B_PR_1 Public Relations 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2017
Rozsah
2/1. 10 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jiří Šnajdar (cvičící)
Ing. Jaroslav Vítek, MBA (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PR_1/cM1PH: každé sudé pondělí 15:45–16:29 E224, každé sudé pondělí 16:30–17:15 E224, kromě Po 30. 10. ; a Po 13. 11. 17:30–19:00 E224, J. Vítek
B_PR_1/cM2PH: každé liché pondělí 15:45–16:29 E224, každé liché pondělí 16:30–17:15 E224, J. Vítek
B_PR_1/pMPH: Po 14:00–14:44 E306, Po 14:45–15:30 E306, J. Šnajdar
B_PR_1/vMMO: So 25. 11. 8:00–9:30 M26, 9:45–11:15 M26, So 9. 12. 11:30–13:00 M26, 14:00–15:30 M26, Pá 15. 12. 19:15–20:45 M26, V. Kunz
B_PR_1/vMPH: Pá 1. 12. 17:30–19:00 E122, 19:15–20:45 E122, So 16. 12. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, Pá 5. 1. 19:15–20:45 E126, J. Vítek
Předpoklady
B_MaR Marketing
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_Mar.a B SMak Struktura marketingových komunikací.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Public relations dnes představuje jeden z nejvýznamnějších a nejvíce používaných nástrojů integrované marketingové komunikace a od toho se odvíjí základní cíl studia: objasnit v teoretické a praktické rovině význam integrace nástrojů marketingové komunikace právě v této komunikační aktivitě (zejména PR v kombinaci s reklamou a osobním prodejem), zvládnout základní metodologické aspekty PR (historii, cíle, předmět, funkce, cílové skupiny oslovení, měření efektivnosti, způsoby nasazení v komunikačním marketingovém mixu) a ve cvičeních zvládnutí základních dovedností tvorby PR sdělení (zejména struktura psaných a audiovizuálních sdělení typu PR, odlišnosti od reklamních textů a klasické publicistiky). K naplnění tohoto cíle bude pozornost věnována historii a vývojovým trendům v oblasti public relations až k dnešnímu pojetí typu inzertních placených formátů a agendy setting (v překladu nastolování agendy). Zvláštní pozornost bude věnována otázkám praktického využití nástrojů public relations ve vlastním podniku/organizaci ve všech fázích marketingu a marketingových kampaní. Posluchači budou seznámeni i se specifickou součástí PR - krizovou komunikací, jejími hlavními zásadami a strategiemi. Zvláštní důraz bude kladen na současné techniky PR, na media relations jaké základní prostředek uskutečňování PR aktivit, které se projevují zejména v politické oblasti a které souvisejí se zmíněnou agendou setting (ovlivňující všechna média jedním tématem) a spinováním (tzv. spin doctors, určující témata agendy). Jde o velmi agresivní prvky ovlivňování veřejného mínění ve prospěch jedné skupiny. Nedílnou součástí předmětu budou praktická cvičení v multimediálním studiu VŠFS, kde se posluchači seznámí alespoň se základy tvorby psaných sdělení a audiovizuálních sdělení.
Výstupy z učení
Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti ve všech oblastech souvisejících s efektivním využitím technik a prostředků public relations v organizacích a stejně tak i v činnosti komunikačních agentur.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literatura
    povinná literatura
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    doporučená literatura
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Výukové metody
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičení a řízených skupinových konzultací. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři;prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Metody hodnocení
Zakončení předmětu bude probíhat ústní nebo písemnou formou v rozsahu daného učiva (rozhodnutí na zkoušejícím) v rozsahu znalostí všech 12 hlavních tematických bloků.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.