VSFS:N_PsyZC Psychologie zákaznického chová - Informace o předmětu
N_PsyZC Psychologie zákaznického chování
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_PsyZC/pMPH: Po 10:30–11:14 S01, Po 11:15–12:00 S01, T. Vacínová
N_PsyZC/uMPH: Út 23. 2. 14:00–15:30 S24, 15:45–17:15 S24, Út 8. 3. 15:45–17:15 S24, Út 22. 3. 15:45–17:15 S24, T. Vacínová
N_PsyZC/vMMO: Pá 26. 2. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, Pá 8. 4. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, T. Vacínová
N_PsyZC/vMPH: Pá 19. 2. 12:00–13:30 S11, So 5. 3. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, Pá 18. 3. 15:30–17:00 S11, T. Vacínová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studijní disciplína psychologie zákaznického chování rozvíjí základní znalosti a dovednosti z obecné psychologie a je koncipována jako její praktická nadstavba v marketingové praxi. Vede systematicky studenty k pojímání spotřebitelů v širších souvislostech. Hledá pochopení příčin a souvislostí chování a jednání zákazníků v kontextu psychologie osobnosti. Současně přináší pohled na proměnu role a potřeb spotřebitele a zákazníka v proměnách společnosti a jejím vývoji zejména ve 20. a 21. století. Cíle: - osvojit si, utřídit a v praxi využít pojmy z oblasti psychologie osobnosti v marketingové praxi, - pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci. - získat dovednost interpretovat vybrané situace a problémy chování zákazníků z hlediska psychologie a vyvozovat z nich závěry pro marketingovou praxi, - samostatně dále studovat, rozšiřovat a prohlubovat své znalosti z různých oblastí psychologie.
- Osnova
- 1.Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Předmět a vývoj psychologie trhu. Vývojové trendy oboru. Ekonomické chování spotřebitele, výrobce a prodejce. Sociální souvislosti tržní sféry a sociálně psychologické aspekty trhu. 2.Psychologické aspekty cílových skupin. Základní znaky cílové skupiny. Typologie spotřebitelů a jejich určující hlediska. Psychologické souvislosti temperamentových typologií, dimenze emoční stability/lability, introverze/extroverze aj.). Úloha typu osobnosti pro segmentaci trhu. 3.Proces smyslového vnímání a jeho význam pro efektivní marketingovou komunikaci. Vliv minulé zkušenosti, intenzity podnětu, aktivace a motivace. Analýza procesu smyslového vnímání v marketingové komunikaci. 4.Psychologické mechanismy rozhodování o nákupu. Nákupní zvyklosti, místo prodeje, nákupní podmínky atd. 5.Spotřebitel a značka. Význam značky pro marketing. Psychologické přístupy k analýze značky. Emoce a image značky. Funkce obalu. Vztah produktu a obalu. Ideální obal. Testování obalů. 6.Direct marketing. Charakteristika a funkce, historické vývojové změny. Psychologické aspekty získávání a posilování vztahu zákazníků k produktu. 7.Psychologická dimenze osobního prodeje. Výhody a nevýhody. Osobnost prodejce a spotřebitele. Psychologické aspekty věrnosti zákazníků. Průběh a jednotlivé etapy prodeje. Efektivní komunikace. 8.Public relations a krizová komunikace. Využití psychologických poznatků pro efektivní zvládání krizových situací. Zásady krizové komunikace. 9.Nové technologie a nákupní chování. Význam nových médií pro marketingovou komunikaci. Psychologické souvislosti a pravidla komunikace se zákazníkem. 10.Využití psychologických poznatků pro tvorbu efektivní reklamy. Kreativita v marketingu. 11.Současná aktuální témata psychologie. Závěrečné opakování. Shrnutí a hodnocení seminárních prací.
- Literatura
- povinná literatura
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
- KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
- doporučená literatura
- BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1983.
- STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
- PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3809-3.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
- BEDRNOVÁ, E., JAROŠOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-239-0.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast. Předpokladem k připuštění ke zkoušce je elektronicky odevzdaná a odsouhlasená zápočtová práce na zvolené téma v rozsahu minimálně 5 stran textu. Odevzdání zápočtové práce do 20. 4. 2016. Zkouška bude formou písemného testu.Po jejím absolvování získá student 5 kreditů.
- Informace učitele
- Vacínová Tereza, vacinova.tereza@gmail.com, 774 26 21 72
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2016/N_PsyZC