VSFS:B_SMaK Struktura mark. komunikací - Informace o předmětu
B_SMaK Struktura marketingových komunikací
Vysoká škola finanční a správníléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_SMaK/cEKKV: Čt 15. 2. 10:30–11:14 KV204, 11:15–12:00 KV204, 12:15–12:59 KV204, 13:00–13:45 KV204, Čt 14. 3. 10:30–11:14 KV204, 11:15–12:00 KV204, 12:15–12:59 KV204, 13:00–13:45 KV204, Čt 11. 4. 10:30–11:14 KV204, 11:15–12:00 KV204, 12:15–12:59 KV204, 13:00–13:45 KV204, V. Kunz
B_SMaK/cEKPH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E306, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E306, A. Hes
B_SMaK/cMMO: každé liché pondělí 8:45–9:29 M17, každé liché pondělí 9:30–10:15 M17, V. Kunz
B_SMaK/cMPH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E306, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E306, A. Hes
B_SMaK/poEKKV: každé sudé pondělí 12:15–12:59 KV204, každé sudé pondělí 13:00–13:45 KV204, každé sudé pondělí 14:00–14:44 KV204, každé sudé pondělí 14:45–15:30 KV204, A. Hes
B_SMaK/poMMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M14, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M14, každé sudé pondělí 14:00–14:44 M14, každé sudé pondělí 14:45–15:30 M14, A. Hes
B_SMaK/pxEKMPH: každé sudé pondělí 12:15–12:59 E007KC, každé sudé pondělí 13:00–13:45 E007KC, každé sudé pondělí 14:00–14:44 E007KC, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E007KC, A. Hes
B_SMaK/vEKPH: Pá 9. 2. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Pá 23. 2. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Pá 8. 3. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Pá 22. 3. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, A. Hes - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto semestrálního kurzu je seznámit studenty prezenční i kombinované formy studia se základní strukturou a systematikou marketingových komunikací a jejich funkcemi v současném ekonomickém a sociokulturním životě společnosti. Detailně doplnit převážně obecné znalosti o postavení systému marketingových komunikací v celku marketingového mixu. Předat potřebné teoretické znalosti, s výrazným aplikačním faktorem, s analýzou řady reálných praktických realizací jednotlivých aktivit marketingové komunikace v současné české a světové marketingové komunikační praxi. Vést studenty k samostatným analytickým pohledům na současnou teorii a praxi marketingové komunikace v reklamě, podpoře prodeje, public relations, osobním prodeji a direkt marketingu jako základního východiska tradičního prezentovaní komerčních komunikací a návazně seznámit s novými směry komunikace jako je wom, virální marketing, product placement, internetový marketing, uplatnění celebrit v marketingové komunikaci, CSR atd. V centru pozornosti výkladu je takové pojetí marketingové komunikace, které vychází z marketingového plánu společenského subjektu a v jeho rámci plní specifické komunikační úkoly při dosahování stanovených cílů. Výklad je veden v kontextu historických vývojových trendů daných komunikačních aktivit v české i světové společnosti, s akcentem na konkrétní sociálně kulturní kontexty uplatnění marketingové komunikace. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný soubor přednášek, budou: 1. Schopni posoudit kvalitu přípravy a realizace konkrétních komunikačních jevů v rámci širších komunikačních – propagačních – kampaní 2. Připraveni kvalifikovaně diskutovat o předpokladech efektivnosti dané komunikační aktivity, při respektování etiky profese. 3. Způsobilí k aplikaci zásad komerční komunikace na sféru sociální marketingové komunikace.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni posoudit kvalitu přípravy a realizace konkrétních komunikačních jevů v rámci širších komunikačních – propagačních – kampaní. Budou připraveni kvalifikovaně diskutovat o předpokladech efektivnosti dané komunikační aktivity, při respektování etiky profese a budou způsobilí k aplikaci zásad komerční komunikace na sféru sociální marketingové komunikace.
- Osnova
- 1. Historické souvislosti vzniku a vývoje MK – vznik jednotlivých médií a jejich funkce v komerčním životě společnosti, vznik inzertních a reklamních agentur. • Ekonomická a sociálně kulturní východiska komerční komunikace. • Vývoj marketingové komunikace v základních tendencích ve světě od počátku 19. století do současnosti. • Vývoj marketingové komunikace v základních tendencích v českých zemích od 19. století do současnosti. • Základní struktura nástrojů marketingové komunikace.
