VSFS:N_PsyZC Psychologie zákaznického chová - Informace o předmětu
N_PsyZC Psychologie zákaznického chování
Vysoká škola finanční a správníléto 2023
- Rozsah
- 2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_PsyZC/cMPH: každou sudou středu 12:15–12:59 S14, každou sudou středu 13:00–13:45 S14, M. Tomčík
N_PsyZC/pMPH: každou sudou středu 8:45–9:29 S14, každou sudou středu 9:30–10:15 S14, každou sudou středu 10:30–11:14 S14, každou sudou středu 11:15–12:00 S14, M. Tomčík - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studijní disciplína Psychologie zákaznického chování rozvíjí základní znalosti a dovednosti z psychologie osobnosti a je koncipována jako její praktická nadstavba v marketingové praxi. Vede systematicky k poznávání spotřebitelů v širších souvislostech. Hledá pochopení příčin a souvislostí chování a jednání zákazníků v kontextu vědního oboru psychologie. Předmět přibližuje studentům základní poznatky psychologie v aplikaci na zákaznické chování, které jim umožní lépe porozumět jednotlivým typům zákazníků a modelům jejich chování. Tématy přednášek jsou jednak základní psychologické charakteristiky člověka jako osobnosti, jeho vnímání, pozornost, paměť aj., tak také jejich vztah ke spotřebnímu chování. Disciplína studenty rovněž seznámí s hlavními motivačními technikami a současně přináší pohled na proměnu role a potřeb spotřebitele a zákazníka v proměnách společnosti a jejím vývoji zejména ve 20. a 21. století.
- Výstupy z učení
- Studijní cíle předmětu: • osvojit si, utřídit a získat dovednosti v praxi využít pojmy z oblasti psychologie v marketingové praxi, • pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci, • získat dovednost interpretovat vybrané praktické situace a řešit možné obtíže tržního chování zákazníků z hlediska psychologie a vyvozovat z nich závěry pro management a marketingovou praxi, • osvojit si dovednosti efektivní komunikace se zákazníkem.
- Osnova
- 1. Předmět a vývoj psychologie trhu. Vývojové trendy oboru a významní představitelé. 2. Ekonomické chování spotřebitele, výrobce a prodejce. Sociální souvislosti tržní sféry a sociálně psychologické aspekty trhu v 21. století. 3. Marketingové prostředí. Vliv globalizace a sociálních proměn na změny cílových skupin. Základní psychologické znaky cílové skupiny z hlediska vývojové a sociální psychologie (muži, ženy, děti, senioři…). 4. Osobnost a nákupní chování. Rozmanitost zákazníků a rysy osobnosti působící na nákupní chování. Identifikace osobnostního typu zákazníka. 5. Rozhodovací proces spotřebitele. Psychologické mechanismy rozhodování o nákupu. Model nákupního chování – vstup, proces, výstup. 6. Nákupní a spotřební zvyklosti, místo prodeje, nákupní podmínky. 7. Nákupní učení. Teorie učení v nákupní praxi (podmiňování, observační učení aj.). 8. Postoj zákazníka, utváření a změna. Psychologické aspekty postoje. Zdroje ovlivňující utváření postojů. Strategie změny postoje zákazníka. 9. Proces smyslového vnímání a jeho význam pro efektivní marketingovou komunikaci. 10. Motivace spotřebitele. Potřeby, druhy potřeb a hierarchie potřeb. Racionální versus emocionální motivy. Dynamika, motivace. Odhalení kupních motivací zákazníka. 11. Komunikace a nákupní chování. Psychologické souvislosti v pravidlech a způsobech komunikace se zákazníkem. Psychologická dimenze osobního prodeje. Budování vztahu. 12. Emoce v marketingu. Význam emocí v marketingovém mixu.
- Literatura
- povinná literatura
- KOUDELKA, J. Spotřebitelé a marketing, Praha: C. H. Beck, 2018.
- ARIELY, D. Iracionálně váš...: Úvahy o ztracených ponožkách, šroubech do dívčích hlav a dalších existenciálních záležitostech. Praha: Práh, 2015. ISBN 978-80-7252-593-5.
- CALDINI, R., B. Před-svědčování. Revoluční způsob, jak ovlivnit a přesvědčit. Praha: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-014-9.
- SCHIFFMAN, L. G., KANUK, L. L. Nákupní chování. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 978-80-251 0094-4.
- VACÍNOVÁ, T. Psychologie. Praha: VŠFS, a.s. 2017. ISBN 978-80-7408-152-1.
- VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1
- NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-929-7
- doporučená literatura
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- DOHNAL, J. Řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada, 2002. ISBN 978-80-86135-02-0.
- HUBINKOVÁ, Z. a kol. Psychologie a sociologie ekonomického chování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1593-3
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
- RIEGEL, K. Ekonomická psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1185-0
- HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3809-3.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
- BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- KAHNEMAN, D. Myšlení: rychlé a pomalé. Praha: Melvil, 2012
- GRETZ, K. F, DROZDECK, S. R. Psychologie prodeje. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 978- 80-85605-03-1.
- STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
- Výukové metody
- Prezenční studium přednáška každý týden. Kombinované studium bloková výuka dle aktuálního rozvrhu.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška (6 kreditů). V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast (alespoň 70% docházka u prezenčního studia). Zkouška je realizována formou písemného testu.
- Informace učitele
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D., katedra Marketingové komunikace místnost E313, vacinova.tereza@mail.vsfs.cz, 774 26 21 72
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2023/N_PsyZC