TOMÁŠKOVÁ, Andrea, Roman ŚMIETAŃSKI a Miroslav HALOUZKA. The interdependency between a family company's name and a family name. Marketing and Management of Innovations. Sumy (Ukraine): Sumy State University, roč. 2021, č. 2, s. 115-132. ISSN 2218-4511. doi:10.21272/mmi.2021.2-10. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The interdependency between a family company's name and a family name
Název česky Interdepence názvu rodinného podniku a jména rodiny
Autoři TOMÁŠKOVÁ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí), Roman ŚMIETAŃSKI (616 Polsko) a Miroslav HALOUZKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Marketing and Management of Innovations, Sumy (Ukraine), Sumy State University, 2021, 2218-4511.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Ukrajina
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/21:#0000711
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Doi http://dx.doi.org/10.21272/mmi.2021.2-10
UT WoS 000667238800010
Klíčová slova česky rodinná firma, generace, mezigenerační přechod, spojení rodiny s firmou, Česká republika.
Klíčová slova anglicky company name; correlation analysis; Czech Republic; family business; family name; generations; intergenerational transfer; regression analysis.
Štítky AR 2020-2021, odmeny_2022, RIV_2022, RIV_2022_TAČR, xJ3
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Návaznosti TL02000434, projekt VaV.
Změnil Změnil: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Změněno: 28. 3. 2022 13:14.
Anotace
A company's name often personifies the company. In the case of family companies, the name is mainly connected with that of the owning family. This paper aims to identify and substantiate the context of the perception of any possible risks from the association of a family name with that of a family company during the generational exchange with the participation of several generations in the family company's management. The hypotheses have been verified based on the evaluation of data acquired from a sample of 245 respondents from the Czech Republic. The research period is 2017-2019. The qualitative research is based on round discussion tables with family business owners. The data has been processed using correlation and regression analysis. The authors have shown that owners consider the association of the family name with that of a family company to be a potential risk. Any negative regard for the family company and the family could lead to losing the family's good name and the company and losing customers and employees. Moreover, it could damage the process of intergenerational transition. The connection between the intensity of the risk perception and the generational exchange process with the participation of several members in the management of a family company has been statistically demonstrated. The degree of perception of the risk is high in family companies where the generational exchange is still ongoing. The exclusion of the variable of the connection of a family company name with the owning family due to collinearity suggests a possibility for a different type of research that would demonstrate the statistical significance. The unique article nature lies in the fact that it involves research into the current, real process of generational exchange taking place in Czech family companies with mainly two generations and up to three generations in the family company management.
Anotace česky
Firmu často personifikuje její název. V případě rodinných společností bývá název spojen s vlastnící rodinou. Vzájemná provázanost plynoucí ze spojení rodinné podniky a vlastnící rodiny s sebou nese jak pozitiva, tak negativa. Cílem příspěvku je identifikovat a prokázat souvislost vnímání možného rizika ze spojení rodinného jména s názvem rodinné podniky v procesu generační výměny při participaci několika generací v managementu rodinné podniky. Definované vědecké hypotézy a výzkumné otázky směřují k prokázání závislosti mezi rizikem spojení jména rodiny a názvu rodinné podniky, procesem generační výměny a generacemi angažovanými v managementu. Hypotézy byly ověřeny na základě vyhodnocení dat na vzorku 245 respondentů. Data byla zpracována za použití korelační a regresní analýzy. Autoři prokázali, že jméno rodiny v názvu rodinné podniky majitelé považují za potenciální riziko. Negativní nahlížení na rodinnou firmu i rodinu může vést ke ztrátě dobrého jména rodiny i firmy, dodavatelů, odběratelů, zaměstnanců a nenávratně může poškodit proces mezigenerační výměny. Statisticky byla prokázána souvislost mezi intenzitou vnímání rizika a procesem generační výměny při participaci několika členů v managementu rodinné podniky. U rodinných firem, ve kterých probíhá generační výměna, je míra vysokého vnímání rizika velká. Z důvodu vyřazení proměnné spojení názvu rodinné podniky s vlastnící rodinou pro collinearitu se nabízí možnost pro jiný způsob zkoumání, který by prokázal statistickou významnost. Unikátnost článku spočívá ve výzkumu v aktuálním reálném procesu generační výměny českých rodinných firem při participaci několika generací v managementu rodinné podniky.
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 08:06