C 2020

Sync That Tune! The Role of Collective Management of Rights in Film Production and Distribution

LEŠKA, Rudolf

Basic information

Original name

Sync That Tune! The Role of Collective Management of Rights in Film Production and Distribution

Name in Czech

Synchronizuj tu hudbu! Role kolektivní správy práv ve filmové produkci a distribuci

Authors

LEŠKA, Rudolf (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Cham, Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective, p. 273-290, 18 pp. Springer Series in Media Industries, 2020

Publisher

Springer

Other information

Language

English

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

Nakladatel E-book

RIV identification code

RIV/04274644:_____/20:#0000624

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-3-030-44849-3

DOI

http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-44850-9_16

Keywords (in Czech)

autorské právo; práva související s právem autorským; kolektivní správa; osobnostní práva autorská; film

Keywords in English

copyright; neighboring rights; collective management; moral rights; film

Tags

AR 2019-2020, autorské právo, film, kolektivní správa, odmeny_2021, osobnostní práva autorská, práva související s právem autorským, RIV_2021, xC1

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 7/4/2021 08:43, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

Whenever a film is produced and distributed, a license to use the music and sound recording may be needed. While the film producer usually owns the copyright in the film and underlying works or actors’ performances, responsibility for the clearance of rights in music and sound recordings remains largely on the shoulders of users (broadcasters, cinema operators, VOD platforms). They usually need to get a license through a CMO or directly from the rightsholder. In the case of musical works, the procedures are largely standardized, mainly in offline use. When it comes to licensing the rights for cross-border use online or when phonogram producers and performers are involved, the licensing situation becomes messy which introduces significant uncertainty into the market. Instead of advocating state regulation, the author pleads for the development of cross-border industry standards and procedures, good practices and reciprocal agreements between CMOs to be developed in a collaboration of global organizations representing rightsholders.

In Czech

Kdykoli dojde k výrobě a distribuci filmu, je zapotřebí licence k užití hudby a jejího záznamy. Zatímco filmový producent obvykle drží autorská práva k filmu a do něj zařazených děl a uměleckých výkonů herců, odpovědnost za vypořádání práv k hudbě a jejímu záznamu leží převážně na bedrech uživatelů (vysílatelů, provozovatelů kin, VOD platforem). Potřebují obvykle získat licenci prostřednictvím organizace kolektivní správy či přímo od nositele práv. V případě hudebních děl jsou licenční procesy převážně standardizovány, hlavně v užití offline. Pokud dojde na licencování přeshraničního užití nebo když je zapojen výrobce zvukového záznamy, licenční situace se stává nepřehlednou, což na trh přináší podstatnou nejistotu. Místo obhajoby státní regulace se autor přimlouvám za rozvoj přeshraničních průmyslových standardů a procesů, zavádění osvědčených postupů a posilování reciproční spolupráce mezi OKS ve spolupráci s globálními asociacemi zastupujícími nositele práv.
Displayed: 15/7/2025 21:59