B_RP_B Řízení podniku B

Vysoká škola finanční a správní
léto 2019
Rozsah
2/0/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Přemysl Písař, Ph.D., MBA (přednášející)
Ing. Roman Mentlík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Markéta Knížková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_B/pMMO: St 8:45–9:29 M14, St 9:30–10:15 M14, J. Tichý
B_RP_B/pMPPPH: St 12:15–12:59 E230, St 13:00–13:45 E230, R. Mentlík
B_RP_B/vMPH: Pá 15. 2. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, Pá 15. 3. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, J. Tichý
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu a obchodu, základů financí a dále řízení kvality, inovací a personálu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak budou schopni vysvětlit základní podnikové procesy, založené na strategickém a operativním řízení.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku, založenými na teorii managementu. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu, obchodu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit. Přednášky budou zakončeny výčtem předpokladů pro manažerskou práci příslušného úseku firmy.
Osnova
  • 1.Úloha managementu v hyperkonkurečním prostředí a procesní model řízení - Úloha a cíle vlastníka - Úloha a cíle manažerského týmu - Předpoklady pro práci v manažerském týmu - Procesní model řízení 2. Strategické řízení a plánování - Strategický plán a strategické cíle - Strategická analýza - Mise a vize - Strategické scénáře - Strategický controlling 3. Marketingové výzkumy a analýzy - Význam výzkumů v řízení podniku - Kvantitativní a kvalitativní výzkumy - Primární a sekundární data - Analýzy vzdáleného, blízkého a interního prostředí 4. Marketingové plánování - Řízení marketingových cílů - Marketingové strategie - Marketingový controlling 5. Obchodní plánování - Řízení obchodních plánů - Druhy obchodních plánů - Sestavování obchodních plánů - Vztah mezi marketingovým a obchodním plánem 6. Řízení obchodních forecastů - Význam obchodních forecastů v řízení podniku - Řízení forecastovaných odchylek - Forecasty a controlling 7. Řízení obchodních pohledávek - Obchodních pohledávky ve vazbě na životní cyklus odběratele - 1.-3. etapa řízení pohledávek 8.Finanční plánování - Plány výnosů a nákladů - Plány příjmů a výdajů - Plány bilanční 9. Modely řízení kvality - TQM/EFQM - QMS - BSC 10. Řízení inovací I - Procesní inovace - Strategické inovace 11. Řízení inovací II - Produktové inovace - Fáze produktových inovací - Inovační plán 12. Personální řízení - Budování manažerských týmů - Tvorba organizačních struktur
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management: malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2011, 210 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
    doporučená literatura
  • VEBER, Jaromír a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha : Management Press, 2009, 736 s. ISBN 80-7261-200-0
  • KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010, xxxviii, 811 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9.
  • SYNEK, Miloslav. a kol., Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 2011. 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1
  • KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2009, 256 s. ISBN 978-807-4080-227.
  • ŠULÁK, M., VACÍK, E., Strategické řízení v podnicích a projektech, Praha: Eupress, 2005 234 s. ISBN 80-86754-35-9.
  • ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80-867-5435-9.
Výukové metody
Výuka v prezenční formě studia bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci, kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě, kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení podniku pro jeho úspěšný rozvoj. Součástí přednášek budou diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude i zadávání úkolů pro domácí přípravu na následující výuku. Výuka v kombinovaném studiu bude probíhat formou řízené konzultace. Předpokládá průběžnou přípravu studentů na řízené skupinové konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu v podnikové praxi.
Metody hodnocení
Studentům bude v průběhu výuky (cca v polovině výuky) zadán výzkumný projekt (seminární práce), jehož cílem bude analyzovat způsob řízení podniku, základní výkonové ukazatele podniku a studentova schopnost analýzy a doporučení pro zkoumaný podnik. Podrobné zadání výzkumného projektu bude zveřejněno ve studijních materiálech předmětu. Student má možnost tento výzkum konzultovat s vyučujícím, který mu na požádání poskytne zpětnou vazbu. Učitel určí datum odevzdání práce a datum, do kdy bude poskytovat zpětnou vazbu studentům. Studenti, kteří práci odevzdají po termínu budou penalizování odečtením 50% bodů z celkového hodnocení. Maximální počet bodů získaný za výzkumnou práci MSP = 60 bodů Minimální počet bodů pro udělení zápočtu = 60 bodů. Studentům, kteří odevzdají perfektní výzkumnou práci bude udělen zápočet. Ostatní studenti budou absolvovat zkoušku. Formu zkoušky (ústní, písemnou) určí vyučující. V průběhu zkoušky studenti odpoví na 4 otázky. Každá po 10 bodech. Celkový součet bodů pro udělení zápočtu musí být za výzkumnou práci a zkoušku minimálně 60 bodů. Účelem výuky předmětu je pochopení teoretických poznatků a schopnost jejich použití v praxi. K tomu je směřována výzkumná seminární práce a zkouška.
Informace učitele
Pro konzultaci kontaktujte vyučujícího emailem, nebo jsou také možné konzultace před a po dokončení výuky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/B_RP_B