B_PR_1 Public Relations 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
2/0/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Tereza Dvořáková (cvičící)
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miloslava Kykalová (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PR_1/pMKL: Čt 15:45–16:29 K212, Čt 16:30–17:15 K212, P. Klička
B_PR_1/pMMO: Út 12:15–12:59 M22, Út 13:00–13:45 M22, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Čt 12:15–12:59 E230, Čt 13:00–13:45 E230, T. Dvořáková
B_PR_1/sMKL: St 19. 11. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, St 17. 12. 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_PR_1/uMPH: Út 21. 10. 19:15–20:45 E129, Út 11. 11. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, M. Kykalová
B_PR_1/vMMO: Pá 31. 10. 12:00–13:30 M27, Pá 14. 11. 12:00–13:30 M27, Pá 28. 11. 12:00–13:30 M27, V. Kunz
B_PR_1/vM2PH: Pá 14. 11. 13:45–15:15 E223, So 29. 11. 11:30–13:00 E223, 14:00–15:30 E223, M. Kykalová
B_PR_1/vM3PH: Pá 14. 11. 15:30–17:00 E224, So 29. 11. 8:00–9:30 E224, 9:45–11:15 E224, M. Kykalová
Předpoklady
Předpoklady Po absolvování předmětu public relations 1 by měli studenti nejen orientovat v problematice PR , ale i pochopit místo PR v masové komunikaci. Zároveň by měli rozumět i jednotlivým nástrojům integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti, ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia Základním cílem je seznámit studenty se základními principy public relations. Jsou přiblíženy hlavní prostředky, formy, metody či strategie, které jsou k naplňování cílů v oblasti public relations využívány. Pozornost je věnována i vývojovým trendům v oblasti public relations a to až k dnešnímu pojetí, se snahou ukázat místo PR v masové komunikaci. Kurz se snaží představit i nástroje integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Zvláštní pozornost je věnována otázkám praktického využití nástrojů public relations ve vlastní organizaci. Posluchači budou seznámeni i se specifickou součástí PR - krizovou komunikací, jejími hlavními zásadami a strategiemi. Zvláštní důraz bude kladen na současné techniky PR, které se projevují zejména v politické oblasti, viz. známé kampaně poslední doby, které souvisejí s tzv. agendou setting (ovlivňuje všechna média jedním tématem) a spinováním (tzv. spin doctors, určující témata agendy). Jde o velmi agresivní prvky ovlivňování veřejného mínění ve prospěch jedné skupiny. Činnost a funkce PR ve společnosti budou řešeny ve třech rovinách: a) Historie a původní definiční vymezení PR b) PR jak formy vztahů, kontaktů a činností ve vztahu s médii včetně placených (reklamních ) aktivit c) PR jako jeden z nástrojů marketingové komunikace.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations (historický exkurz, kořeny public relations, public relations do druhé světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989) PŘEDNÁŠKA 2: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations) PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu,PR jako součást komerčních aktivit médií) PŘEDNÁŠKA 4: Public relations v současnosti, teorie a metodologie (metodologická vymezení public relations) PŘEDNÁŠKA 5: Komunikace a komunikační proces (vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci) PŘEDNÁŠKA 6: Prostředí public relations (zásady fungování public relations, interní public relations, externí a interní public relations a externí komunikace, společné funkce a vazby) PŘEDNÁŠKA 7: Identita organizace – rámec pro fungování PR (definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product) PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje integrované komunikace (integrace vztahů v organizaci, public relations, human relations, public affairs) PŘEDNÁŠKA 9: Společenská odpovědnost firem (vymezení a vývoj CSR, argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR) PŘEDNÁŠKA 10: Krizová komunikace v public relations (o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, nátlakové skupiny, krizový plán, typy krizí, reakce na krizovou situaci) PŘEDNÁŠKA 11: Veřejnost a práce s veřejností (vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři) PŘEDNÁŠKA 12: Agentury PR a organizace působící v oblasti PR (PR agentury a zadavatelé, Asociace Public Relations Agentur ( APRA), International Public Relations Association (IPRA), spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur)
Metody hodnocení
Vyučující metody: 12 přednášek Metody hodnocení: předmět bude zakončen zápočtem. Podmínkou k udělení zápočtu bude úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost).
Informace učitele
Literatura: Povinná literatura: KAŠÍK, M., KUNZ, V., ČERNÁ, J. Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS-EUPRESS, 2006. ISBN 80-86754-65-0. SVOBODA, Václav. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8. Doporučená literatura: BAJČAN, Roman. Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. První vydání, Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1. CAYWOOD, Clarke L. Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. První vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4 DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1. CHMEL, Zdeněk. Propagace – Public Relations – Media. Brno: Ante, 1997. ISBN-80-902404-2-9. KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8. KOHOUT, Jaroslav. Veřejné mínění, image a metody public relations. Praha: Management Press, 1999. ISBN-80-7261-006-6. McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9. NĚMEC, Petr. Public Relations – praxe komunakace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN-80-85943-20-4. NĚMEC, Petr. Integrovaná komunikace korporací. První vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8. NĚMEC, Petr. Public Relations – komunikace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.