N_MRZO Marketingové řízení zahraničního obchodu

Vysoká škola finanční a správní
zima 2014
Rozsah
1/1. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Josef Novák (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRZO/cRMO: každé liché pondělí 15:45–16:29 M17, každé liché pondělí 16:30–17:15 M17, N. Petrů
N_MRZO/cR12PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 S21, každé sudé úterý 11:15–12:00 S21, N. Petrů
N_MRZO/cR3PH: každé liché úterý 10:30–11:14 S14, každé liché úterý 11:15–12:00 S14, N. Petrů
N_MRZO/pRMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M25, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M25, N. Petrů
N_MRZO/pRPH: každé sudé úterý 8:45–9:29 S32, každé sudé úterý 9:30–10:15 S32, N. Petrů
N_MRZO/uRPH: Út 18. 11. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Út 2. 12. 15:45–17:15 S24, 17:30–19:00 S24, J. Novák
N_MRZO/vRKL: Pá 17. 10. 13:45–15:15 K312, 15:30–17:00 K312, Pá 14. 11. 13:45–15:15 K312, 15:30–17:00 K312, J. Novák
N_MRZO/vRMO: So 4. 10. 14:00–15:30 M01, So 18. 10. 14:00–15:30 M01, So 29. 11. 11:30–13:00 M01, 14:00–15:30 M01, N. Petrů
N_MRZO/vRPH: Pá 10. 10. 13:45–15:15 S11, 15:30–17:00 S11, Pá 24. 10. 13:45–15:15 S11, 15:30–17:00 S11, J. Novák
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu bude uvést studenty do problematiky, metodiky, metod a praktického uplatnění marketingu s důrazem na zahraniční obchod a jeho řízení v podnikové sféře. V průběhu kurzu studenti získají následující způsobilosti: formulace strategické vize zahraničního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podniku. Analýza prostředí, ve kterém bude firma působit. Z analýzy a dané vize odvození strategických, taktických a operativních cílů na konkrétním zahraničním trhu. Rozpracování cílů do konkrétních obchodních a markertingových strategií.Identifikace rizik, která mohou strategie ohrozit,navrhnout nástroje na jejich řízení. Zvolit klíčové ukazatele výkonnosti firmy na zahraničním trhu.
Osnova
  • Osnova předmětu je rozdělena do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Jsou jimi: 1.Role marketingu a obchodu ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. Mezinárodní obchod se zbožím a službami. 2.Typologie světových trhů, zahraničně obchodní politika. 3.Koncepce mezinárodního marketingu. Produktový, zákaznický, cenový a komunikační mix na zahraničních trzích a jejich specifika. 4.Formy podnikání na mezinárodních trzích, logistické operace na mezinárodních trzích. 5.Fáze přípravy zahraničně obchodní operace. 6.Uskutečňování mezinárodních obchodních operací, platební podmínky. 7.Rizika zahraničního obchodu a jejich řízení, pojištění rizik. 8.Mezinárodní organizace hospodářského charakteru. 9.Česká podpora podnikání v evropském kontextu. Exportní strategie ČR 2012 – 2020. 10.Řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích. 11.Klastry jako forma mezifiremní spolupráce. Mezinárodní klastrové projekty a jejich fungování. 12.Nakládání průmyslovým vlastnictvím v ČR a legislativa EU.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠŤERBOVÁ,L. a kol. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21.stol. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013.368s. ISBN 978-80-247-4694-4
  • KAŠÍK,M a K.HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové stratgie. 2. akt. vyd. Praha: VŠFS, 2012. 264s. Edice EUPRESS, ISBN 978-80-7408-060-9
  • PETRŮ, N. Marketingové řízení podniků – diskurs podnikové praxe. Prováděcí analýzy – případové studie – příklady a návody. 1. vydání. Praha: VŠFS, 2012. 72 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-072-2.
  • Exportní strategie ČR 2012-2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu.
    doporučená literatura
  • KALÍNSKÁ,E. a kol. Mezinárodní obchod v 21. Století. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 228 s. ISBN 978-80-247-3396-8.
  • MACHKOVÁ,H. a kol.Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 240 s. ISBN 978-80-247-3237-4.
  • SVATOŠ,M. a kol. Zahraniční obchod teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. 367 s. ISBN 978-80-247-2708-0.
  • KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketingové řízení zahraničního obchodu. 1. vydání. Praha: VŠFS, 2006. Edice EUPRESS. ISBN 80-86754-67-7.
    neurčeno
  • KOCIÁNOVÁ,R. Personální řízení. 2.přepr. a roz. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012. 152 s. ISBN 978-80-247-3269-5
Výukové metody
Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení): 6 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na zahraničním trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu a řízení zahraničního obchodu. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem a ústní či písemnou zkouškou. Zápočet bude primárně udělen vyučujícím předmětu na základě docházky a aktivity v rámci přednášek, cvičení i seminářů. Vyučující může zadat i zápočtovou práci v rozsahu dle vlastní specifikace - např. projekt vstupu firmy na zahraniční trh. Projekt by měl být zaměřen na vstup konkrétní firmy na konkrétní mezinárodní trh. 1. Stanovení cíle projektu 2. Analýza prostředí pro vstup na zvolený trh 3. Strategie vstupu na zvolený trh (dle marketingového mixu - produktová, cenová, komunikační, distribuční, dle formy vstupu) 4. Rizika vstupu a jejich řízení Zkouška bude probíhat ústní formou či formou písemného testu - otázky budou vycházet z klíčových slov jednotlivých témat a jejich vazby na praktickou aplikaci.
Informace učitele
Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % , na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu). Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období
Prerekvizity tvoří předmět Marketingové řízení podniku, Řízení obchodu, Logistické systémy, Řízení vztahů se zákazníky, základní znalost makroekonomických pojmů vztahujících se k mezinárodnímu obchodu.
Prerequisites are the subject of marketing management, sales management, logistics systems, customer relationship management, basic knowledge of macroeconomic concepts related to international trade.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.