N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Longauerová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pRPH: Čt 12:15–12:59 S26, Čt 13:00–13:45 S26, N. Petrů
N_Lob/uRPH: Út 27. 3. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, Út 17. 4. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, N. Petrů
N_Lob/vRKL: Pá 9. 3. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, Pá 23. 3. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, N. Petrů
N_Lob/vRMO: So 3. 3. 9:45–11:15 M17, 11:30–13:00 M17, So 21. 4. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, N. Petrů
N_Lob/vR1PH: Pá 2. 3. 12:00–13:30 S26, 13:45–15:15 S26, Pá 16. 3. 12:00–13:30 S26, 13:45–15:15 S26, A. Longauerová
N_Lob/vR2PH: Pá 2. 3. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, Pá 16. 3. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, N. Petrů
Předpoklady
Znalost fungování zákonodárné moci v ČR ( postupy legislativního procesu), znalost struktury a fungování Evropské unie, znalost základních principů fungování podnikatelského prostředí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je pojat komplexně a zaměří se na lobbing v prostředích, v nichž je zastoupen nejfrekventovaněji, a která se vzájemně prolínají, avšak způsob, charakter i techniky se mohou značně lišit. Předmět se soustředí na problematiku evropského lobbingu (v rámci EU, jíž jsme součástí), národního lobbingu (tj. v rámci ČR), přičemž tento lze rozdělit do dvou základních kategorií: na lobbing politický a na lobbing institucionální (profesní svazy, instituce, jejich činnost a zájmy). V neposlední řadě se předmět věnuje též lobbingu v úrovni podnikového (firemního) prostředí. Předmět zahrnuje též nejčastější vyjednávací – lobbovací techniky využívané v jednotlivých prostředích. Cílem předmětu je seznámit studenty s průběhem a závěry expertních stolů o lobbingu a s jejich doporučeními, se kterými by při přípravě zákona o regulaci lobbingu v ČR mělo pracovat Ministerstvo vnitra. Budou hledány náměty na zodpovězení otázek typu : Koho lze považovat za lobbistu, jaké schopnosti a dovednosti se u úspěšného lobbisty předpokládají? Koho lze považovat za lobbovanou osobu ? Jak vymezit pojem lobbing ? Jaké jsou zdroje, funkce, strategie a techniky lobbingu? Jak probíhají pokusy o zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU a v zemích EU? Pojem lobbing je někdy chápán jako prosazování zájmu nelegálními prostředky – proto bude vymezen pojem korupce, studenti budou seznámeni se Strategií vlády v boji proti korupci pro rok 2011/2012 a s návrhy Národní ekonomické rady vlády ohledně boje proti korupci. Obecným přístupem k regulaci lobbingu je profesní samoregulace, která vychází z principu etického kodexu. Prestiž a důvěryhodnost politiků, ale i obchodníků by měla vycházet ze třech základních principů profesionality – otevřenosti, integritě a čestnosti. Budou diskutovány aktuální kodexy na regionální, národní i mezinárodní úrovni. V rámci veřejných zakázek jsou v ČR ročně vynakládány prostředky v rozsahu 17,5 % HDP (cca 640 mld. Kč v roce 2010). Zprůhlednění procesů zadávání a vyhodnocování veřejných zakázek jako součásti e- governmentu může být jednou z cest, jak obchodní firmy, zájmové skupiny, spolky, neziskové i nevládní organizace mohou komunikovat s expertními systémy, které MMR připravuje. Zájmové skupiny jsou přirozenou součástí postindustriální společnosti. Budou definovány zájmové skupiny na regionální, oborové, národní i mezinárodní úrovni dle druhu zájmů, bude vyhledávána kompletní dokumentace k zadávacím řízením na regionální, národní úrovni i v rámci EU. Problematika u koho lobbovat, kde lobbovat, na co se při lobbingu zaměřit, jakým stylem lobbovat a jaká média lze pro lobbing využít, bude zkoumána na několika konkrétních případových studiích v rámci prostředí ČR i EU. Budou posuzovány techniky přímého i nepřímého lobbingu, vyhledávány PR,PA agentury a kampaně ovlivňující ať již v pozitivním či negativním smyslu veřejné mínění. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
