B_RVZ Řízení vztahů se zákazníky

Vysoká škola finanční a správní
léto 2021
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RVZ/cMMO: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M14, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M14, V. Kunz
B_RVZ/cM1PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E123, každé sudé úterý 11:15–12:00 E123, V. Kunz
B_RVZ/cM2PH: každé sudé úterý 12:15–12:59 E123, každé sudé úterý 13:00–13:45 E123, V. Kunz
B_RVZ/pMMO: Po 12:15–12:59 M14, Po 13:00–13:45 M14, kromě Po 12. 4. ; a Čt 15. 4. 10:30–12:00 M14, V. Kunz
B_RVZ/pMPH: Út 8:45–9:29 E123, Út 9:30–10:15 E123, V. Kunz
B_RVZ/vMPH: So 13. 2. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, So 13. 3. 14:00–15:30 E224, So 17. 4. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, So 24. 4. 14:00–15:30 E223, V. Kunz
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti ŘVZ. Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy přípravy a řízení vztahů se zákazníky s přímou vazbou na manažerskou strategii a praxi. Prezentovat základy přístupů přípravy, realizace a rozvoje řízení vztahů se zákazníky. Prioritně se zaměřením na trhy B2B. Praktické přístupy při přípravě a zpracovávání vztahu se zákazníky jak u malých a středních podniků - MSP (do 250 pracovníků), tak i u větších podniků. Součástí přednášek jsou i metody a přístupy managementu týmové spolupráce při řízení vztahů se zákazníky za účelem vytváření synergických efektů.
Výstupy z učení
Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti ve všech souvisejících oblastech marketingového řízení podniků, včetně efektivního budování a rozvíjení vztahů se zákazníky.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech. Obsah přednášek: Rozložení tematického celku do dílčích témat:
  • 1. Úvod, základní pojmy, vztahový marketing, význam zkoumání vztahů se zákazníky v současném prostředí, změny prostředí a důsledky pro ŘVZ. ŘVZ jako významný nástroj rozvoje zúčastněných subjektů. Metody odlišení se, konkurenční výhoda, zdroje konkurenční výhody využitelné při ŘVZ.
  • 2. Hodnototvorný proces ve vztahu k efektivní aplikaci procesu ŘVZ. Výzkum a úloha HTP v ŘVZ. Přidaná a vnímaná hodnota.
  • 3. Řízení vztahu se zákazníky – proces a změna filosofie firmy, hlavní aktivity procesu. Je ŘVZ SW nástroj nebo systém/proces. Nebo jde o změnu chování společnosti k zákazníkům? Co je podstatou ŘVZ?
  • 4. Hlavní body aplikace procesu ŘVZ, cíle aplikace ŘVZ, hlavní aktivity úspěšné implementace ŘVZ detailně.
  • 5. Analýza prostředí – vliv na ŘVZ. Vzdálené, blízké prostředí a konkurence. Metodiky analýzy prostředí a cíle výzkumu. Analýza prostředí, konkurenční výhoda. Směr postupu/expanze podniku. Změny prostředí a reakce podniku.
  • 6. Segmentace zákaznického portfolia – klíčové aktivity úspěšného řízení vztahu se zákazníky. Segmentace a řízení vztahů se zákazníky. kritéria segmentace pro potřeby průmyslových trhů. Segmentace a rozvoj portfolia zákazníků. Zdroje informací pro segmentaci.
  • 7. Úloha produktu v procesu ŘVZ, analýzy a inovace produktu. Produkt jako zdroj konkurenční výhody a nástroj rozvoje a stabilizace vztahu se zákazníkem. Řízení vztahů se zákazníky v jednotlivých fázích životního cyklu produktu.
  • 8. Strategie vztahů - efektivní navázání vztahu. Metody, příprava a průběh prvního kontaktu, rozvoj a metody upevnění vztahu, rozbor jednotlivých fází vztahu.
  • 9. Typologie zákazníků a zainteresovaných osob ve vazbě na proces výměny hodnot. Osobnostní analýza - nástroj rozvoje a úspěšného ŘVZ.
  • 10. Zákaznické portfolio pro úspěšnou aplikaci procesu ŘVZ, efektivní komunikace v rámci ŘVZ, očekávané efekty. Organizace práce se zákazníky v podniku Evidence zákazníků potenciálních a stávajících, jaká data jsou důležitá, způsoby získávání, ukládání a zpracování, práce s daty, apod. SW nástroje, databáze, jejich obslužnost a použitelnost.
  • 11. Strategie vztahů - budování a řízení vztahů se zákazníky. Rozbor jednotlivých fází vztahu. Metodiky efektivního využití vztahu pro zúčastněné subjekty.
  • 12. Strategie vztahů - ukončení vztahu. Řízení portfolia zákazníků. Důvody ukončení vztahu a jejich analýza. Rozbor, příčiny, důsledky…
Literatura
    povinná literatura
  • ŠAŠEK, Miloslav. Řízení vztahů se zákazníky v prostředí B2B. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s., 2016, 216 s. EUPRESS. ISBN 978-80-7408-141-5. info
  • KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2015. EUPRESS. ISBN 978-80-7408-100-2. info
    doporučená literatura
  • Fair play: 100 nejlepších zákaznických zkušeností v Česku 2017. [Praha]: KPMG Česká republika, [2017]. ISBN 978-80-270-2733-0.
