N_MRP Marketingové řízení podniku

Vysoká škola finanční a správní
zima 2015
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRP/cMMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M14, každé liché pondělí 13:00–13:45 M14, N. Petrů
N_MRP/cM1PH: každé liché úterý 8:45–9:29 S32, každé liché úterý 9:30–10:15 S32, N. Petrů
N_MRP/cM2PH: každé liché úterý 10:30–11:14 S32, každé liché úterý 11:15–12:00 S32, N. Petrů
N_MRP/cRMO: každé sudé pondělí 15:45–16:29 M14, každé sudé pondělí 16:30–17:15 M14, N. Petrů
N_MRP/cR1PH: každé liché úterý 14:00–14:44 S23, každé liché úterý 14:45–15:30 S23, kromě Út 15. 12. ; a Út 1. 12. 12:15–13:45 S23, V. Kupec
N_MRP/cR2PH: každé liché úterý 12:15–12:59 S32, každé liché úterý 13:00–13:45 S32, N. Petrů
N_MRP/pMPH: Čt 10:30–11:14 S01, Čt 11:15–12:00 S01, kromě Čt 12. 11. ; a Čt 19. 11. 14:00–15:30 S32, M. Kašík
N_MRP/pMRMO: Po 14:00–14:44 M14, Po 14:45–15:30 M14, N. Petrů
N_MRP/pRPH: Čt 8:45–9:29 S01, Čt 9:30–10:15 S01, kromě Čt 12. 11. ; a Čt 5. 11. 8:00–8:44 S01, Čt 19. 11. 8:00–8:44 S01, M. Kašík
N_MRP/uMPH: Út 13. 10. 14:00–15:30 S24, 15:45–17:15 S24, Út 27. 10. 14:00–15:30 S24, Út 1. 12. 14:00–15:30 S36, 15:45–17:15 S36, M. Kašík
N_MRP/uRPH: Út 29. 9. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, Út 13. 10. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, Út 27. 10. 15:45–17:15 S23, N. Petrů
N_MRP/vMKL: Pá 23. 10. 13:45–15:15 K311, 15:30–17:00 K311, Pá 6. 11. 13:45–15:15 K311, 15:30–17:00 K311, Pá 27. 11. 13:45–15:15 K311, N. Petrů
N_MRP/vMPH: Pá 30. 10. 15:30–17:00 S23, Pá 13. 11. 15:30–17:00 S32, 17:15–18:45 S32, Pá 11. 12. 15:30–17:00 S32, 17:15–18:45 S32, K. Havlíček
N_MRP/vRMO: Pá 2. 10. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, Pá 16. 10. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, Pá 13. 11. 12:00–13:30 M27, N. Petrů
N_MRP/vRPH: So 31. 10. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, So 14. 11. 11:30–13:00 S23, 14:00–15:30 S23, So 28. 11. 11:30–13:00 S23, N. Petrů
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V navazujícím magisterském studiu je cílem především pochopit moderní vztahový marketing jako podnikový proces, kdy zisk je vytvářen pozáváním potřeb, přání a očekávání zákazníků. Prohloubit teoretické přístupy k marketingu a řízení vztahů se zákazníky. Aplikovat základní pojmy a specifikovat filosofii vztahového marketingu, ukázat specifické místo těchto aktivit v řízení podniků a obchodě vůbec. Protože část absolventů bude nepochybně pracovat na příslušných pozicích v marketingových útvarech podniků, resp. v útvarech vnějších vztahů apod., je dalším cílem provést kvalifikovaný exkurz do otázek pochopení současného vztahového marketingu, ve dvou přednáškách ukázat základy řízení vztahů (vytvoření, budování a uzavření vztahu), důraz klást na pochopení a typologii zákazníka, metody budování vztahů s ním, vysvětlit různé analýzy prostředí a konkurence. Zvládnout problematiku marketingové komunikace a její jednotlivé nástroje. Vymezit charakteristiky segmentace a typologie zákazníků, poukázat na důležitost řízení marketingových informací a marketingového plánování. Uvést specifika marketingu v zahraničním obchodě a význam řízení pohledávek. Jako bonus je možno ukázat tvorbu mediálního mixu jako finančně nejnákladnější části marketingového rozpočtu.
Absolventi tohoto kurzu budou po o ukončení předmětu schopni:
popsat vývojové fáze marketingových koncepcí včetně aktuální koncepce společensky odpovědného marketingu, CRM, vysvětlit pojem segmentace, vyjmenovat nástroje marketingového mixu, analyzovat trh, sestavit kvalifikovaný marketingový plán, naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců, použít informace a znalosti v prostředí podnikového řízení marketingu.
Kompetence a schopnosti absolventů:
-Správně profesně vyhodnotit potřeby podnikového marketingu, uchopit téma a rozvíjet ho
-Odborně vyhodnocovat marketingové podnikatelské okolí pomocí analýz v širších souvislostech, i znalosti z psychologie, sociologie a dalších společenských věd tak, aby mohli kvalifikovaně a poučeně zvládat podnikové pozice moderního marketingu a marketingových komunikací
-Kvalifikovaně obsáhnout svou agendu - zaujmout místo ve struktuře podniku/organizace v návaznosti na přidělenou funkci a zaměření pozice.
Osnova
  • Předmět je rozdělen do 4 dílčích okruhů, které jsou vzájemně tématicky a prakticky provázány. Dílčí okruhy jsou dále rozpracovány do 12 tematických celků.
