního marketingu a jeho nahrazení zákaznickou koncepcí, kdy o výrobkovém portfóliu rozhodují potřeby, tužby, přání a požadavky zákazníků, a to v reálném, ale zejména v budoucím čase. Tyto změny jsou vyvolány globální hyperkonkurencí a proto je věnována pozornost i základním charakteristikám tohoto procesu, kdy nabídka mnohonásobně převyšuje poptávku. Kurz vychází z praktické definice marketingu, který představuje způsob, jak sladit to, co potřebuje a chce vnější svět (zákazníci) s posláním, cíli a zdroji podniku. Posluchači se seznámí s analytickými nástroji, jak poznat vnitřní, blízké a vzdálené prostředí včetně konkurence. Východiskem pro pochopení vztahového marketingu je seznámení s koloběhem a chápáním hodnot mezi podnikem (organizací) a zákazníkem. Dále je důraz kladen na pochopení a typologii zákazníka jako uživatele hodnot, budování hodnotového vztahu s ním, moderní postupy zákaznické segmentace a stanovení segmentačních proměnných. V závěru je udělán exkurz do problematiky marketingové komunikace a jejich jednotlivých nástrojů. Ojedinělým výkladem je základní výběr médií pro marketingový mix z hlediska jejich efektivity včetně základních metrik jejího určování. Absolventi předmětu by měli umět sestavit kvalifikovaný marketingový mix včetně základních rozpočtových rámců. Jako bonus je možno ukázat tvorbu mediálního mixu jako finančně nejnákladnější části marketingového rozpočtu. Veškerý výklad je aplikován na prostředí malých a středních podniků, kdy marketing se stává jedním z hlavních a určujících řídících podnikových procesů. Proto součástí výkladu je obeznámení s řízením obchodních aktivit (případů, prodejů, pohledávek), s rolí marketingových útvarů, s tvorbou marketingové politiky, strategie a plánu podniku. Stranou nezůstanou otázky elektronického obchodování a marketingu, virálního marketingu a dalších specifických marketinkových prostředků v soudobé teorii a praxi.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA 7: Situační analýza v marketingu. Portfólio analýza – její modifikace a užití. PŘEDNÁŠKA 8: Řízení marketingových informací. Marketingový výzkum trhu a marketingové plánování. PŘEDNÁŠKA 9: Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování a řízení podniku. Rozdíly v pojetí mixu produktového (typ P) a zákaznického (typ C), jejich praktická realizace. Vztah životního cyklu produktu a marketingové kampaně jako součást Promotion (Communication) a součást marketingových plánů. PŘEDNÁŠKA 10: Základní modely komunikace. Externí a interní komunikace. Marketingová komunikace. Nástroje marketingové komunikace a jejich integrované působení. PŘEDNÁŠKA 11: Media relations a typologie médií. Historie a současnost PR. Reklama – způsoby výběru reklamního nosiče, její zadávání a hodnocení v podniku. Efektivní sestavování mediálního mixu. PŘEDNÁŠKA 12: Nové technologie a internetový marketing. PŘEDNÁŠKA 13: Překážky v řízení a organizaci podniku bránící úspěšnému marketingu.
Metody hodnocení
Vyučující metody: Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze manažerů v podnikovém řízení. Metody hodnocení: předmět je ukončen zkouškou. Podmínky pro zakončení předmětu budou sděleny na přednáškách.
Informace učitele
Povinná literatura: Podnikový marketing (Jak získat a udržet zákazníka?). M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2006. ISBN: 80-86754-31-6 Marketingové řízení malých a středních podniků. K. Havlíček, M. Kašík, Praha: Management Press, 2005. ISBN: 80-7261-120-8 Marketingové řízení zahraničního obchodu. K. Havlíček, M. Kašík, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2008. ISBN: 80-86754-67-7 Doporučená literatura: Základy marketingu. E. J. McCarthy, W. D. Perreault, Jr., 1. vydání, Praha: Victoria Publishing, 1995 Public relations – praxe komunikace s veřejností. P. Němec, Praha: Management Press, 1996 Marketing Management. P. Kotler, Praha: Grada Publishing, Praha 2000 Moderní marketing. P. Smith, 1. vydání. Praha: Computer Press, 2000 Kategorizace podnikových cílů (Reklama a podpora prodeje). Gerard J. Tellis, Praha: Grada Publishing, 2002 Český odborný tisk. M. Kašík, 1. vydání. Praha: UVDT, 2002 Marketingová komunikace. Patrick De Pelsmacker, Maggie Geuens, Joeri Van den Bergh, Praha: Grada Publishing, 2003 Průzkum trhu. P. Hague, 1. vydání. Praha: Computer Press, 2003 Marketing. J. Boučková a kol., 1. vydání. Praha: C.H. Beck, 2003 Marketing. P. Kotler, Praha: Grada Publishing, Praha 2004. Inovativní marketing. P. Kotler, Praga: Grada Publishing, 2005. Public relations (komunikace organizací). J. Černá, M. Kašík, V. Kunz, Praha: VŠFS-EUPRESS, 2006 ISBN: 80-86754-65-0 Časopisy: Trend marketing, Marketing a média, Marketing Magazine
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.