N_PsyZC Psychologie zákaznického chování

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
PhDr. Jiří Němec (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PsyZC/pMMO: Po 8:45–9:29 M17, Po 9:30–10:15 M17, J. Jančík
N_PsyZC/pMPH: Po 10:30–11:14 S01, Po 11:15–12:00 S01, M. Kafka
N_PsyZC/uM1aPH: Út 10. 4. 19:15–20:45 S21, Út 17. 4. 17:30–19:00 S21, Út 24. 4. 15:45–17:15 S21, 17:30–19:00 S21, J. Němec
N_PsyZC/uM1bPH: Út 7. 2. 17:30–19:00 S26, Út 14. 2. 15:45–17:15 S26, 17:30–19:00 S26, Út 28. 2. 15:45–17:15 S26, J. Němec
N_PsyZC/vMKL: Pá 30. 3. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, Pá 20. 4. 13:45–15:15 K205, 15:30–17:00 K205, M. Kafka
N_PsyZC/vMMO: Pá 17. 2. 17:15–18:45 M15, Pá 2. 3. 17:15–18:45 M15, Pá 30. 3. 12:00–13:30 M15, 13:45–15:15 M15, J. Jančík
N_PsyZC/vM2PH: So 3. 3. 8:00–9:30 S11, 9:45–11:15 S11, Pá 20. 4. 15:30–17:00 S11, 17:15–18:45 S11, J. Němec
N_PsyZC/vM3PH: Pá 16. 3. 13:45–15:15 S23, 15:30–17:00 S23, Pá 20. 4. 12:00–13:30 S23, 13:45–15:15 S23, J. Němec
Předpoklady
Znalosti získané studiem psychologie a sociologie, metod marketingového výzkumu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Pochopit složitost trhu, jeho struktury, dynamiky a proměnlivosti chování zákazníka; Soustředit pozornost na chování skutečných a potenciálních prodávajících i nakupujících subjektů; Chování spotřebitele je nutno chápat jako jednání úzce spojené s procesem rozhodování o nákupu, které je spojeno s výsledkem určité specifické situace ovliněné řadou působících faktorů. Mezi ně patří osobnostní charakteristiky spotřebitele (postoje, hodnotová orientace)charakteristiky zboží, vnější sociální vlivy (vliv rodiny, přátel,spolupracovníků) a psychologické charakteristiky spotřební situace (psychický stav spotřebitele, naléhavost, věrnost značce, konformita atd.); Na konci kurzu by měl posluchač interpretovat různé aspekty procesu prodeje a nákupu, především z hlediska vztahu prodejce a zákazníka, charakterizovat a analyzovat s ním spojené aktivity.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Analýza chování jako psychického jevu. Vývoj názorů na chování
  • 2. Trh, jeho struktura, dynamika a proměnlivost chování zákazníka
  • 3. Rozhodovací procesy týkající se nákupu
  • 4. Osobnostní charakteristiky zákazníka (spotřebitele)
  • 5. Faktory ovlivňující chování spotřebitele
  • 6. Psychologická charakterisitka zboží
  • 7. Význam vnějších sociálních vlivů
  • 8. Psychologická analýza spotřební situace
  • 9. Dynamika vztahu prodejce a zákazníka
  • 10.Možnosti a omezení segmentace spotřebitelů
  • 11.Metody psychologického výzkumu chování zákazníka
Literatura
    povinná literatura
  • Bártová H., Bárta, H., Koudelka, J.: Spotřebitel (chování spotřebitele a jeho výzkum). Praha Oeconomica 2010.
  • Schiffman L., Kanuk L.L., Nákupní chování, Brno: Computer Press, 2004, ISBN 80-251-0094
  • Vysekalová J.,Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují, Praha: Grada Publishing, 2004, ISBN 80-247-0393-9
    doporučená literatura
  • Bártová H., Bárta V., Koudelka j., Chování spotřebitele a výzkum trhu, Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2004, ISBN 80-245-0778-1
  • Komárková R., Rymeš M., Vysekalová J., Psychologie trhu, Praha: Grada Publishing. 1998, ISBN 80-7169-632-3
    neurčeno
  • Koudelka, J.: Spotřební chování. Praha: Oeconomica 2010.
Výukové metody
Výukové metody: přednášky Výuka prezenčních studentů probíhá formou přednášek spojených s názornými ukázkami v celkovém rozsahu 2 hod. týdně. V kombinovaném studiu proběhnou tři dvouhodinová soustředění, jejichž cílem je vysvětlit základní pojmy a jejich souvislosti. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Metody hodnocení: ZK (zkouška; 6 kr.) Podmínkou zakončení předmětu a přihlášení k ústní zkoušce je zpracování seminární práce, ve které posluchač prokáže schopnost aplikovat získané poznatky při řešení konkrétního problému v rozsahu 4-5 str. v textovém editoru nebo prezentace v rozsahu 10-15 obrazů. Téma práce je volitelné a podléhá schválení vyučujícího.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.