  • Část A: Vliv nové ekonomiky na globalizaci a hyperkonkurenci (vztahový marketing nahrazuje transakční, digitalizace a internet v marketingu, MŘP). Marketingové okolí podniku (svět, podniky, trhy, konkurence).
  • Část B: Základní subjekty a pojmy ve vztahovém marketingu (hodnota, zákazník, cena, produkt, distribuce).
  • Část C: Řízení marketingových informací (marketingový průzkum a výzkum, mise, vize, plány, marketingové strategie, marketingové mixy a kampaně).
  • Část D: Integrovaná marketingová komunikace (modely komunikace, externí a interní komunikace a PR, nástroje marketingové komunikace, media relations).
  • • Nová (digitální ekonomika jako východisko pro pochopení MŘP.
  • • Historické kořeny transakčního marketingu a příčiny jeho vyčerpání.
  • • Marketingové okolí a nástroje situační analýzy. Modifikace a užití metod analýz produktového portfolia.
  • • Marketing jako koloběh (výměna) hodnot mezi organizací a zákazníkem. Marketingový produkt a význam jeho životního cyklu,výrobky a služby.
  • • Kvalita, inovace, nový produkt, inovační marketing. Cena a náklady. Vztah kvality a cenových strategií při řízení zákaznických vztahů. Zákaznický komfort - dostupnost produktů.
  • • Typologie zákazníků, zainteresované osoby, Značka jako zákaznické pouto. Zákaznická segmentace. Řízení zákaznických vztahů
  • • Řízení marketingových informací. Marketingový výzkum trhu.
  • • Marketingové plánování, strategie, obchodní a marketingové cíle. Návaznost strategického, marketingového, obchodního, výrobního, personálního, finančního plánu.
  • • Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování podniku.
  • • Základní modely komunikace. Externí a interní komunikace. Integrovaná marketingová komunikace. Nástroje marketingové komunikace. Efektivnost jednotlivých nástrojů, prostředků a akcí.
  • • Media relations a typologie médií. Historie a současnost PR. Typologie reklamy a typy reklamních sdělení.
  • • Typologie e-businessu a elektronického obchodování. Specifika internetového marketingu.Překážky v řízení a organizaci podniku bránící úspěšnému marketingu.
Literatura
    povinná literatura
  • KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Eupress, 2015. ISBN 978-80-7408-100-2
  • PETRŮ, Naděžda a Václav KUPEC. Marketingové řízení podniku - diskurs podnikové praxe : Prováděcí analýzy – případové studie - příklady a návody 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní. 2015. 82 s. Edice EUPRESS. ISBN 9
  • HAVLÍČEK, K., KAŠÍK, M. Marketingové řízení zahraničního obchodu. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2006. Edice EUPRESS. ISBN 80-86754-67-7.
  • ŠAŠEK, M. Řízení vztahů se zákazníky. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2010. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-025-8.
    doporučená literatura
  • SRPOVÁ,J., ŘEHOŘ,V. Základy podnikání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
  • ZAMAZALOVÁ,M., a kol.; Marketing. Praha: C.H. BECK, 2010. ISBN 918-80-7400-115-4.
  • TIDD,J. BESSANT,J., PAVITT,K. Řízení inovací. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1466-X.
  • HAVLÍČEK,K. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-056.2.
  • JAKUBÍKOVÁ,D. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing,a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2690-8.
  • PŘIKRYLOVÁ,J., JAHODOVÁ,H. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3622-8.
  • BLAŽKOVÁ,M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1535-3.
  • FREY,P. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7261-160-7.
  • LEHTINEN,J. Aktivní CRM : řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1814-9.
  • KOZEL,R. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X.
  • KARLÍČEK,M., KRÁL,P. Marketingová komunikace. Jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3541-2.
  • JAKUBÍKOVÁ,D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing,a.s., 2009. ISBN 978-80-247-3247-3.
  • KOTLER,P.; CASLIONE, J. A. 2009. Chaotika : řízení a marketing firmy v době turbulencí, Brno: Computer Press, a.s., 2009. ISBN 978-80-251-2599-1.
  • LEVINSON,J.C.. Guerilla marketing. Brno: Computer Press,a.s., 2009. ISBN 978-80-251-2472-7.
  • Časopisy Marketing, Marketing & media, Strategie, Direkt, Moderní řízení, Trend marketing, Marketing magazin.
  • STORBACK,K., LEHTINEN,J. Řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2002.
  • KOTLER,P., WONG,V., SAUNDERS,J., ARMSTRONG,G. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1545-2.
    neurčeno
  • Relevantní internetové zdroje.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení v prezenční formě studia, řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Udělení zápočtu u prezenční i kombinované formy studia je vázáno na splnění povinností:
- minimální povinná účast 75 % na cvičeních v prezenční formě studia, 50 % na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě výuky,
- aktivní účast na cvičeních a řízených konzultacích a vypracování prakticky zaměřené zápočtové práce, eseje na téma a v rozsahu stanoveném vyučujícím. Zápočet je předpokladem pro účast na zkoušce.
Zkouška bude probíhat ústní formou, mnohdy ve dvou studentech naráz, k ještě objektivnějšímu porovnávání znalostí. Student si vybere jednu z nabízených otázek, tuto zodpoví v teoretické rovině, následně prokáže schopnost praktické aplikace dané problematiky na konkrétním příkladu. Otázky jsou uvedeny ve studijní opoře (IS, N-MŘP, SO) pod jednotlivými tematickými bloky, jinak jsou tvořeny obsahem publikace Kašík, Havlíček, viz literatura.
Informace učitele
Časopisy: Trend marketing, Marketing a média, Strategie
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.