Osnova
• 1. okruh : Lobbing – legální a legitimní forma zájmového zprostředkování a ovlivňování. - Vymezení pojmu demokratická společnost - Seznámení se závěry z výzkumů o lobbingu realizovaných Sociologickým ústavem AV ČR - Vymezení pojmu lobbista, lobbovaný, lobbing. Lobbistická scéna 2011 z pohledu evropského lobbingu, národního lobbingu ( politického, institucionálního), podnikového ( firemního) - Zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU, v zemích EU • 2. Okruh : společenské aktivity, spolky, skupiny, společnosti jako nositelé zájmů - výklad pojmu společenské aktivity, typologie, formy a funkce zájmových skupin - role asociací v rámci úspěšného lobbingu zájmů svých členů v různých odvětvích ( malé a střední firmy, cestovní ruch, zdravotnictví …) z hlediska evropského i národního – lobbingové strategie, taktiky a nástroje ( příklady přímých a nepřímých forem lobbingu, 7 pilířů evropského lobbingu, 4 lobbingové strategie…) • 3. okruh : Komunikace jako základ úspěšnosti lobbingu - Lobbing jako součást marketingového mixu - Veřejné mínění a možnosti jeho přímého či nepřímého ovlivňování, isue management, agenta setting - Komunikace jako vzájemná výměna informací mezi lobbistou a lobbovaným ( písemné a ústní komunikace, deset zlatých pravidel ústní komunikace ), tisk jako součást lobbingové kampaně - PA agentury jako servisní organizace pro zviditelnění a publicitu témat • 4. okruh : osobnost lobbisty, korupce (lat. corrumpere – zmařit, zkazit, uplácet, podplácet…) transparentnost veřejných zakázek - Osobnost lobbisty, typický den legislativního monitoringu - Vymezení pojmu korupce - Strategie vlády v boji proti korupci, návrhy NERV - veřejné zakázky a jejich transparentnost, průběh zadávacího řízení, jejich vyhledávání a využití pro cíle zájmových skupin - etika a etický kodex - budoucnost lobbingu
Literatura
    povinná literatura
  • • Daniel Guéguen: Evropský lobbing. BMS creative s.r.o. 2008. ISBN 978-254- 397-3
  • Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012.
  • • Karel B. Müller, Šárka Laboutková, Petr Vymětal : Lobbing v moderních demokraciích. Grada Publishing a.s.. 2010. ISBN 978-80-247-3165-0
  • • Michal Kadera, Alena Vlačihová. Lobbing. 1. vydani. Praha : Vysoka škola finanční a spravni, 2011.Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-053-1
    doporučená literatura
  • • Rinus van Schendelen : Jak lobbovat v evropské unii aneb Machiavelli v Bruselu. Centrum strategických studií. 2004. ISBN 80-903333-2-X
Výukové metody
PS : 12 hodin přednášek, KS: 8 hod. řízených konzultací. Výuka bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována příklady z praxe. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZKOUŠKOU. K prokázání získaných znalostí z předmětu student vypracuje případovou studii na téma Lobbing v praxi ….. a zvolí si buď zájmovou skupinu či konkrétní obchodní lobbing. Tuto případovou studii vysvětlí v rámci ústní zkoušky. Případová studie bude mít následující strukturu : 1. Záměr, cíl popisované lobbistické aktivity 2. Nositel lobbingu x lobbovaný 3. Popis kroků jednotlivých lobbistických aktivit 4. Vyhodnocení efektivity lobbingu Účast na přednáškách(75%) a řízených konzultacích (KS 50%) je vyžadována v rozsahu stanoveném Studijním řádem VŠFS a je součástí kritérií k udělení zkoušky.
Informace učitele
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Lobby, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025, léto 2026.