VSFS:B_RVZ Řízení vztahů se zákazníky - Informace o předmětu
B_RVZ Řízení vztahů se zákazníky
Vysoká škola finanční a správníléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_RVZ/cMMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M17, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M17, V. Kunz
B_RVZ/cM1PH: každou lichou středu 14:00–14:44 E228, každou lichou středu 14:45–15:30 E228, V. Kunz
B_RVZ/cM2PH: každou lichou středu 12:15–12:59 E304, každou lichou středu 13:00–13:45 E304, V. Kunz
B_RVZ/poMMO: každou lichou středu 8:45–9:29 M22, každou lichou středu 9:30–10:15 M22, každou lichou středu 10:30–11:14 M22, každou lichou středu 11:15–12:00 M22, V. Kunz
B_RVZ/pxMPH: každou lichou středu 8:45–9:29 E230, každou lichou středu 9:30–10:15 E230, každou lichou středu 10:30–11:14 E230, každou lichou středu 11:15–12:00 E230, V. Kunz - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit pojmy a definice z oblasti ŘVZ. Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy přípravy a řízení vztahů se zákazníky s přímou vazbou na manažerskou strategii a praxi. Prezentovat základy přístupů přípravy, realizace a rozvoje řízení vztahů se zákazníky. Prioritně se zaměřením na trhy B2B. Praktické přístupy při přípravě a zpracovávání vztahu se zákazníky jak u malých a středních podniků - MSP (do 250 pracovníků), tak i u větších podniků. Součástí přednášek jsou i metody a přístupy managementu týmové spolupráce při řízení vztahů se zákazníky za účelem vytváření synergických efektů.
- Výstupy z učení
- Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti ve všech souvisejících oblastech marketingového řízení podniků, včetně efektivního budování a rozvíjení vztahů se zákazníky.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech. Obsah přednášek: Rozložení tematického celku do dílčích témat:
- 1. Úvod, základní pojmy, vztahový marketing, význam zkoumání vztahů se zákazníky v současném prostředí, změny prostředí a důsledky pro ŘVZ. ŘVZ jako významný nástroj rozvoje zúčastněných subjektů. Metody odlišení se, konkurenční výhoda, zdroje konkurenční výhody využitelné při ŘVZ.
- 2. Hodnototvorný proces ve vztahu k efektivní aplikaci procesu ŘVZ. Výzkum a úloha HTP v ŘVZ. Přidaná a vnímaná hodnota.
- 3. Řízení vztahu se zákazníky – proces a změna filosofie firmy, hlavní aktivity procesu. Je ŘVZ SW nástroj nebo systém/proces. Nebo jde o změnu chování společnosti k zákazníkům? Co je podstatou ŘVZ?
- 4. Hlavní body aplikace procesu ŘVZ, cíle aplikace ŘVZ, hlavní aktivity úspěšné implementace ŘVZ detailně.
- 5. Analýza prostředí – vliv na ŘVZ. Vzdálené, blízké prostředí a konkurence. Metodiky analýzy prostředí a cíle výzkumu. Analýza prostředí, konkurenční výhoda. Směr postupu/expanze podniku. Změny prostředí a reakce podniku.
- 6. Segmentace zákaznického portfolia – klíčové aktivity úspěšného řízení vztahu se zákazníky. Segmentace a řízení vztahů se zákazníky. kritéria segmentace pro potřeby průmyslových trhů. Segmentace a rozvoj portfolia zákazníků. Zdroje informací pro segmentaci.
- 7. Úloha produktu v procesu ŘVZ, analýzy a inovace produktu. Produkt jako zdroj konkurenční výhody a nástroj rozvoje a stabilizace vztahu se zákazníkem. Řízení vztahů se zákazníky v jednotlivých fázích životního cyklu produktu.
- 8. Strategie vztahů - efektivní navázání vztahu. Metody, příprava a průběh prvního kontaktu, rozvoj a metody upevnění vztahu, rozbor jednotlivých fází vztahu.
- 9. Typologie zákazníků a zainteresovaných osob ve vazbě na proces výměny hodnot. Osobnostní analýza - nástroj rozvoje a úspěšného ŘVZ.
- 10. Zákaznické portfolio pro úspěšnou aplikaci procesu ŘVZ, efektivní komunikace v rámci ŘVZ, očekávané efekty. Organizace práce se zákazníky v podniku Evidence zákazníků potenciálních a stávajících, jaká data jsou důležitá, způsoby získávání, ukládání a zpracování, práce s daty, apod. SW nástroje, databáze, jejich obslužnost a použitelnost.
- 11. Strategie vztahů - budování a řízení vztahů se zákazníky. Rozbor jednotlivých fází vztahu. Metodiky efektivního využití vztahu pro zúčastněné subjekty.
- 12. Strategie vztahů - ukončení vztahu. Řízení portfolia zákazníků. Důvody ukončení vztahu a jejich analýza. Rozbor, příčiny, důsledky…
- Literatura
- povinná literatura
- ŠAŠEK, Miloslav. Řízení vztahů se zákazníky v prostředí B2B. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s., 2016, 216 s. EUPRESS. ISBN 978-80-7408-141-5. info
- STORBACKA, K.; LEHTINEN, J.: Řízení vztahu se zákazníky, Praha: Grada, 2002. 147 s. ISBN 80-7169-813-X.
