N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2023
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pMMO: Čt 14:00–14:44 M27, Čt 14:45–15:30 M27, M. Tomčík
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pBSMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M27, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M27, každé sudé pondělí 14:00–14:44 M27, každé sudé pondělí 14:45–15:30 M27, M. Tomčík
N_StMS/vMMO: So 19. 3. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, So 2. 4. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, So 23. 4. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, M. Tomčík
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2021
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pVMO: Út 12:15–12:59 M01, Út 13:00–13:45 M01, M. Tomčík
N_StMS/vBSKV: Pá 12. 2. 14:00–15:30 KV301, 15:45–17:15 KV301, Pá 12. 3. 14:00–15:30 KV301, 15:45–17:15 KV301, Pá 26. 3. 14:00–15:30 KV301, 15:45–17:15 KV301, M. Tomčík
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2020
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pBSMVMO: každé sudé úterý 10:30–11:14 M14, každé sudé úterý 11:15–12:00 M14, každé sudé úterý 12:15–12:59 M14, každé sudé úterý 13:00–13:45 M14, M. Tomčík
N_StMS/pMPH: Čt 12:15–12:59 S26, Čt 13:00–13:45 S26, F. Zich
N_StMS/vBSPPKV: Pá 28. 2. 14:00–15:30 KV301, 15:45–17:15 KV301, 17:30–19:00 KV301, M. Tomčík
N_StMS/vMPH: Pá 21. 2. 17:30–19:00 S24, 19:15–20:45 S24, Pá 6. 3. 17:30–19:00 S26, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2019
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pMMO: Út 8:45–9:29 M17, Út 9:30–10:15 M17, M. Tomčík
N_StMS/pMPH: St 10:30–11:14 S13, St 11:15–12:00 S13, F. Zich
N_StMS/vMPH: Pá 8. 2. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, Pá 22. 3. 17:30–19:00 S13, F. Zich
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2018
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zdeněk Sloboda (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pMPH: Út 10:30–11:14 S11, Út 11:15–12:00 S11, Z. Sloboda
N_StMS/vMPH: Pá 9. 2. 14:00–15:30 S23, Pá 23. 2. 17:30–19:00 S23, Pá 9. 3. 14:00–15:30 S23, Z. Sloboda
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí soudobých společností.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • Roubal, O., F. Zich. Marketingová sociologie. Praha: Eupress, 2015.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem získání zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2017
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • J.Šubrt, J. Balon: Soudobá sociologická teorie, Praha, Grada, 2010
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
    neurčeno
  • J. Šafr, M. Sedláčková: Sociální kapitál, Koncepty, teorie a metody měření, Sociologický ústav AVČR, Praha, 2006 , s. 14- 26
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem a písemnou zkouškou. Studenti obdrží tematické okruhy ke zkoušce. Součástí zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Informace učitele
Volitelný předmět Sociologické teorie moderní společnosti doporučuji všem, kteří si zvolili jako diplomově práci se sociologickou tématikou.
Pro studium předmětu jsou vyžadovány základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2016
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • J.Šubrt, J. Balon: Soudobá sociologická teorie, Praha, Grada, 2010
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
    neurčeno
  • J. Šafr, M. Sedláčková: Sociální kapitál, Koncepty, teorie a metody měření, Sociologický ústav AVČR, Praha, 2006 , s. 14- 26
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem a písemnou zkouškou. Studenti obdrží tematické okruhy ke zkoušce. Součástí zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2015
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/cM1PH: každou sudou středu 10:30–11:14 S24, každou sudou středu 11:15–12:00 S24, kromě St 14. 10. ; a St 14. 10. 8:45–10:15 S32, F. Zich
N_StMS/cM2PH: každou lichou středu 10:30–11:14 S24, každou lichou středu 11:15–12:00 S24, F. Zich
N_StMS/pMPH: Po 10:30–11:14 S01, Po 11:15–12:00 S01, F. Zich
N_StMS/uMPH: Út 3. 11. 15:45–17:15 S32, Út 10. 11. 14:00–15:30 S32, Út 24. 11. 14:00–15:30 S32, Út 8. 12. 15:45–17:15 S32, Út 15. 12. 14:00–15:30 S32, F. Zich
