B_DM Direct marketing

University of Finance and Administration
Summer 2009
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Petr Váňa (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_DM/cMKL: each even Wednesday 10:30–11:14 K205, each even Wednesday 11:15–12:00 K205, E. Hanousek
B_DM/cMMO: each odd Tuesday 12:15–12:59 M26, each odd Tuesday 13:00–13:45 M26, V. Kunz
B_DM/cM1PH: each odd Thursday 14:00–14:44 E126, each odd Thursday 14:45–15:30 E126, E. Hanousek
B_DM/cM2PH: each odd Thursday 8:45–9:29 E124, each odd Thursday 9:30–10:15 E124, E. Hanousek
B_DM/cM3PH: each even Thursday 12:15–12:59 E125, each even Thursday 13:00–13:45 E125, E. Hanousek
B_DM/cM4PH: each even Thursday 8:45–9:29 E124, each even Thursday 9:30–10:15 E124, E. Hanousek
B_DM/pMKL: each even Wednesday 8:45–9:29 K205, each even Wednesday 9:30–10:15 K205, E. Hanousek
B_DM/pMMO: each odd Tuesday 10:30–11:14 M26, each odd Tuesday 11:15–12:00 M26, V. Kunz
B_DM/pMPH: each odd Wednesday 10:30–11:14 E306, each odd Wednesday 11:15–12:00 E306, E. Hanousek
B_DM/sM1aPH: Wed 25. 2. 17:30–19:00 E129, Wed 11. 3. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, P. Váňa
B_DM/sM1bPH: Wed 18. 2. 19:15–20:45 E126, Wed 25. 2. 19:15–20:45 E126, Wed 11. 3. 17:30–19:00 E126, P. Váňa
B_DM/uMKL: Tue 24. 3. 15:45–17:15 K211, Tue 31. 3. 14:00–15:30 K206, 15:45–17:15 K206, E. Hanousek
B_DM/vMMO: Fri 20. 2. 15:30–17:00 M14, Fri 20. 3. 15:30–17:00 M14, Fri 17. 4. 13:45–15:15 M14, V. Kunz
B_DM/vM2PH: Fri 13. 2. 12:00–13:30 E223, Sat 28. 2. 9:45–11:15 E223, Fri 13. 3. 13:45–15:15 E223, P. Váňa
B_DM/vM3PH: Fri 13. 2. 15:30–17:00 E224, Sat 28. 2. 11:30–13:00 E224, Fri 13. 3. 12:00–13:30 E224, P. Váňa
Prerequisites (in Czech)
Základní znalost jednotlivých nástrojů marketingové komunikace a její umístění do marketingového mixu
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základy direkt marketingu a jeho úlohou v marketingové komunikaci. Představit direkt marketing jako interaktivní komunikační systém využívající komunikační nástroje, které umožňují docilovat vyšší efektivitu použitých nástrojů včetně okamžité a měřitelné reakce zákazníka. Pochopit důležitost marketingových databází jako základ informací o zákaznících. Zdůraznění nepřehlédnutelné výhody přímého marketingu – investování prostředků pouze do vybrané, cílové skupiny zákazníků. Získat přehled o médiích, nástrojích a technikách přímého marketingu. Východiskem poznání je naučit studenty plánovat reklamní kampaně přímého marketingu, kontrolovat jejich průběh spolu s vyhodnocením efektivity použitých nástrojů.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Přímý marketing jako komunikační technika. Definice přímého marketingu. Podíl přímého marketingu na celkových komunikačních aktivitách. Rozdíl mezi masovými a přímými médii. Výhody přímého marketingu – jeho měřitelnost a statistický přístup, koncentrace, personalizace a okamžitost. 2. Cíle přímého marketingu a cílové skupiny. Přímý prodej. Podpora prodeje a distribuce. Loajalita a udržení zákazníků. Žebříček loajality. Cílové trhy a potencionální zákazníci. Marketingové memorandum. 3. Média a nástroje přímého marketingu. Adresné a neadresné typy médií. Direct mail. Telemarketing. Katalogový prodej. Nákupy prostřednictvím PC. Televizní, rozhlasový či tiskový marketing s přímou odezvou. Nová interakční media apod. 4. CRM jako partner přímého marketingu. Základní prvky struktury CRM – procesy, technologie, databáze. Přechod od transakčního marketingu k marketingu relačnímu. CRM a podniková identita. 5. Marketing vztahů – marketing zaměřený na stávající zákazníky. „Front-end propagace a „Back-end“ propagace. Platnost nabídky. Omezené dodávky. Odložené zvýšení cen. Zvláštní nabídky. Dodatečný prodej. Inkasní dopisy. Dva kroky konverze v propagaci . Reaktivace. Referenční propagace. Křížový prodej apod. 6. Databázový marketing. Co je databázový marketing. Vytvoření vlastní databáze a její rozšiřování. Typy databázového marketingu. Stadia užití marketingové databáze. 7. Marketing 21. století. E-commerce. Digitalizace a konektivita. Spojovací sítě – intranet, extranet, internet. On-line zákazníci. Využívání on-line marketingu. Výhody a nevýhody on-line marketingu. 8. Vyhodnoceni ziskovosti přímých médií. Sběr dat. Odhadování zisků. Přímé a nepřímé náklady. Ziskovost kontaktování jedince a ziskovost celé kampaně. 9. Marketingový plán. Strategické plánování. Strategie produktu. Strategie nabídky. Mediální strategie. Distribuční strategie. Kreativní strategie. Základní prvky plánování. Marketingové prostředí. 10. Společenské a etické problémy využívání přímého marketingu. Podrážděnost. Nepoctivost. Podvod. Vpád do soukromí. 11. Globální direkt marketing. Celosvětový potenciál. Dosah internetu. Expanze trhů. 12. Asociace direkt marketingu v ČR. Vznik a vývoj ADMAZ. 13. Praktická cvičení ve formě workshopů. Příprava direkt marketingové kampaně. Tipy z praxe. Výměna zkušeností. 14. Zákony a přímý marketing.
Literature
  • Frey, P.: Marketingová komunikace. Praha: Management Press, 2005.
  • Wunderman, L.: Direkt marketing. Praha: Grada, 2004.
  • Nash, E.: Direkt marketing. Praha: Computer Press, 2003.
  • Váňa, P.: Direct marketing v teorii a praxi (I., II., III.). Praha: Váňa-Omega, 2. upr. vyd., 2006 (1. vyd. Management Press, 1994).
  • Foret, M.: Marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2003.
  • Tellis, G. J.: Reklama a podpora prodeje. Praha: Grada, 2000.
  • Kotler, P.: Marketing management. Praha: Grada, 2001.
  • Pelsmacker, De P.,Geuens, M., Bergh Van den J.: Marketingová komunikace.Praha:Grada, 2003.
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: přednášky a cvičení Metody hodnocení: zápočet - Každý student vypracuje a odevzdá seminární práci Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné obhájení seminární práce, účast a aktivita na cvičeních a rovněž 60% úspěšnost písemného testu základních znalostí přímého marketingu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2010, Summer 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2009/B_DM