VSFS:N_MRZO Marketing. říz. zahranič. obch - Informace o předmětu
N_MRZO Marketingové řízení zahraničního obchodu
Vysoká škola finanční a správníléto 2021
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
Ing. Miroslav Pavlák, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_MRZO/cMPH: každou lichou středu 12:15–12:59 S35, každou lichou středu 13:00–13:45 S35, M. Pavlák
N_MRZO/pMPH: St 14:00–14:44 S13, St 14:45–15:30 S13, N. Petrů
N_MRZO/vMMO: So 6. 3. 11:30–13:00 M26, 14:00–15:30 M26, So 20. 3. 11:30–13:00 M27, 14:00–15:30 M27, Pá 23. 4. 14:00–15:30 M25, 15:45–17:15 M25, A. Krejčí
N_MRZO/vMPH: So 13. 2. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, So 27. 2. 14:00–15:30 S24, 15:45–17:15 S24, Pá 26. 3. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, A. Krejčí - Předpoklady
- Tento předmět vyžaduje základní povědomí o významu mezinárodního obchodu, čistém exportu, teoretické základy platební bilance, měnových kurzů, které studenti získali především v předmětu makroekonomie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing je ovlivněn zejména procesy internacionalizace a globalizace světové ekonomiky, využíváním moderních technologií, internetu. Tyto procesy otevírají i malým a středním podnikům nové možnosti podnikání a zároveň zvyšují celosvětovou konkurenci. Většina podniků je dnes přímo (vlastními vývozními operacemi) nebo nepřímo (zprostředkovaně) zapojena do procesu mezinárodního podnikání. Předmět seznámí studenty se základními koncepcemi a moderními trendy v oblasti mezinárodního obchodu, mezinárodního marketingu a s kulturními aspekty jednotlivých teritorií.
Důraz bude kladen na samostatnou individuální práci studentů, na jejich angažovanost ve výuce, na jejich aktivní účast při utváření zpětné vazby proto, aby byli schopni během vlastní praxe realizovat kroky k úspěchu firmy při expanzi na zahraniční trh.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky, metodiky, metod a praktického uplatnění marketingu s důrazem na specifika zahraničního obchodu ovlivněná kulturními aspekty jednotlivých zemí. - Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti a dovednosti. Bude umět:
formulovat a interpretovat strategické vize mezinárodního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podnikatelskému odvětví.
Analyzovat a charakterizovat kulturní aspekty osobní a marketingové komunikace v rámci kulturních rozdílů jednotlivých zemí a náboženství.
Odvodit strategické, taktické a operativní cíle pro expanzi firmy na konkrétní zahraniční trh.
Rozpracovat cíle do obchodních a marketingových strategií.
Identifikovat rizika, která mohou strategie ohrozit, navrhnout nástroje na jejich řízení, argumentovat kroky nezbytné pro řízení pohledávek.
Shrnout nástroje Exportní strategie České republiky 2021-2027, strategie The Country for future, vizi proexportních aktivit státu.
Charakterizovat roli CzechTrede, CzechINvest, EGAP, České exportní banky atd.v rámci proexportní strategie a podpory exportních příležitostí MSP. - Osnova
- Osnova předmětu je rozdělena do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Jsou jimi: 1.Role marketingu a zahraničního obchodu ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. Aktuální vývoj mezinárodního obchodu se zbožím a službami.
- 2.Typologie světových trhů, světová obchodní centra, zahraničně obchodní politika.
- 3.Kulturní aspekty osobní komunikace v zemích EU, v zemích třetího světa.
- 4.Koncepce mezinárodního marketingu – kulturní aspekty marketingového mixu (produkt, cena).
- 5.Logistické operace na mezinárodních trzích. Eurostat, Incoterms.
- 6.Integrovaná marketingová komunikace a její specifika na zahraničních trzích.
- 7.Formy podnikání na mezinárodních trzích, mezinárodní obchodní operace.
- 8.Fáze přípravy zahraničně obchodní operace, platební podmínky.
- 9.Rizika zahraničního obchodu a jejich řízení, specifika řízení pohledávek, pojištění rizik.
- 10.Řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích.
- 11.Česká podpora podnikání v evropském kontextu. Exportní strategie 2021-2027 apod.
- 12.Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích, podnikatelské příležitosti.
- Literatura
- povinná literatura
- MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing. Strategické trendy a příklady z praxe. 4. Vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9
- ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. Vyd. Praha: Ekopress. 2015. 178 s. ISBN 978-80-87865-15-3.
- HAVLÍČEK, Karel, BŘEČKOVÁ, Pavla a kol. Řízení exportních rizik malé a střední firmy. 1. Vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS. 2015. 52 s. ISBN 978-80-7428-113-2.
- HALÍK, Jaroslav a Helena FIALOVÁ. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy. Praha: Metropolitan University Prague Press. 2016. 204 s. ISBN 978-80-87956-51-9.
- doporučená literatura
- SATO, Alexej, Jaroslav HALÍK a Vít HINČICA. International business operations. Prague: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2017. 167 s. ISBN 978-80-245-2205-0.
- GROS, Ivan a kol. Velká kniha logistiky. 1. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT. 2016. 512 s. ISBN 978-80-7080-952-5
- ŽUFAN, Jan, HÁN, Jan a Monika KLÍMOVÁ. Kapitoly z personálního a iterkulturního managementu. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. 140 s. ISBN 978-80-7478-328-9.
- EVANGELU, Jaroslava Ester a Zalán GASPARICS. Manažerská komunikace v multikulturním prostředí. 1. vyd. Ostrava: KEY Publishing, s.r.o. 2013. 114 s. ISBN 978-80-7418-199-3.
- LEHMANNOVÁ, Zuzana a kol. Paradigma kultur. Praha: Aleš Čeněk. 2011. 252 s. ISBN 978-80-738-0297-4.
- Trade News – Magazín Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR – vždy aktuální čísla.
- STEENKAMP, Jan-Benedict. Global brand strategy: world-wise marketing in the age of branding. London : Palgrave Macmillan. 2017. 319 s. ISBN 978-1-349-94994-6.
- JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
- Výukové metody
- Výuka v denní formě studia - Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii).
Cvičení budou zaměřena prakticky na získávání poznatků pomocí vlastních úsudků, budou založena na ekonomickém a kritickém myšlení orientovaném na podnikavost, podnikání, tvořivost, kreativitu, schopnost prezentace a komunikace, aktivní přístup ke světu, otevřený přístup k novým formám a nástrojům marketingu, marketingové komunikace. Důraz bude kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Marketingové a manažerské spojené se zahraničními trhy aktivity budou představeny na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů..
Výuka v kombinované formě studia bude probíhat formou řízené konzultace, kdy je vedle zhuštěné prezentace tématu předpokládáno též předchozí samostudium, aby byla možná následná konzultace, výměna názorů a zkušeností na dané téma. - Metody hodnocení
- Předmět je v obou formách studia (prezenční, kombinovaná zakončen ústní zkouškou. Zkouška: Vypracování a prezentace projektu (může být vypracován skupinkou 2-3 studentů) vstupu firmy na zahraniční trh - může být i projekt zabývající se importem. Rozsah – viz IS, zadání zkouškové práce. .
Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka a pokud bude probíhat výuka , tutoriál nebo konzultace prostřednictvím Microsoft Teams očekává se při vyzvání pedagoga zapnutí kamery.a mikrofonu. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2021/N_MRZO