N_StMS/vMMO: So 31. 10. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, So 14. 11. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, So 12. 12. 9:45–11:15 M17, M. Tomčík
N_StMS/vMPH: Pá 9. 10. 13:45–15:15 S23, Pá 23. 10. 13:45–15:15 S23, 15:30–17:00 S23, Pá 6. 11. 13:45–15:15 S23, 15:30–17:00 S23, F. Zich
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Moderní a postmoderní společnost 2. Globalizace, její hlavní projevy a sociální důsledky 3. Znalostní společnosti _metodologické otázky (strukturalismus, redukcionismus, esencionalismus) – pojem paradigma 4. Úloha vědy a specifika sociologie –smysl a základní funkce, možnosti - sociologie jako expertní vědění 5. Kumulativní charakter vědy. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 6. Sociální organizace-problémy řiditelnosti světa (sociologie organizace M. Webera), sociální procesy 7. Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 8. Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě, 9. Sociální diferenciace a sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 10. Sociální kapitál 11. Riziková společnost 12. Novodobé sociální subjekty a procesy. (Evropeizace, multikulturalismus)
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • J.Šubrt, J. Balon: Soudobá sociologická teorie, Praha, Grada, 2010
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
    neurčeno
  • J. Šafr, M. Sedláčková: Sociální kapitál, Koncepty, teorie a metody měření, Sociologický ústav AVČR, Praha, 2006 , s. 14- 26
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Povinná účast na cvičení. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem a písemnou zkouškou. Studenti obdrží tematické okruhy ke zkoušce. Součástí zápočtu je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení (min 80 %).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2014
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. František Zich, DrSc. (přednášející)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (přednášející), PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/cMMO: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 M26, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 M26, M. Tomčík
N_StMS/cM1PH: každé liché úterý 8:45–9:29 S21, každé liché úterý 9:30–10:15 S21, F. Zich
N_StMS/cM2PH: každé liché úterý 10:30–11:14 S21, každé liché úterý 11:15–12:00 S21, F. Zich
N_StMS/pMMO: Po 14:00–14:44 M16, Po 14:45–15:30 M16, M. Tomčík
N_StMS/pMPH: St 8:45–9:29 S01, St 9:30–10:15 S01, F. Zich
N_StMS/uMPH: Út 30. 9. 17:30–19:00 S23, Út 14. 10. 14:00–15:30 S23, Út 21. 10. 14:00–15:30 S23, Út 4. 11. 15:45–17:15 S23, 17:30–19:00 S23, M. Tomčík
N_StMS/vMKL: Pá 26. 9. 13:45–15:15 K203, Pá 10. 10. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Pá 31. 10. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, P. Raudenská
N_StMS/vM2PH: Pá 3. 10. 13:45–15:15 S11, 15:30–17:00 S11, Pá 17. 10. 13:45–15:15 S11, 15:30–17:00 S11, Pá 31. 10. 13:45–15:15 S11, M. Tomčík
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Úloha vědy a specifika sociologie – vědecké vědění, expertní vědění. Sociologie vědění – znalostní společnost 2. Moderní a postmoderní společnost 3. Globalizace a její hlavní projevy a důsledky 4. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou sociologickou teorii (Comte, Marx, Weber) 5. Metodologický individualismus, metodologický holismus. Redukcionismus - konstruktivismus 6. Strukturní funkcionalismus, podstata, jeho význam, kritika a návaznosti - teorie sociální strukturace 7. Teorie jednání ( jak drží společnost pohromadě), výsledky lidské činnosti 8. Sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy ? 9. Sociální kapitál a sociální stát 10. Riziková společnost 11. Novodobé sociální subjekty a jejich vliv na společnost, multikulturalismus, evropeizace, 12. Kolapsy složitých společností
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • J.Šubrt, J. Balon: Soudobá sociologická teorie, Praha, Grada, 2010
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • P. Burke: Společnost a vědění, Karolinum, Praha, 2007
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Studenti obdrží tematické okruhy ke zkoušce. Součástí zkoušky je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (přednášející)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (přednášející), PhDr. Petra Raudenská, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/cMMO: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M27, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M27, M. Tomčík
