N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2020
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Mach, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Petr Mach, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pEKPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S36, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S36, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S36, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S36, P. Mach
N_Lob/vEKKV: Pá 28. 2. 17:30–19:00 KV308, 19:15–20:45 KV308, So 18. 4. 9:45–11:15 KV204, 11:30–13:00 KV204, So 25. 4. 9:45–11:15 KV204, 11:30–13:00 KV204, P. Mach
N_Lob/vEKPH: Pá 14. 2. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Pá 13. 3. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, Pá 27. 3. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, P. Mach
Předpoklady
Základní znalost tvorby legislativních procesů, schopnost otevřené komunikace a obhajování vlastních zájmů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Lobbing se zejména v posledním desetiletí dostal do popředí zájmu široké veřejnosti, médií i odborníků z řad několika vědních disciplín. Novodobý počátek zájmu o tento fenomén v České republice i jeho samotný výskyt je spojen se vznikem samostatné České republiky, s nastolováním demokratického systému vládnutí a se zaváděním tržní ekonomiky. V odborné literatuře se setkáme s mnoha definicemi. Nejčastěji je zmiňována definice italského profesora sociologie na University of Political Science v Turíně Luigiho Graziana, který se dlouhodobě zabývá problematikou lobbingu na evropské úrovni. Ve své knize Lobbying and the Public Interest popisuje lobbing jako specializovanou a odbornou reprezentaci prostřednictvím široké škály prostředků, které v zásadě vylučují korupční výměnu služeb. Jako reprezentant partikulárních zájmů lobbista dodává informace a odborné expertízy, které mohou být užitečné a někdy i rozhodující při definování finální legislativní a správní regulace. Předmět je pojat komplexně a zaměří se na lobbying v prostředích, v nichž je zastoupen nejfrekventovaněji, v prostředích, která se vzájemně prolínají, avšak způsob, charakter i techniky se mohou značně lišit. Předmět se soustředí na problematiku vymezení pojmů s lobbingem souvisejících, představí lobbing pohledem OECD, zmíní aktéry národního lobbingu, přičemž tyto rozdělí do dvou základních kategorií: aktéry lobbingu politického a aktéry lobbingu institucionálního (profesní svazy, instituce, neziskové organizace, atd.) V neposlední řadě se předmět zaměří na lobbying na úrovni podnikového (firemního) prostředí. Budou diskutovány základní procesy spojené s tvorbou lobbistických strategií, principy, jakými je např. transparentnost, integrita, odpovědnost, nediskriminace a nástroje jejich prosazování. Předmět zahrne též nejčastější vyjednávací techniky využívané v jednotlivých prostředích. Cílem předmětu je vybudovat základ vědění v oblasti lobbingu, potažmo fundraisingu z poměrně širokého úhlu pohledu tak, aby byl posluchač dobře vybaven pro klíčovou kompetenci svého budoucího uplatnění v roli manažera – tj. schopnost uplatnit vliv („lobbovat“), schopnost prosadit a obhájit konkrétní zájem.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti. Bude umět: definovat, poznat a pochopit podstatu a smysl lobbyingu, fundraisingu představit pojem lobbying pohledem OECD v jeho vývojových etapách, porozumí základním pojmům a jejich vzájemné závislosti, synergickým efektům. V průběhu výuky student získá následující odborné dovednosti. Bude schopen: vysvětlit pojmy, jejich význam a obsah s lobbyingem související a k lobbyingu se vztahující, pracovat s informačními zdroji, analyzovat získaná data a na jejich základě stanovit cíle pro jednotlivé lobbistické/fundraisingové aktivity, pracovat v týmu, prezentovat a obhájit vlastní názor, porozumět aplikaci teorie rozhodování za rizika, porozumět aplikaci teorie her v lobbingu porozumět aplikaci teorie rent-seeking v lobbingu
Osnova
  • 1. Co je lobbing. 2. Lobbing a etika. 3. Teorie kolektivního jednání. 4. Proces lobbingu 5. Lobbing a korupce. 6. Politický a ústavní systém ČR 7. Lobbing a rozhodování za rizika. 8. Rent-seeking. 9. Teorie veřejné volby 10. Lobbing a teorie her 11. Regulace lobbingu 12. Fundraising
Literatura
    povinná literatura
  • Poslanecká sněmovna. Proces přijímání zákonů. https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173
    doporučená literatura
  • TAJTÁKOVÁ, Mária a kol. Marketing neziskových organizácií, športu a kultury. 1. vyd. Trenčín: Vysoká škola manažmentu v Trenčíně. 2016. 194 a. ISBN 978-80-8186-407-4.
