VSFS:N_MRP Marketingové řízení podniku - Informace o předmětu
N_MRP Marketingové řízení podniku
Vysoká škola finanční a správnízima 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 10 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_MRP/cMMO: každou sudou středu 15:45–16:29 M14, každou sudou středu 16:30–17:15 M14, kromě St 30. 10., kromě St 11. 12. ; a Čt 24. 10. 15:45–17:15 M14, Čt 12. 12. 17:30–19:00 M01, N. Petrů
N_MRP/cM1PH: každý sudý čtvrtek 17:30–18:14 S34, každý sudý čtvrtek 18:15–19:00 S34, V. Kupec
N_MRP/cM2PH: každý sudý čtvrtek 19:15–19:59 S13, každý sudý čtvrtek 20:00–20:45 S13, V. Kupec
N_MRP/cRPH: každé sudé úterý 17:30–18:14 S11, každé sudé úterý 18:15–19:00 S11, kromě Út 12. 11. ; a Út 12. 11. 14:00–15:30 S24, N. Petrů
N_MRP/pMMO: každou sudou středu 12:15–12:59 M14, každou sudou středu 13:00–13:45 M14, každou sudou středu 14:00–14:44 M14, každou sudou středu 14:45–15:30 M14, kromě St 30. 10., kromě St 11. 12. ; a Čt 24. 10. 12:15–15:30 M14, Čt 12. 12. 14:00–17:15 M01, N. Petrů
N_MRP/pMRPH: Út 15:45–16:29 S01, Út 16:30–17:15 S01, kromě Út 5. 11. ; a Út 19. 11. 17:30–19:00 S01, N. Petrů
N_MRP/vM2PH: So 19. 10. 8:00–9:30 S13, 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, So 16. 11. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, V. Kupec
N_MRP/vM3PH: So 5. 10. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, So 2. 11. 8:00–9:30 S11, 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, V. Kupec
N_MRP/vRPH: So 5. 10. 11:30–13:00 S23, 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, So 19. 10. 11:30–13:00 S23, 14:00–15:30 S23, K. Havlíček - Předpoklady
- Tento předmět vyžaduje základní povědomí o významu komunikace pro oslovení zákazníka, které studenti získali v rámci výuky předmětu Struktura marketingové komunikace. Povědomí o činnostech souvisejících s marketingem získané v předmětu Řízení podniku. Povědomí o vztahu a návaznostech obchodních a marketingových aktivit.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V historii a vývoji obchodu a marketingu to byly při oslovování podniků a zákazníků vždy vnější ekonomické podmínky, spolu s technologiemi komunikace, které jednoznačně určovaly marketingové postupy a procesy. Tyto podmínky stavějí producenty hodnot (výrobce, podniky, organizace) před jejich zásadní aktivitu - vyrábět to, co lidé objektivně potřebují, co si přejí, co očekávají. Tento fakt platí i obráceně - potřeby, požadavky a očekávání lidí jsou závislé na okolním prostředí, ekonomické síle, vývoji technologií, vyspělosti ekonomiky, logistiky, regionálních zvyklostech. Fenoménem nového tisíciletí se pro marketingovou strategii podniků staly informační a komunikační technologie. Internet a digitalizace komunikace určují a determinují "novou ekonomiku", zkracují vzdálenosti a čas mezi podniky a zákazníky, akcelerují konkurenční prostředí téměř on-line. Druhým a rozhodujícím fenoménem pro nebývalý rozvoj vztahového marketingu a marketingu obecně je globální hyperkonkurence. Zákaznické a průmyslové trhy se globalizují ve všech aspektech. Zákaznicky orientovaný marketing je tak založen i na dokonalém poznání konkurentů. Tyto a samozřejmě další okolnosti posunuly z hlediska podnikového řízení marketing v podnikovém a procesním chápání významně do popředí. Strategické marketingové řízení podniku dnes sehrává rozhodující úlohu při vytváření podnikových strategií (produktových, cenových, distribučních i komunikačních), spoluvytváří organizační struktury a jednotlivé řídící procesy. Podnikový marketing se tak stává stále náročnější disciplínou a pro úspěch firmy jej budou muset zvládnout nejenom marketingové, obchodní a komunikační útvary, ale celý management a povědomí o něm musí mít i všichni zaměstnanci. Této skutečnosti by mělo napomoci studium předmětu Marketingové řízení podniku. Cílem studijního předmětu je naučit studenty metodám, technikám a postupům marketingu jako základního podnikového hodnototvorného procesu, kterým se moderní marketingové řízení podniku stává. Budou propojeny poznatky klasického marketingu s řídícími firemními procesy a obchodní politikou. Zahrnut bude i exkurz do základních metod a trendů marketingové komunikace jako součásti obchodní politiky podniků. Celá výuka bude vycházet z pojetí produktu jako koloběhu hodnot pro zákazníky, uspokojující jejich objektivní potřeby se subjektivními přáními a očekáváními, včetně moderních a efektivních metod segmentace trhů (B2B i B2C) a zákazníků, v čemž je podstata podnikatelského úspěchu firmy. Nezbytnou součástí výuky tak bude i analýza trhů a situační analýzy podniku, marketingové trendy v jednotlivých odvětvích, základy controllingu a projekty marketingových (komunikačních) kampaní.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti a dovednosti. Bude umět:
- popsat vývojové fáze marketingových koncepcí reflektující vztah nabídky a poptávky, tržní vývoj a dopady průmyslových revolucí, včetně aktuální koncepce trvale udržitelného rozvoje společnosti, CRM,
- odborně vyhodnocovat marketingové podnikatelské okolí prostřednictvím marketingového výzkumu a analýz trojího zákaznického prostředí v širších souvislostech, i na základě znalostí z psychologie, sociologie a dalších společenských věd tak, aby mohl kvalifikovaně zvládat podnikové pozice moderního marketingu a marketingových komunikací,
