N_MRZO Marketingové řízení zahraničního obchodu

Vysoká škola finanční a správní
léto 2020
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRZO/cMPH: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 S33, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 S33, A. Krejčí
N_MRZO/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S33, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S33, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S33, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S33, A. Krejčí
N_MRZO/vMPH: So 15. 2. 14:00–15:30 S33, 15:45–17:15 S33, Pá 28. 2. 14:00–15:30 S33, 15:45–17:15 S33, Pá 17. 4. 17:30–19:00 S33, 19:15–20:45 S33, N. Petrů
Předpoklady
Tento předmět vyžaduje základní povědomí o významu mezinárodního obchodu, čistém exportu, teoretické základy platební bilance, měnových kurzů, které studenti získali především v předmětu makroekonomie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing zažívají v současné době prudký rozvoj, který je ovlivněn zejména procesy internacionalizace a globalizace světové ekonomiky, využíváním moderních technologií, internetu. Tyto procesy otevírají i malým a středním podnikům nové možnosti podnikání a zároveň zvyšují celosvětovou konkurenci. Většina podniků je dnes přímo (vlastními vývozními operacemi) nebo nepřímo (zprostředkovaně) zapojena do procesu mezinárodního podnikání. Předmět seznámí studenty se základními koncepcemi a moderními trendy v oblasti mezinárodního obchodu, mezinárodního marketingu a s kulturními aspekty jednotlivých teritorií. Důraz bude kladen na samostatnou individuální práci studentů, na jejich angažovanost ve výuce, na jejich aktivní účast při utváření zpětné vazby proto, aby byli schopni během vlastní praxe realizovat kroky k úspěchu firmy na zahraničním trhu. Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky, metodiky, metod a praktického uplatnění marketingu s důrazem na specifika zahraničního obchodu ovlivněná kulturními aspekty jednotlivých zemí.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti a dovednosti. Bude umět: formulovat a interpretovat strategické vize mezinárodního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podnikatelskému odvětví. Analyzovat a charakterizovat kulturní aspekty osobní a marketingové komunikace v rámci kulturních rozdílů jednotlivých zemí a náboženství. Odvodit strategické, taktické a operativní cíle pro expanzi firmy na konkrétní zahraniční trh. Rozpracovat cíle do obchodních a marketingových strategií. Identifikovat rizika, která mohou strategie ohrozit, navrhnout nástroje na jejich řízení, argumentovat kroky nezbytné pro řízení pohledávek. Shrnout nástroje Exportní strategie České republiky 2012 – 2020, vizi proexportních aktivit státu. Charakterizovat roli CzechTrede, CzechINvest, EGAP, České exportní banky v rámci proexportní strategie a podpory exportních příležitostí MSP.
Osnova
  • Osnova předmětu je rozdělena do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Jsou jimi: 1.Role marketingu a zahraničního obchodu ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. Aktuální vývoj mezinárodního obchodu se zbožím a službami. 2.Typologie světových trhů, světová obchodní centra, zahraničně obchodní politika. 3.Kulturní aspekty osobní komunikace v zemích EU, v zemích třetího světa. 4.Koncepce mezinárodního marketingu – kulturní aspekty marketingového mixu (produkt, cena). 5.Logistické operace na mezinárodních trzích. Eurostat, Incoterms. 6.Integrovaná marketingová komunikace a její specifika na zahraničních trzích. 7.Formy podnikání na mezinárodních trzích, mezinárodní obchodní operace. 8.Fáze přípravy zahraničně obchodní operace, platební podmínky. 9.Rizika zahraničního obchodu a jejich řízení, specifika řízení pohledávek, pojištění rizik. 10.Řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích. 11.Česká podpora podnikání v evropském kontextu. Exportní strategie 2012 – 2020. 12.Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích, podnikatelské příležitosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. 276 s. Edice EUPRESS. ISBN 979-80-7408-060-9.
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. Vyd. Praha: Ekopress. 2015. 178 s. ISBN 978-80-87865-15-3.
  • HAVLÍČEK, Karel, BŘEČKOVÁ, Pavla a kol. Řízení exportních rizik malé a střední firmy. 1. Vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS. 2015. 52 s. ISBN 978-80-7428-113-2.
  • PETRŮ, Naděžda a Václav KUPEC. Marketingové řízení podniků – diskurs podnikové praxe. Prováděcí analýzy – případové studie – příklady a návody. Druhé přepracované a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní. 2015. 82 s. Edic EUPRESS. ISBN 9
  • Exportní strategie ČR 2012-2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu.
  • MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing. Strategické trendy a příklady z praxe. 4. Vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9
  • Exportní strategie 2012 – 2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vždy aktuální Zpráva
    doporučená literatura
  • LEHMANNOVÁ, Zuzana a kol. Paradigma kultur. Praha: Aleš Čeněk. 2011. 252 s. ISBN 978-80-738-0297-4.
  • SATO, Alexej, Jaroslav HALÍK a Vít HINČICA. International business operations. Prague: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2017. 167 s. ISBN 978-80-245-2205-0.
  • JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
  • ŽUFAN, Jan, HÁN, Jan a Monika KLÍMOVÁ. Kapitoly z personálního a iterkulturního managementu. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. 140 s. ISBN 978-80-7478-328-9.
  • Trade News – Magazín Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR – vždy aktuální čísla.
  • GROS, Ivan a kol. Velká kniha logistiky. 1. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT. 2016. 512 s. ISBN 978-80-7080-952-5
  • EVANGELU, Jaroslava Ester a Zalán GASPARICS. Manažerská komunikace v multikulturním prostředí. 1. vyd. Ostrava: KEY Publishing, s.r.o. 2013. 114 s. ISBN 978-80-7418-199-3.
  • STEENKAMP, Jan-Benedict. Global brand strategy: world-wise marketing in the age of branding. London : Palgrave Macmillan. 2017. 319 s. ISBN 978-1-349-94994-6.
Výukové metody
V denní formě výuky budou přednášky zpravidla obsahovat přednáškovou část (teoretická východiska problematiky), zahrnou nové poznatky z oboru a praktickou část (případovou studii, příklad dobré praxe, úspěšné firmy na jednotlivých zahraničních trzích). Součástí přednášky může být diskuse na dané téma, skupinová práce atd. V závěru přednášky bude studentům zadán úkol pro domácí přípravu, pro průběžné zpracování projektu vstupu firmy na zahraniční trh. Výuka bude zaměřena prakticky na získávání poznatků pomocí vlastních úsudků, budou založena na ekonomickém a kritickém myšlení orientovaném na podnikavost, podnikání, tvořivost, kreativitu, schopnost prezentace a komunikace, aktivní přístup ke světu, otevřený přístup k novým formám a nástrojům marketingu, marketingové komunikace, managementu vstupu firmy na zahraniční trh. Důraz bude kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Vstup firmy na zahraniční trh bude představen na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených procesů spojených se získáváním, vyhodnocováním informací a řízením implementační části projektu. Výuka v kombinovaném studiu bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata. Teorie bude doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s praxí posluchačů tak, aby si posluchač vytvořil představu o reálných aktivitách spojených se vstupem firmy na zahraniční trh.
Metody hodnocení
Zkouška: Vypracování a prezentace projektu (může být vypracován skupinkou 2-3 studentů) vstupu firmy na zahraniční trh - může být i projekt zabývající se importem v minimálním rozsahu: • název podniku, zvolený mezinárodní trh, v čem bude spočívat jedinečná konkurenční výhoda…, • vize, mise, dlouhodobý cíl, • analýza zvoleného trhu - STEEP, Porter (odvětví, dodavatelé, zákazníci, konkurence, substituční produkty), SWOT analýza - např. připravenost firmy na vstup na zahraniční trh, apod., • forma vstupu na zahraniční trh (např. vývozní a dovozní operace - mezinárodní obchodní metody, formy nenáročné na kapitálové investice - např. licence a franchising, kapitálový vstup, personální zabezpečení, organizační struktura), • stanovení marketingových strategií vstupu firmy na zahraniční trh (produktová, cenová, distribuční, komunikační kampaň, zákaznická), • obchodní plán (teritorium, segmenty trhu, popř. podle produktových skupin, ve třech variantách plán tržeb na cca 5 let – pesimistická, střední, optimistická), • finanční plán, výpočet očekávané nákladovosti a ziskovosti, • časový harmonogram vstupu firmy na zahraniční trh, • analýza rizik, • vyhodnocení projektu (návratnost vložených investic, vyhodnocení reálnosti, omezení…), • soupis bibliografických odkazů, popř. přílohy
Informace učitele
Vzorové prezentace je možno vyhledat na https://www.petru-nada.com/management-napric-kulturami/prace-studentu/
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.