N_StMS/cM1PH: každou lichou středu 15:45–16:29 S23, každou lichou středu 16:30–17:15 S23, F. Zich
N_StMS/cM2PH: každou sudou středu 15:45–16:29 S23, každou sudou středu 16:30–17:15 S23, F. Zich
N_StMS/pMMO: St 14:00–14:44 M17, St 14:45–15:30 M17, M. Tomčík
N_StMS/pMPH: St 14:00–14:44 S01, St 14:45–15:30 S01, F. Zich
N_StMS/uMPH: Út 5. 11. 15:45–17:15 S11, Út 26. 11. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, Út 17. 12. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, M. Tomčík
N_StMS/vMMO: Pá 1. 11. 12:00–13:30 M16, So 30. 11. 11:30–13:00 M16, 14:00–15:30 M16, So 14. 12. 9:45–11:15 M16, 11:30–13:00 M16, M. Tomčík
N_StMS/vM2PH: Pá 25. 10. 13:45–15:15 S23, So 9. 11. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Pá 6. 12. 15:30–17:00 S26, 17:15–18:45 S26, M. Tomčík
N_StMS/vM3PH: So 9. 11. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, Pá 22. 11. 12:00–13:30 S23, So 7. 12. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, M. Tomčík
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Úloha vědy a specifika sociologie – vědecké vědění, expertní vědění. Sociologie vědění – znalostní společnost 2. Moderní a postmoderní společnost 3. Globalizace a její hlavní projevy a důsledky 4. Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou sociologickou teorii (Comte, Marx, Weber) 5. Metodologický individualismus, metodologický holismus. Redukcionismus - konstruktivismus 6. Strukturní funkcionalismus, podstata, jeho význam, kritika a návaznosti - teorie sociální strukturace 7. Teorie jednání ( jak drží společnost pohromadě), výsledky lidské činnosti 8. Sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy ? 9. Sociální kapitál a sociální stát 10. Riziková společnost 11. Novodobé sociální subjekty a jejich vliv na společnost, multikulturalismus, evropeizace, 12. Kolapsy složitých společností
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014.
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • J.Šubrt, J. Balon: Soudobá sociologická teorie, Praha, Grada, 2010
    doporučená literatura
  • Roubal, O., I. Petrová, F. Zich. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Praha: EUPRESS – VŠFS, 2014
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
  • U. Beck, Co je globalizace? Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha 2007.
  • P. Burke: Společnost a vědění, Karolinum, Praha, 2007
  • J.Keller, L. Tvrdý : Vzdělanostní společnost? Slon, Praha 2008
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Vypracování seminární práce na základě stanoveného odborného knižního titulu, nebo stati.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Studenti obdrží tematické okruhy ke zkoušce. Součástí zkoušky je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/cMMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M01, každou sudou středu 11:15–12:00 M01, M. Tomčík
N_StMS/cM1PH: každé sudé pondělí 10:30–11:14 S21, každé sudé pondělí 11:15–12:00 S21, F. Zich
N_StMS/cM2PH: každé liché pondělí 10:30–11:14 S24, každé liché pondělí 11:15–12:00 S24, F. Zich
N_StMS/cM3PH: každé liché pondělí 12:15–12:59 S24, každé liché pondělí 13:00–13:45 S24, F. Zich
N_StMS/pMMO: Út 14:00–14:44 M01, Út 14:45–15:30 M01, M. Tomčík
N_StMS/pMPH: Po 8:45–9:29 S01, Po 9:30–10:15 S01, F. Zich
N_StMS/uM1aPH: Út 30. 10. 15:45–17:15 S35, Út 6. 11. 17:30–19:00 S35, 19:15–20:45 S35, Út 13. 11. 14:00–15:30 S35, Út 20. 11. 14:00–15:30 S35, F. Zich
N_StMS/uM1bPH: Út 2. 10. 15:45–17:15 S34, Út 9. 10. 17:30–19:00 S34, 19:15–20:45 S34, Út 16. 10. 17:30–19:00 S34, Út 30. 10. 14:00–15:30 S34, F. Zich
N_StMS/vMKL: Pá 12. 10. 15:30–17:00 K211, Pá 19. 10. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, Pá 9. 11. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, F. Zich
N_StMS/vMMO: Pá 26. 10. 15:30–17:00 M24, 17:15–18:45 M24, Pá 9. 11. 15:30–17:00 M16, 17:15–18:45 M16, So 15. 12. 15:45–17:15 M17, M. Tomčík
N_StMS/vM2PH: Pá 30. 11. 15:30–17:00 S32, So 15. 12. 9:45–11:15 S32, 11:30–13:00 S32, So 12. 1. 9:45–11:15 S32, 11:30–13:00 S32, F. Zich
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude student znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace
Osnova