- ŠAŠEK, M. Řízení vztahů se zákazníky, Praha: Eupress, 2010. 115 s. ISBN 978-80-7408-025-8
- Prezentace k jednotlivým tématickým celkům předmětu ŘVZ v aktuálním AR, autor Ing. Miloslav Šašek
- Moderní řízení, měsíčník vydavatelství Economia, vybrané články pojící se k tématu předmětu.
- doporučená literatura
- BENDER, U.B., Niterný leadership, Praha: Management Press, 2002. 219 s. ISBN 80-7261-069-4.
- BURNET, K. Klíčoví zákazníci a péče o ně. Praha: Business Books, 2005. 373 s. ISBN 80-7226-655-1.
- CHLEBOVSKÝ, V.: CRM - Řízení vztahů se zákazníky, Praha: Computer Press, 2005. 185 s. ISBN 80-251-0798-1.
- KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2015. EUPRESS. ISBN 978-80-7408-100-2. info
- LEHTINEN, J.: Aktivní CRM - Řízení vztahu se zákazníky, Grada 2007, 158 s. ISBN 978-80-247-1814-9
- VAŇÁK, M. Základy marketingu, Praha: Eupress, 2011, ISBN: 978-80-7408-051-7.
- WESSLING, H.: Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM, Grada 2003. 189 s. ISBN 80-247-0569-9.
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení v prezenční formě studia. Řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na přednáškách a cvičení v prezenčním studiu je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50 %. Studujícím, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Studující získá zápočet za docházku na cvičení. Minimální povinná účast na cvičení je 75 %. Zkouška pokrývá učivo v rozsahu všech dvanácti hlavních bloků (viz osnova předmětu).
- Informace učitele
- Efektivní řízení vztahů se zákazníky je/může být významnou konkurenční výhodou a v řadě případů i nutnou podmínkou úspěšného rozvoje podniků. Důsledným naplňováním záměru rozvoje vztahu s aplikací nejnovějších poznatků a zkušeností vzniká prospěch nejen na straně dodavatele, nýbrž i na straně odběratele. Profitují tedy oba partneři. Moderním pojetí ŘVZ je myšlen celý procesu rozvoje vztahů. Od výběru potenciálních zákazníků, přes identifikaci jejich potřeb, požadavků a očekávání, dále metody inovace a vývoje nových produktů, až po nástroje a metodiky rozvoje a stabilizace vztahů.
Analyzujeme-li vývoj potřeb, požadavků a očekávání (nadále budeme na některých místech v textu používat zkratku PPO) zákazníků, lze předpokládat, že trend zvyšujících se PPO bude dále přetrvávat. Do jisté míry za to mohou sami dodavatelé. Výzkumem PPO zákazníků a předvídání vývoje PPO v budoucnosti se snaží o co nejlepší nabídku a tím si sami zvyšují její standard. Zákazník si tedy časem „zvykne“ na vyšší úroveň nabídky. Zároveň i konkurence se snaží svoji nabídku zákazníkům realizovat v „aktuálním trendu“. Z toho zákonitě plyne další snaha po odlišení se a nabídnutí něčeho nového. Pohybujeme se tím po jakési stoupající spirále neustále se zvyšujících nároků a úrovní potřeb, požadavků a očekávání zákazníků a navíc umocněné aktivitou dodavatelů hledat odlišení se od konkurence a nabídnout opět něco nového.
Zvláště v oblasti průmyslu a obecně obchodu typu B2B bývá mnohdy technický a technologický potenciál pro odlišení se buď vyčerpán nebo jeho další rozvoj je technologicky, investičně a časově náročný. Je zřejmé, že v této fázi se odlišení vztahem stává velmi aktuální. Myšleno odlišení například komunikací, servisem, doplňkovými aktivitami. Lze ovšem nalézt odlišení a tedy i konkurenční výhodu ve zcela jiných oblastech, či aktivitách, které na první pohled s primárním obchodem nebo vztahem se zákazníkem nesouvisí. Právě kreativita v této oblasti, podmíněná hlubokou znalostí oboru, předvídání trendů, znalostí hodnototvorných procesů zákazníka a schopnost realizovat zjištěná fakta, je nutnou podmínkou pro eventuální nalezení konkurenční výhody. Na řadě příkladů v dalším textu bude dokázáno, že téměř všechny vynálezy, zlepšení, nové technologie či opatření, měly základ v pečlivém zkoumání dosavadních procesů, ve znalostech způsobů používání produktů zákazníky, ve správné předpovědi vývoje oborů a činností, ve výzkumu PPO a důkladné znalosti zákazníka.
Pro studium předmětu ŘVZ je vyžadována znalost základních pojmů a definic z oblasti marketingu. Aplikace těchto pojmů a definic a představa jejich praktického použití je výhodou (For the study of the CRM required knowledge of basic concepts and definitions from the area of marketing. The application of these definitions and introduce their practical use is an advantage.). - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2024/B_RVZ