- vysvětlit pojem segmentace, targeting, positioning a vyhodnotit zákaznické portfolio na trhu B2B i B2C,
- porovnat různé nástroje marketingových mixů, marketingové strategie (produktovou cenovou, distribuční, komunikační, inovační atd.) přizpůsobit konkrétním PPO konkrétního zákaznického segmentu,
- strukturovaně naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců ve vztahu k jednotlivým mediatypům, navrhnout způsob měření a vyhodnocení její efektivity,
- využít možnosti internetu pro oslovení cílového zákaznického segmentu,
- použít trendové komunikační nástroje při tvorbě elektronické prezentace, e-shopu - Osnova
- 1. Marketing a jeho místo v podnikové hierarchii, význam marketingu pro řízení podniku, marketingové řízení jako hlavní hodnototvorný proces
- 2. Marketingová situační analýza postavení podniku v odvětví a v konkurenci, její význam pro marketingové řízení podniku
- 3. Marketingový výzkum a význam jeho výstupů pro formulování podnikových cílů
- 4. Zákazník na trhu B2B, B2C, STP a její význam pro marketingové řízení podniku
- 5. Marketingové mixy jako nástroj marketingového řízení, typologie mixů, produktový mix, značka jako zákaznické pouto, produktové inovace jako nástroj marketingového řízení
- 6. Cenový a distribuční mix, distribuce prostřednictvím e-shopů
- 7. Marketingová komunikace jako nástroj marketingového řízení podniku – I. část nástroje interní komunikace podniku
- 8. Komunikační mix jako nástroj marketingového řízení podniku – II. část nástroje externí komunikace podniku. Tvorba komunikační kampaně, vyhodnocení metrik její efektivity
- 9. Mediální mix, znalost mediální krajiny a typologie médií pro efektivní investice do marketingové komunikace
- 10. Marketingové plánování
- 11. Možnosti Internetu a síťových médií v moderním marketingu
- 12. Trendy a možnosti jejich využití v marketingovém řízení podniku (Průmysl 4.0, virtuální realita, atd.)
- Literatura
- povinná literatura
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Eupress, 2015. ISBN 978-80-7408-100-2
- PETRŮ, Naděžda a Václav KUPEC. Marketingové řízení podniku - diskurs podnikové praxe : Prováděcí analýzy – případové studie - příklady a návody 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: VŠFS 2015. 82 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-116-3
- doporučená literatura
- TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. 215 s. ISBN 978-80-271-0285-3
- KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2018. 285 s. ISBN 978-80-247-5869-5.
- GASTON, Peter. Moderní web 1.vyd. Brno: Computer Press. 2015. 240 s. ISBN 978-80-251-4345-2
- Relevantní internetové zdroje.
- JESENSKÝ, Daniel. Marketingová komunikace v místě prodeje: POP, POS, in-store, shopper marketing. Praha: Grada, 2018. 504 s. ISBN 978-80-271-0252-5.
- KOTLER, Philip a kol. Marketing 4.0 Moving from Traditional to Digital. 1st edition. New Jersey: Wiley. 2017. 208 s. ISBN 1119341205
- Časopisy Marketing, Marketing & media, Strategie, Direkt, Moderní řízení, Trend marketing, Marketing magazin.
- COLLINSOVÁ, Hilary. Kreativní výzkum. 1.vyd. Praha: Barrister & Principal, 2017. 207 s. ISBN 978-80-7485-125-4
- neurčeno
- SHARP, Byron. Jak se budují značky: co obchodníci nevědí. Přeložil Petr SUMCOV. Praha: Dobrovský s.r.o, 2018. 241 s. ISBN 978-80-7390-618-4.
- Výukové metody
- V denní formě výuky (cyklus 12 přednášek a 6 cvičení) budou přednášky zpravidla obsahovat přednáškovou část (teoretická východiska problematiky), zahrnou nové poznatky z oboru a praktickou část (případovou studii, příklad dobré praxe). Součástí přednášky může být diskuse na dané téma, skupinová práce atd. V závěru přednášky bude studentům zadán úkol pro domácí přípravu. Cvičení budou zaměřena prakticky na získávání poznatků pomocí vlastních úsudků, budou založena na ekonomickém a kritickém myšlení orientovaném na podnikavost, podnikání, tvořivost, kreativitu, schopnost prezentace a komunikace, aktivní přístup ke světu, otevřený přístup k novým formám a nástrojům marketingu, marketingové komunikace. Důraz bude kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Marketingové aktivity budou představeny na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů. Výuka v kombinovaném studiu (cyklus 8 řízených konzultací) předpokládá přípravu studentů a jejich dopřednou znalost teoretických východisek. Teorie bude doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o reálných marketingových aktivitách, jejich významu pro marketingové řízení podniku.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU. Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky i cvičení (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky v min. 4 z 8 řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). Zápočet: Vypracování zadaných případových studií. Odevzdání výstupu výzkumu marketingové vitality firmy včetně návrhů a doporučení na inovaci firemní marketingové strategie. Zkouška: Ústní formou. Student si vylosuje jedno téma z nabízených 12 okruhů, představí související teoretická východiska a nastíní řešení tématiky v konkrétním podniku. Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka a činnosti na el. zařízeních (tabletech, telefonech, atd.), které bezprostředně nesouvisí s výukou.
- Informace učitele
- Časopisy: Trend marketing, Marketing a média, Strategie
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2019/N_MRP