- 2. Marketingová filozofie a výrobek v marketingovém mixu • Marketingový mix a v jeho rámci komunikační mix, role MK v komunikačním mixu. • Základní typologie koncepcí podnikatelské politiky a postavení, úkoly a funkce marketingové komunikace.
- 3. Základní metodika přípravy efektivní marketingové komunikace – kampaň a její realizace. • Klientský brief – základní východisko marketingové komunikace. • Tvorba efektivní komunikace – tři hlavní faktory: strategie, kreativita, profesionalita zpracování. • Propagační – komunikační kampaň: základní charakteristiky
- 4. Reklama a její komunikační specifika. • Charakteristika specifického postavení reklamy ve struktuře nástrojů MK. • Seznámení se základními stavebními prvky reklamního sdělení.
- 5. Podpora prodeje a její komunikační specifika. • Charakteristika specifického postavení podpory prodeje ve struktuře nástrojů MK. • Seznámení se základními prostředky systému podpory prodeje v rámci celku marketingové komunikace a postižení návaznosti podpory prodeje s jinými komunikačními nástroji v ucelené propagační akci.
- 6. Public relations a jejich komunikační specifika. • Seznámení s historií PR aktivit v dějinném vývoji. • Základní podoby PR v současnosti v návaznosti na strategické cíle instituce komerčního i nekomerčního typu. • Měření efektivnosti této formy komunikace.
- 7. Direkt marketing a jeho komunikační specifika. • Seznámení s historií a vývojem DM jako komplexního jevu v rámci MK. • Popis vývoje jednotlivých prostředků DM a jejich současné role. • Základní struktura a typologie komunikačních prostředků DM. • Nástup elektronického sdělování do DM – změna cílů a možností direkt marketingové komunikace v současné společnosti. • Věrnostní programy a DM.
- 8. Osobní prodej a jeho komunikační specifika. • Postižení specifické role osobního prodeje v systému nástrojů marketingové komunikace. • Charakteristika procesu osobního prodeje – multilevel marketing. • Seznámení s přípravou prodejců – pro B2B a B2C. • Organizace a systém různých typů osobního prodeje.
- 9. Současné nové trendy - integrovaná marketingová komunikace, výhledy dalších horizontů. • Seznámení s dalším vývojovým stupněm marketingové komunikace. • Důvody, které vedou ke vzniku vyšší komunikační kvality zejména z globálních hledisek světového vývoje ekonomiky, médií, způsobů života a životního stylu.
- 10. Etika oboru marketingová komunikace a některé formy jejího prosazování, CSR. • Pojem morálka a etika: hledání principů jejich aplikace v oblasti marketingu a marketingové komunikace. • Seznámení s etickými kodexy profese v obecné komunikační rovině i ve sféře jednotlivých nástrojů marketingové komunikace. • Zabývat se základními principy praktického uplatňování etických zásad v systému nástrojů marketingové komunikace.
- 11. Sociální marketingová komunikace - sociální reklama: aplikace klasické komerční komunikace v sociálním životě společnosti. • Charakteristika pojmu neziskový sektor, jeho hlavní představitelé – občanská, sdružení, nadace, nadační fondy atd. • Postižení významu komunikace pro tento typ společenských institucí při dosahování cílů. • Specifika realizace komunikace v neziskovém sektoru.
- 12. Některé specifické otázky vývoje struktury marketingové komunikace – značky, image, celebrity, sexuální motivy atd. • Event marketing – pojem, základní typologie eventových aktivit, hlavní zákonitosti přípravy a realizace event marketingové akce. • Guerilla marketing – pojem, realizační projevy guerilla marketingu, možné komplikace při realizaci guerillové akce (publicita akce). • Virální marketing – principy, funkce, fungování. • Product placement – podstata, principy fungování. • Lobbing – podstata, principy, způsoby realizace. • CSR – Corporate social responsibility – podstata, principy, způsoby realizace, význam pro formování image organizace.