  • OECD. Lobbyists, Governments and Public Trust. Volume 3. Impl ementi ng the OECD Principl es for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD Publishing. 2014. 228 s. ISBN 978-92-64-21421-7.
  • BITONTI, Alberto a Phil HARRIS, ed. Lobbying in Europe: public affairs and the lobbying industry in 28 EU countries. London : Palgrave Macmillan. 2017. 368 s. ISBN 978-1-137-55256-3.
  • Thomson, Stuart. Public Affairs in Practice : A Practical Guide to Lobbying, Kogan Page, 2006. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/detail.action?docID=288523. Dostupné na https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/home.
  • WAWROSZ, Petr. Korupce v redistribučním prostředí - Česká republika, Evropa, svět. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2016. 363 s. ISBN 978-80-88018-07-0. https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1456/240882/habilitacni_prace/Wawrosz_Korupce_v_re
  • PRŮŠA Jan a Pavel RYSKA. Korupce. Ekonomie vs. Mýty. 1. vyd. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku. 2013. 104 s. ISBN 978-80-87806-03-6.
  • MULLER, Karel, LABOUTKOVÁ, Šárka, VYMĚTAL, Petr a kol. Lobbing v moderních demokraciích. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-3165-0.
  • Úřad vlády České republiky. Oddělení boje s korupcí. Vládní koncepce v boji s korupcí – vždy aktuální. Plnění úkolů Strategie vlády v boji proti korupci.
Výukové metody
V prezenční formě výuky proběhne cyklus 12 přednášek, přičemž výklad bude doplňován praktickými příklady z lobbistické a fundraisingové praxe, jakož i diskuzemi na konkrétní témata. Interaktivní metody výuky budou zaměřeny především na získání schopnosti studentů prezentovat a obhájit svůj názor, náhled, schopnost argumentace. Výuka v kombinované formě – 4 bloky- studia předpokládá průběžnou přípravu studentů na hromadné konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu i osobním životě, volnočasových aktivitách i v podnikové praxi. Odborné dovednosti student získá především prostřednictvím vlastního zpracování, řešení případových studií a přípravy dílčích prezentací. Předmět je postaven na kritickém myšlení orientovaném na schopnost prezentace, komunikace a schopnosti argumentace, aktivním přístupu ke světu, otevřeném přístupu k etickým diskusím. Důraz je kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnosti práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Lobbying a fundraising představuje na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů veřejně právního prostředí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ZÁPOČTEM Prezenční studium: Podmínkou zápočtu je A) splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. B) Vypracování a prezentace lobbistického/fundraisingového projektu v minimálním rozsahu: 1.Záměr, cíl popisované lobbistické/fundraisingové aktivity. 2.Nositel lobbingu x lobbovaný, fundraiser x fundraisovaný, očekávání od hracího pole. 3.Popis kroků jednotlivých lobbistických/fundraisingových aktivit, rozpočet. 4.Vyhodnocení předpokládané efektivity lobbingu/fundraisingu. C) Zápočtový test Kombinované studium: Podmínkou získání zápočtu je A) Splnění povinnosti aktivní docházky v min. 50% řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). B) Vypracování a prezentace lobbistického/fundraisingového projektu. Minimální rozsah dle výše uvedeného. C) Zápočtový test Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka
Informace učitele
Ve složce "Studijní materiály" mají studenti k dispozici powerpointovou prezentaci učitele včetně zkouškových otázek a odkazů na literaturu. Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.