N_MRZO Marketing. řízení zahranič. obchodu

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Josef Novák (cvičící)
Ing. Martin Petrášek (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Mgr. Dina Riegerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRZO/pRPH: St 10:30–11:14 S24, St 11:15–12:00 S24, J. Novák
N_MRZO/uRPH: Út 9. 10. 14:00–15:30 S36, 15:45–17:15 S36, Út 23. 10. 14:00–15:30 S36, 15:45–17:15 S36, M. Petrášek
N_MRZO/vRPH: So 20. 10. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, So 3. 11. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, M. Petrášek
N_MRZO/vR11KL: Pá 5. 10. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, Pá 9. 11. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, N. Petrů
Předpoklady
Prerekvizity tvoří předmět Marketingové řízení podniku, Řízení obchodu, Logistické systémy, Řízení vztahů se zákazníky, základní znalost makroekonomických pojmů vztahujících se k mezinárodnímu obchodu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu bude uvést studenty do problematiky, metodiky, metod a praktického uplatnění marketingu s důrazem na zahraniční obchod a jeho řízení v podnikové sféře. V průběhu kurzu studenti získají následující způsobilosti: formulace strategické vize zahraničního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podniku. Analýza prostředí, ve kterém bude firma působit. Z analýzy a dané vize odvození strategických, taktických a operativních cílů na konkrétním zahraničním trhu. Rozpracování cílů do konkrétních obchodních a markertingových strategií.Identifikace rizik, která mohou strategie ohrozit,navrhnout nástroje na jejich řízení. Zvolit klíčové ukazatele výkonnosti firmy na zahraničním trhu.
Osnova
  • Osnova předmětu je rozdělena do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Jsou jimi: 1.Role marketingu a obchodu ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. Mezinárodní obchod se zbožím a službami. 2.Typologie světových trhů, zahraničně obchodní politika. 3.Koncepce mezinárodního marketingu. Produktový, zákaznický, cenový a komunikační mix na zahraničních trzích a jejich specifika. 4.Formy podnikání na mezinárodních trzích, logistické operace na mezinárodních trzích. 5.Fáze přípravy zahraničně obchodní operace. 6.Uskutečňování mezinárodních obchodních operací, platební podmínky. 7.Rizika zahraničního obchodu a jejich řízení, pojištění rizik. 8.Mezinárodní organizace hospodářského charakteru. 9.Česká podpora podnikání v evropském kontextu. Exportní strategie ČR 2012 – 2020. 10.Řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích. 11.Klastry jako forma mezifiremní spolupráce. Mezinárodní klastrové projekty a jejich fungování. 12.Nakládání průmyslovým vlastnictvím v ČR a legislativa EU.
Literatura
    povinná literatura
  • KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketingové řízení zahraničního obchodu. 1. vydání. Praha: VŠFS, 2006. Edice EUPRESS. ISBN 80-86754-67-7.
  • PETRŮ, N. Marketingové řízení podniků – diskurs podnikové praxe. Prováděcí analýzy – případové studie – příklady a návody. 1. vydání. Praha: VŠFS, 2012. 72 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-072-2.
  • Exportní strategie ČR 2012-2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu.
    doporučená literatura
  • MACHKOVÁ H. a kol. Mezinárodní obchod a marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2002. 266 s. ISBN 80-247-0364-5.
  • SVATOŠ,M. a kol. Zahraniční obchod teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. 367 s. ISBN 978-80-247-2708-0.
  • KALÍNSKÁ,E. a kol. Mezinárodní obchod v 21. Století. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 228 s. ISBN 978-80-247-3396-8.
  • MACHKOVÁ,H. a kol.Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 240 s. ISBN 978-80-247-3237-4.
  • ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3
    neurčeno
  • PETŘÍČEK, V. Česká podpora podnikání v evropském kontextu. 1.vydání. Praha: Corona Communications s.r.o. 2007. 176 s. ISBN978-80-903954-2-8.
Výukové metody
Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení): 6 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na zahraničním trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu a řízení zahraničního obchodu. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou - student bude prezentovat svůj projekt ve skupině ostatních účastníků zkoušky - cca 6 studentů na jeden zkouškový termín. Proběhne diskuse nad reálností prezentovaného. Projekt bude zaměřen na vstup konkrétní firmy na konkrétní mezinárodní trh. 1. Stanovení cíle projektu 2. Analýza prostředí pro vstup na zvolený trh 3. Strategie vstupu na zvolený trh (dle marketingového mixu - produktová, cenová, komunikační, distribuční, dle formy vstupu) 4. Rizika vstupu a jejich řízení
Informace učitele
Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % , na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu). Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.