N_MRZO Marketingové řízení zahraničního obchodu

Vysoká škola finanční a správní
léto 2018
Rozsah
2/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MRZO/pMMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M17, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M17, každé sudé pondělí 14:00–14:44 M17, každé sudé pondělí 14:45–15:30 M17, A. Krejčí
N_MRZO/pMPH: Čt 10:30–11:14 S01, Čt 11:15–12:00 S01, N. Petrů
N_MRZO/vM2PH: So 3. 3. 14:00–15:30 S26, Pá 6. 4. 15:45–17:15 S33, 17:30–19:00 S33, So 21. 4. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, A. Krejčí
N_MRZO/vM3PH: So 3. 3. 15:45–17:15 S33, So 7. 4. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, So 21. 4. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, A. Krejčí
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu bude uvést studenty do problematiky, metodiky, metod a praktického uplatnění marketingu s důrazem na specifika zahraničního obchodu ovlivněná kulturními aspekty jednotlivých zemí.
Výstupy z učení
V průběhu kurzu studenti získají následující způsobilosti: formulovat a interpretovat strategické vize mezinárodního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podnikatelskému odvětví. Analyzovat a charakterizovat kulturní aspekty osobní a marketingové komunikace v rámci kulturních rozdílů jednotlivých zemí a náboženství. Odvodit strategické, taktické a operativní cíle pro expanzi firmy na konkrétní zahraniční trh. Rozpracovat cíle do obchodních a marketingových strategií. Identifikovat rizika, která mohou strategie ohrozit, navrhnout nástroje na jejich řízení, argumentovat kroky nezbytné pro řízení pohledávek. Shrnout nástroje Exportní strategie České republiky 2012 – 2020, vizi proexportních aktivit státu. Charakterizovat roli CzechTrede, CzechINvest, EGAP, České exportní banky.
Osnova
  • Osnova předmětu je rozdělena do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Jsou jimi: 1.Role marketingu a zahraničního obchodu ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. Aktuální vývoj mezinárodního obchodu se zbožím a službami. 2.Typologie světových trhů, světová obchodní centra, zahraničně obchodní politika. 3.Kulturní aspekty osobní komunikace v zemích EU, v zemích třetího světa. 4.Koncepce mezinárodního marketingu – kulturní aspekty marketingového mixu (produkt, cena). 5.Logistické operace na mezinárodních trzích. Eurostat, Incoterms. 6.Integrovaná marketingová komunikace a její specifika na zahraničních trzích. 7.Formy podnikání na mezinárodních trzích, mezinárodní obchodní operace. 8.Fáze přípravy zahraničně obchodní operace, platební podmínky. 9.Rizika zahraničního obchodu a jejich řízení, specifika řízení pohledávek, pojištění rizik. 10.Řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích. 11.Česká podpora podnikání v evropském kontextu. Exportní strategie 2012 – 2020. 12.Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích, podnikatelské příležitosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. 276 s. Edice EUPRESS. ISBN 979-80-7408-060-9.
  • HAVLÍČEK, Karel, BŘEČKOVÁ, Pavla a kol. Řízení exportních rizik malé a střední firmy. 1. Vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS. 2015. 52 s. ISBN 978-80-7428-113-2.
  • PETRŮ, Naděžda a Václav KUPEC. Marketingové řízení podniků – diskurs podnikové praxe. Prováděcí analýzy – případové studie – příklady a návody. Druhé přepracované a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní. 2015. 82 s. Edic EUPRESS. ISBN 9
  • Exportní strategie ČR 2012-2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu.
    doporučená literatura
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. Vyd. Praha: Ekopress. 2015. 178 s. ISBN 978-80-87865-15-3.
  • ŠŤERBOVÁ,L. a kol. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21.stol. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013.368s. ISBN 978-80-247-4694-4
  • MACHKOVÁ, Hana a kol. Mezinárodní obchodní operace. 6. Vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4874-0.
  • BLÁHA Jiří a kol. Pokročilé řízení lidských zdrojů. 1. Vyd. Praha: Edika. 2013. 280 s. ISBN 978-80-266-0374-0.
  • LEHMANNOVÁ, Zuzana a kol. Paradigma kultur. Praha: Aleš Čeněk. 2011. 252 s. ISBN 978-80-738-0297-4.
  • ROUVINEZOVÁ, D.K. a J.L. Ward. Rodinná firma. Jak vybudovat, úspěšně vést a předat rodinný podnik. 1.vyd. Brno: Barrister and Pincipal. 2016. 135 s. ISBN 978-80-7485-095-0.
Výukové metody
Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek: 12 hodin. Příklady, návody a případové studie by měly vybízet k vlastnímu hodnocení situace na zahraničním trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu a řízení zahraničního obchodu. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Vyučující může zadat i projektovou práci v rozsahu dle vlastní specifikace - např. projekt vstupu firmy na zahraniční trh. Projekt by měl být zaměřen na vstup konkrétní firmy na konkrétní mezinárodní trh včetně specifikace kulturních rozdílů. 1. Stanovení cíle projektu 2. Analýza prostředí pro vstup na zvolený trh 3. Strategie vstupu na zvolený trh (dle marketingového mixu - produktová, cenová, komunikační, distribuční, dle formy vstupu) 4. Rizika vstupu a jejich řízení. Zkouška bude probíhat ústní formou či formou písemného testu - otázky budou vycházet z klíčových slov jednotlivých témat a jejich vazby na praktickou aplikaci.
Informace učitele
Pro studium je potřeba: Základní povědomí makroekonomického charakteru o faktorech, které ovlivňují výsledek obchodní bilance, o konjunkturních fázích ekonomického cyklu, fungování ČR ve společném evropském trhu a představa o ekonomické síle zemí třetího světa. Předmět navazuje na znalosti získané studiem Makroekonomie, Integrované marketingové komunikace a Marketingu v sociálních sítích. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % na přednáškách, v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu). Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období Prerekvizity tvoří předmět Makroekonomie, Integrované marketingové komunikace a Marketing v sociálních sítích. Minimum mandatory attendance at full-time teaching is 75% of the lectures, in combination with another 50%. Students who fail to meet the mandatory scope of participation may be awarded during the term of additional study obligations - work for the absence (at a rate that will allow the student to demonstrate knowledge of the issues and the acquisition of competencies necessary for successful completion of a course). Further Comments The course can also be completed outside the examination period. Prerequisites are the subject of Macroeconomics, Integrated Marketing Communications and Marketing in social networks.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.