- Literatura
- povinná literatura
- PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Expert. ISBN 978-80-271-0787-2.
- POSTLER, Milan a Vladimír BÁRTA. Retail marketing: (přepracované vydání). Praha: Press21, [2020]. ISBN 978-80-907529-1-7.
- ŠVECOVÁ, Martina. Direct marketing: s rozšířeným vydáním Podpora prodeje a Struktura marketingových komunikací. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2020. EDUCOpress. ISBN 978-80-7408-208-5.
- FREY, P.: Marketingová komunikace – nové trendy 3,0. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-237-6
- JESENSKÝ, Daniel. Marketingová komunikace v místě prodeje: POP, POS, in-store, shopper marketing. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0252-5.
- ŠINDLER, P.: Event marketing – jak využít emoce v marketingové komunikaci. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0646-6
- POSTLER, Milan a Vladimír BÁRTA. Retail marketing: (přepracované vydání). Praha: Press21, [2020]. ISBN 978-80-907529-1-7.
- doporučená literatura
- SEMERÁDOVÁ, Tereza a Petr WEINLICH. Marketing na Facebooku a Instagramu: využijte naplno organický dosah i sponzorované příspěvky. Brno: Computer Press, 2019. ISBN 978-80251-4959-1.
- TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: Marketing – od myšlenky k realizaci. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-042-3
- SVĚTLÍK, J.: O podstatě reklamy. Bratislava: Eurokódex 2012. ISBN: 978-80-89447-85-5
- SÁLOVÁ, Anna. Kreativní copywriting. Ilustroval TICHO762. Brno: Computer Press, 2018. ISBN 978-80-251-4909-6.
- CLOW, Kenneth E. a Donald BAACK. Integrated advertising promotion, and marketing communications. 5th ed. Harlow: Pearson, [2018]. Global edition. ISBN 978-1-292-22269-1.
- neurčeno
- CHAFFEY, Dave a Fiona ELLIS-CHADWICK. Digital marketing. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2019. ISBN 978-1-292-24157-9.
- KOUDELKOVÁ, Petra. Základy marketingu a marketingové komunikace v sociálním podniku. Vydání I. Jesenice: Ekopress, 2019. ISBN 978-80-87865-50-7.
- Výukové metody
- Přednášky v denním studiu. Základní strategické soubory poznatků při konzultacích kombinovaného studia. Vzhledem k náročnosti předmětu se v denním studiu očekává nejméně 2/3 účast studentů na přednáškách; povinná účast na soustředěních kombinovaného studia nejméně 60 %. V prezenčním studiu bude každé téma dokumentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí. Zároveň studenti písemně zpracovávají kritickou analýzu vybraných propagačních komunikátů s různým zaměřením, podle detailního zadání, které je zveřejněno na začátku semestru vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Předmět v prezenční formě studia je průběžně hodnocen formou povinných orientačních studentských prezentací přednášky nebo zpracováním seminární práce na předem zadané téma. Závěrečný zkouškový test znalostí za celou přednášenou látku v rozsahu 30 otázek píší všichni studenti ve zkouškovém období na základeě vyhlášených zkouškových termínů. Jednotlivé zkouškového termínu je pro max. 30 osob. Zkouška se skládá: 1. Z hodnocení výsledků dosažených z prezentací nebo seminárních prací a z hodnocení závěrečného souhrnného zkouškového testu a z ústního přezkoušení. Podmínky, za kterých se provádí hodnocení testů, zpracování seminární práce a ukončení předmětu sdělí vyučující na první přednášce. Předmět v kombinované formě studia je hodnocen formou závěrečného obsáhlého testu znalostí za celou přednášenou látku v rozsahu 30 otázek. Ten píší studenti v průběhu zkouškového období, v termínu po dohodě s vyučujícím pedagogem. Zkouška se skládá: 1. Z hodnocení výsledků dosažených ve zkouškovém testu a z případného ústního přezkoušení. 2. Z hodnocení autorské odborné kritické studie, kterou studenti mohou dobrovolně zpracovat na předem zadaná témata v průběhu výukového období dle instrukcí vyučujícího.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: povinná seminární práce v rozsahu 5 - 8 stran
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2024/B_SMaK