B_PR_1 Public Relations 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Tereza Dvořáková (cvičící)
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miloslava Kykalová (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PR_1/cMKLks: Čt 7. 10. 15:45–17:15 K205, Čt 14. 10. 15:45–17:15 K205, Čt 21. 10. 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_PR_1/pMKL: každé liché úterý 8:45–9:29 K211, každé liché úterý 9:30–10:15 K211, každé liché úterý 10:30–11:14 K211, každé liché úterý 11:15–12:00 K211, P. Klička
B_PR_1/pMMO: Po 11:15–11:59 M15, Čt 8:00–8:44 M17, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Po 10:30–11:14 E007KC, Po 11:15–12:00 E007KC, T. Dvořáková
B_PR_1/uM1aPH: Út 26. 10. 19:15–20:45 E225, Út 9. 11. 19:15–20:45 E225, Út 30. 11. 19:15–20:45 E225, M. Kykalová
B_PR_1/uM1bPH: Út 2. 11. 19:15–20:45 E227, Út 23. 11. 19:15–20:45 E227, Út 7. 12. 19:15–20:45 E227, M. Kykalová
B_PR_1/vMMO: Pá 12. 11. 15:30–17:00 M16, Pá 10. 12. 15:30–17:00 M16, Pá 7. 1. 15:30–17:00 M16, V. Kunz
B_PR_1/vM2PH: Pá 26. 11. 17:15–18:45 E125, So 11. 12. 9:45–11:15 E125, 11:30–13:00 E125, M. Kykalová
B_PR_1/vM3PH: Pá 26. 11. 15:30–17:00 E126, Pá 10. 12. 15:30–17:00 E126, 17:15–18:45 E126, M. Kykalová
B_PR_1/vM4PH: Pá 12. 11. 15:30–17:00 E127, So 27. 11. 9:45–11:15 E127, 11:30–13:00 E127, M. Kykalová
Předpoklady
Předpoklady: Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost). Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Po absolvování předmětu public relations 1 by měli studenti nejen orientovat v problematice PR , ale i pochopit místo PR v masové komunikaci. Zároveň by měli rozumět i jednotlivým nástrojům integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti, ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations (historický exkurz, kořeny public relations, public relations do druhé světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989) PŘEDNÁŠKA 2: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations) PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu,PR jako součást komerčních aktivit médií) PŘEDNÁŠKA 4: Metodologické vymezení public relations, PR v současnosti ( východiska PR, vymezení PR, metodologická vymezení public relations, význam PR v současné společnosti) PŘEDNÁŠKA 5: Komunikace a komunikační proces (vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci) PŘEDNÁŠKA 6: Prostředí a okolí public relations (zásady fungování public relations, interní public relations, externí relations a externí komunikace, společné funkce a vazby) PŘEDNÁŠKA 7: Identita organizace – rámec pro fungování PR (definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product) PŘEDNÁŠKA 8: Oblasti a nástroje public relations (human relations, investor relations, public affairs, media relations, audiovizuální a prostorové formy PR) PŘEDNÁŠKA 9: Společenská odpovědnost firem (vymezení a vývoj CSR, argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR) PŘEDNÁŠKA 10: Krizová komunikace v public relations (o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, nátlakové skupiny, krizový plán, typy krizí, reakce na krizovou situaci) PŘEDNÁŠKA 11: Veřejnost a práce s veřejností (vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři) PŘEDNÁŠKA 12: Agentury PR a organizace působící v oblasti PR (instutce PR, PR agentury a zadavatelé, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur, asociace PR agentur)
Literatura
    povinná literatura
  • Povinná literatura: Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
    doporučená literatura
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • Němec, P.: Public Relations – praxe komunikace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN-80-85943-20-4
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. . ISBN-80-7226-886-4
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • Pavlík, M. Bělík, M. a kol. Společenská odpovědnost organizace – CSR v praxi a jak s ním dál. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5.
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
Metody hodnocení
12 přednášek. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost).
Informace učitele
Časopisy: Marketing a média, Strategie, Marketing Magazine, Trend Marketing, Marketing & Komunikace.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: IPS
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.