  • Osnova předmětu: 1.Úloha vědy a specifika sociologie – vědecké vědění, expertní vědění 2.Moderní a postmoderní společnost 3.Globalizace a její hlavní projevy a důsledky 4.Teorie 18. a 19. století a jejich význam pro současnou etapu sociologické teorie 5.Sociologie M. Webera, moc, byrokracie, sociální jednání a sociální difererenciace 6.Funkcionalismus, podstata, jeho kritika a návaznosti 7.Teorie jednání, jak drží společnost pohromadě 8.Sociální struktura postmoderní doby, kam se poděly třídy 9.Sociální kapitál. 10. Riziková společnost 11.Sociologie vědění – znalostní společnost 12.Kultura, multikulturalismus
Literatura
    povinná literatura
  • A.Harrington akol. Moderní sociální teorie
  • J.Šubrt, J. Balon: Soudobá sociologická teorie, Praha, Grada, 2010
    doporučená literatura
  • J. Keller: Dějiny klasické sociologie, Praha, SLON, 2005
  • M. Petrusek, Společnosti pozdní doby, Praha, SLON, 2006
  • J. Keller: Teorie, modernizace, Praha, SLON, 2007
Výukové metody
Přednášky, cvičení a samostatné studium doporučené literatury. Vypracování seminární práce na základě stanoveného knižního titulu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Studenti obdrží tematické okruhy ke zkoušce. Součástí zkoušky je vypracování seminární práce na základě určeného tématu a literatury. Povinná aktivní účast na cvičení.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pMMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M01, každé liché pondělí 13:00–13:45 M01, každé liché pondělí 14:00–14:44 M01, každé liché pondělí 14:45–15:30 M01, F. Zich
N_StMS/pMPH: Čt 12:15–12:59 S01, Čt 13:00–13:45 S01, F. Zich
N_StMS/uM1aPH: Út 11. 10. 17:30–19:00 S21, Út 18. 10. 17:30–19:00 S21, Út 1. 11. 14:00–15:30 S21, 15:45–17:15 S21, F. Zich
N_StMS/uM1bPH: Út 11. 10. 15:45–17:15 S32, Út 18. 10. 15:45–17:15 S26, Út 25. 10. 14:00–15:30 S26, Út 8. 11. 17:30–19:00 S26, F. Zich
N_StMS/vMKL: Pá 21. 10. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Pá 18. 11. 17:15–18:45 K207, 19:00–20:30 K207, F. Zich
N_StMS/vMMO: Pá 18. 11. 12:00–13:30 M15, Pá 16. 12. 13:45–15:15 M15, So 17. 12. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, M. Tomčík
N_StMS/vM2PH: So 19. 11. 11:30–13:00 S11, Pá 2. 12. 13:45–15:15 S11, So 17. 12. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, F. Zich
N_StMS/vM3PH: So 19. 11. 14:00–15:30 S23, Pá 2. 12. 15:30–17:00 S23, Pá 16. 12. 15:30–17:00 S23, 17:15–18:45 S23, F. Zich
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa a s jejich významem pro oblast marketingové komunikace. Budou objasněny hlavní sociologické teorie moderní a postmoderní společnosti. Důraz je kladen na osvětlení problematiky modernizace, globalizace a s tím spojených důsledků změn sociální struktury, sociálních konfliktů, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Po absolvování bude stuident znát hlavní sociologické teorie moderní společnosti. Bude rozumět obsahu pojmů moderní, postmoderní a globální společnost. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislostí sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1. Vývoj moderní společnosti a jeho sociologická reflexe – přehled témat a teorií. 2. Sociologický přístup k společným jevům – specifika a vztah k marketingové komunikaci. 3. Moderní a postmoderní společnost. 4. Teorie globalizace, sociální obsah a souvislosti globální společnosti. 5. Vztah ekonomického a sociálního v moderní společnosti. Sociální struktura. 6. Teorie sociální soudržnosti, sociální spravedlnost, sociální konflikt, sociální rizika soudobé společnosti. 7. Symbolický, sociální a kulturní kapitál, sociologické teorie sítí. 8. Interpretativní sociologie, etnometodologie. 9. Znalostní společnost a možnosti vědy ve společnosti. 10. Gender a feministická sociální teorie.
Literatura
    povinná literatura
  • • Šubrt, J., Balon, J.: Soudobá sociologie, Grada, Praha, 2010
  • • Harrington, A. a kol. Moderní sociální teorie, Portál, Praha, 2006
  • • Beck, U.: Riziková společnost. Praha: Slon, 2004.
    doporučená literatura
  • • Bauman, Z.:Globalizace – důsledky pro člověka, Mladá fronta, Praha, 1999
  • • Petrusek, M. a kol. Dějiny sociologie, Praha, Grada, 2010
  • • Anthony Giddens: Sociologie, Argo, Praha, 1999
Metody hodnocení
Ústní zkouška Zpracování obsahové studie zadané publikace (kapitoly) Vyžaduje se alespoň 75% účast na přednáškách.
