VSFS:N_TiM Tiskový mluvčí - Informace o předmětu
N_TiM Tiskový mluvčí
Vysoká škola finanční a správnízima 2019
- Rozsah
- 1/1. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Martin Švehla (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Ing. Martin Švehla
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_TiM/cMMO: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 M27, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 M27, M. Tomčík
N_TiM/cM1PH: každý sudý čtvrtek 15:45–16:29 S13, každý sudý čtvrtek 16:30–17:15 S13, kromě Čt 12. 12. ; a Út 10. 12. 12:15–13:45 S32, M. Švehla
N_TiM/cM2PH: každý sudý čtvrtek 17:30–18:14 S13, každý sudý čtvrtek 18:15–19:00 S13, kromě Čt 12. 12. ; a Út 10. 12. 12:15–13:45 S32, M. Švehla
N_TiM/pMMO: každou lichou středu 10:30–11:14 M27, každou lichou středu 11:15–12:00 M27, M. Tomčík
N_TiM/pMPH: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 S11, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 S11, kromě Čt 12. 12. ; a Út 10. 12. 10:30–12:00 S32, M. Švehla
N_TiM/vM2PH: Pá 1. 11. 17:30–19:00 S23, 19:15–20:45 S23, So 30. 11. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, M. Švehla
N_TiM/vM3PH: Pá 18. 10. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Pá 29. 11. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, M. Švehla - Předpoklady
- Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií a Integrovaná marketingová komunikace, Public relations
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu bude mít posluchač jasnou představu o práci tiskového mluvčího vorganizaci - v komerčním subjektu nebo ve veřejné instituci. Bude schopen analyzovat mediální obraz organizace, posoudit strategii komunikace sveřejností, hodnotit práci tiskových mluvčích, případně tuto profesi též zastávat.
- Výstupy z učení
- Kurz je zaměřen na profesi tiskových mluvčích v organizacích státní správy i v soukromém sektoru. Po jeho obsolvování bude mít student jasnou představu o postavení mluvčího v rámci organizace a o principech této práce. Kurz zahrnuje také praktické dovednosti v oblasti psaní textů a mluveného slova, s důrazem na efektivnost. Studenti v kudzu zvládnou vyhodnotit mediální obraz a chápati specifických mediálních projevů. Porozumí přincipům proaktivity a reaktivity v práci mluvčích a zvládnou efektivní využití zpětné vazby pro podporu vlastních komunikačních cílů.
- Osnova
- Obsah přednášek: 1. Postavení tiskových mluvčích v organizacích, cíle a principy jejich práce; 2. Media relations – základní vymezení; 3. Činnosti tiskových mluvčích v rámci media relations; 4. Krizová komunikace a princip kontinuity; 5. Zásady efektivní komunikace (písemné) s médii a institucemi; 6. Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu; 7. Tiskový mluvčí jako osobnost veřejně známá; 8. Mediální monitoring, screening a audit; 9. Tiskový mluvčí v čele organizačního útvaru; 10. Historie profese tiskový mluvčí; 11. Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích; 12. Diskuse nad zápočtovými studiemi a ukončení předmětu.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠVEHLA M., KAŠÍK M.: Tiskový mluvčí, řízená komunikace s veřejností
- doporučená literatura
- SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN: ISBN 9788024728667
- FTOREK, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-3926-7
- BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Praha: Management Press, 2003, ISBN 80-7261-096-1
- PHILLIPS, D.: Online public relations. Praha Grada Publishing 2004, ISBN 80-247-03068-8
- VĚRČÁK, V., GIRGAŠOVÁ J., LIŠKAŘOVÁ, R.: Media Relations není manipulace Praha: Ekopress, 2004, ISBN: 978-80-86119-43-4
- TOMANDL, J.: Jak účinně oslovit média. Bizbooks 2011. 1. vydání, 296 stran. ISBN 9788025134573
- DOČEKALOVÁ M.: Tvůrčí psaní pro každého. Grada Publishing 2011, ISBN 97880-247-1602-2
- neurčeno
- Odborné časopisy: Marketing & Media, Strategie
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení v prezenční formě; povinná účast pro obě formy studia
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: z/ZK(zápočet a zkouška, 7 kreditů): Předpokladem udělení zápočtu je zpracování zápočtové studie na téma v rozsahu 1 normostrany textu: 1. Analýza vybrané mediální kauzy; 2. Tiskový mluvčí na aktuálním mediálním trhu; možnost dohody o prezentaci nebo jiném tématu. Doplňkovým předpokladem, který se podílí na získání zápočtu je docházka a aktivní soustavná práce v průběhu semestru. U zkoušky student předvede schopnost mluveného projevu zodpovězením jedné tématické otázky a zpracuje krátký text na zadané téma.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- V roce 2014 vyšla publikace Tiskový mluvčí - řízená komunikace s veřejností. Tato publikace shrnuje celou strukturu předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2019/N_TiM