  • NECKAŘ, Petr, David KOLÁŘ a David JANEČEK. Průvodce úspěšného obchodníka. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2218-9.
  • BUREŠOVÁ, Jitka. Budování loajality zákazníků ke značkám oblečení na Facebooku. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9123-8.
  • KLAPALOVÁ, Alena, Petr SUCHÁNEK a Radoslav ŠKAPA. Výkonnost podniku v kontextu spokojenosti zákazníka, zpětných toků, kvality, inovací a znalostí. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9647-9.
  • MATUŠÍNSKÁ, Kateřina, Martin KLEPEK, Halina STARZYCZNÁ, Michal STOKLASA, Radka BAUEROVÁ, Veronika BRACINÍKOVÁ, Adéla CHROMČÁKOVÁ a Radka KUBALOVÁ. Akceptace technologie z pohledu marketingových nástrojů. [Praha]: Professional Publishing, 2019. ISBN 978-8
    neurčeno
  • STARZYCZNÁ, Halina a Pavlína PELLEŠOVÁ. CRM v podnikání malých a středních českých firem: (vybrané problémy). Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2018. Studia oeconomica : vědecké monografie Slezské univerzity v
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50 %. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Studující získá zápočet za prezentování a obhájení kritického zhodnocení efektivního uplatňování ve vybrané organizaci na cvičení. Minimální povinná účast na cvičení je 75 %. Zkouška pokrývá učivo v rozsahu všech dvanácti hlavních bloků (viz osnova předmětu).
Informace učitele
Efektivní řízení vztahů se zákazníky je/může být významnou konkurenční výhodou a v řadě případů i nutnou podmínkou úspěšného rozvoje podniků. Důsledným naplňováním záměru rozvoje vztahu s aplikací nejnovějších poznatků a zkušeností vzniká prospěch nejen na straně dodavatele, nýbrž i na straně odběratele. Profitují tedy oba partneři. Moderním pojetí ŘVZ je myšlen celý procesu rozvoje vztahů. Od výběru potenciálních zákazníků, přes identifikaci jejich potřeb, požadavků a očekávání, dále metody inovace a vývoje nových produktů, až po nástroje a metodiky rozvoje a stabilizace vztahů.
Analyzujeme-li vývoj potřeb, požadavků a očekávání (nadále budeme na některých místech v textu používat zkratku PPO) zákazníků, lze předpokládat, že trend zvyšujících se PPO bude dále přetrvávat. Do jisté míry za to mohou sami dodavatelé. Výzkumem PPO zákazníků a předvídání vývoje PPO v budoucnosti se snaží o co nejlepší nabídku a tím si sami zvyšují její standard. Zákazník si tedy časem „zvykne“ na vyšší úroveň nabídky. Zároveň i konkurence se snaží svoji nabídku zákazníkům realizovat v „aktuálním trendu“. Z toho zákonitě plyne další snaha po odlišení se a nabídnutí něčeho nového. Pohybujeme se tím po jakési stoupající spirále neustále se zvyšujících nároků a úrovní potřeb, požadavků a očekávání zákazníků a navíc umocněné aktivitou dodavatelů hledat odlišení se od konkurence a nabídnout opět něco nového.
Zvláště v oblasti průmyslu a obecně obchodu typu B2B bývá mnohdy technický a technologický potenciál pro odlišení se buď vyčerpán nebo jeho další rozvoj je technologicky, investičně a časově náročný. Je zřejmé, že v této fázi se odlišení vztahem stává velmi aktuální. Myšleno odlišení například komunikací, servisem, doplňkovými aktivitami. Lze ovšem nalézt odlišení a tedy i konkurenční výhodu ve zcela jiných oblastech, či aktivitách, které na první pohled s primárním obchodem nebo vztahem se zákazníkem nesouvisí. Právě kreativita v této oblasti, podmíněná hlubokou znalostí oboru, předvídání trendů, znalostí hodnototvorných procesů zákazníka a schopnost realizovat zjištěná fakta, je nutnou podmínkou pro eventuální nalezení konkurenční výhody. Na řadě příkladů v dalším textu bude dokázáno, že téměř všechny vynálezy, zlepšení, nové technologie či opatření, měly základ v pečlivém zkoumání dosavadních procesů, ve znalostech způsobů používání produktů zákazníky, ve správné předpovědi vývoje oborů a činností, ve výzkumu PPO a důkladné znalosti zákazníka.

Pro studium předmětu ŘVZ je vyžadována znalost základních pojmů a definic z oblasti marketingu. Aplikace těchto pojmů a definic a představa jejich praktického použití je výhodou (For the study of the CRM required knowledge of basic concepts and definitions from the area of ​​marketing. The application of these definitions and introduce their practical use is an advantage.).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.