Navazující předměty
Informace učitele
Přehled publikací pro studoiuma zpracování obsahové studie je uveden na ISu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
léto 2011
Rozsah
2/0. 8 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Cviklová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

N_StMS Sociologické teorie moderní společnosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 8 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Cviklová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StMS/pMMO: každé liché úterý 14:00–14:44 M01, každé liché úterý 14:45–15:30 M01, každé liché úterý 15:45–16:29 M01, každé liché úterý 16:30–17:15 M01, F. Zich
N_StMS/pMPH: St 15:45–16:29 S01, St 16:30–17:15 S01, F. Zich
N_StMS/uM1aPH: Út 9. 11. 17:30–19:00 S32, Út 23. 11. 15:45–17:15 S32, Út 30. 11. 17:30–19:00 S32, 19:15–20:45 S32, L. Cviklová
N_StMS/uM1bPH: Út 9. 11. 19:15–20:45 S26, Út 16. 11. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Út 23. 11. 17:30–19:00 S26, L. Cviklová
N_StMS/vMKL: Pá 3. 12. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, Pá 10. 12. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, L. Cviklová
N_StMS/vMMO: Pá 3. 12. 12:00–13:30 M26, Pá 17. 12. 17:15–18:45 M26, So 15. 1. 9:45–11:15 M26, 11:30–13:00 M26, M. Tomčík
N_StMS/vM2PH: So 16. 10. 14:00–15:30 S21, 15:45–17:15 S21, So 20. 11. 14:00–15:30 S21, 15:45–17:15 S21, L. Cviklová
N_StMS/vM3PH: Pá 15. 10. 13:45–15:15 S23, 15:30–17:00 S23, So 6. 11. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, L. Cviklová
Předpoklady
Základní znalosti sociologie a sociologického výzkumu na úrovni bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit studenty s vybranými sociologickými teoretickými koncepcemi reflektujícími společenské změny a vývoj soudobého světa. Důraz je kladen na problematiky modernizace, globalizace a s tím spojené otázky změn sociální struktury, rozvoje znalostní společnosti, teorie sociálního kapitálu, problémy sociálním kontroly moci a teorie trvale udržitelného rozvoje. Jednotlivá témata budou prezentována na rozboru určené literatury. Předpokládá se úvod do problému formou přednášky a samostatné studium posluchačů a vypracování seminární práce k stanovenému tématu. Cílem výuky je přispět k pochopení souvislosti sociálních procesů v moderní společnosti pro potřeby práce v oblasti marketingové komunikace.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1. Vývoj moderní společnosti a jeho sociologická reflexe – přehled témat a teorií 2. Sociologická přístup k společným jevům – specifika a smysl 3. Teorie modernizace a postmoderní společnost. 4. Teorie globalizace, sociální obsah a souvislosti globální společnosti. 5. Vztah ekonomického a sociálního v moderní společnosti. Sociální struktura. 6. Teorie sociální soudržnosti, sociální spravedlnost, sociální rizika soudobé společnosti 7. Symbolický, sociální a kulturní kapitál, sociologické teorie sítí 8. Znalostní společnost a možnosti vědy ve společnosti. 9. Problém sociální kontroly moci v soudobé společnosti. 10. Feministická sociální teorie
Literatura
    povinná literatura
  • Beck, U.: Riziková společnost. Praha: Slon, 2004.
  • Harrington, A. a kol. Moderní sociální teorie, Portál, Praha, 2006
  • Anthony Giddens: Sociologie, Argo, Praha, 1999
    doporučená literatura
  • Keller, J.:Tři sociální světy, Slon, Praha, 2010
  • Suša, O.: Globalizace v sociálních souvislostech současnosti, Filozofický ústav, Praha, 2010
  • Fukuyama F. Velký rozvrat, Academia, Praha, 2006
  • Bauman, Z.:Globalizace – důsledky pro člověka, Mladá fronta, Praha, 1999
  • Lipovetski G.: Paradoxní štěstí, Prostor, Praha, 2007
    neurčeno
  • Lyotard, j.,F.: O postmodernismu, Filosofický ústav AV ČR, Praha 1993
Výukové metody
Přednášky a samostatné studium doporučené literatury. Vypracování seminární práce na základě stanoveného knižního titulu.
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce na zadané téma (knižního titulu) a ústní zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
Seznam literatury, z které si studenti vyberou publikaci pro napsání seminární práce je uložen na ISu - studijní materiály.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.