B_PR_2 Public Relations 2

Vysoká škola finanční a správní
léto 2009
Rozsah
1/1/0. 8 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tereza Dvořáková (cvičící)
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miloslava Kykalová (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PR_2/cMKL: každé sudé úterý 15:45–16:29 K212, každé sudé úterý 16:30–17:15 K212, P. Klička
B_PR_2/cMMO: každou sudou středu 8:45–9:29 M22, každou sudou středu 9:30–10:15 M22, V. Kunz
B_PR_2/cM1PH: každé sudé úterý 14:00–14:44 E230, každé sudé úterý 14:45–15:30 E230, T. Dvořáková
B_PR_2/cM2PH: každé sudé úterý 15:45–16:29 E125, každé sudé úterý 16:30–17:15 E125, T. Dvořáková
B_PR_2/cM3PH: každé liché úterý 15:45–16:29 E230, každé liché úterý 16:30–17:15 E230, T. Dvořáková
B_PR_2/pMKL: každé liché úterý 15:45–16:29 K212, každé liché úterý 16:30–17:15 K212, P. Klička
B_PR_2/pMMO: každou lichou středu 8:45–9:29 M22, každou lichou středu 9:30–10:15 M22, V. Kunz
B_PR_2/pMPH: každé liché úterý 14:00–14:44 E230, každé liché úterý 14:45–15:30 E230, T. Dvořáková
B_PR_2/sMKL: St 8. 4. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, St 15. 4. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_PR_2/uMPH: Út 17. 2. 17:30–19:00 E129, Út 3. 3. 17:30–19:00 E129, Út 17. 3. 17:30–19:00 E129, Út 31. 3. 17:30–19:00 E129, M. Kykalová
B_PR_2/vMMO: Pá 6. 2. 12:00–13:30 M22, 13:45–15:15 M22, Pá 20. 2. 12:00–13:30 M22, Pá 6. 3. 19:00–20:30 M22, V. Kunz
B_PR_2/vM2PH: Pá 6. 3. 19:00–20:30 E223, So 21. 3. 15:45–17:15 E223, So 4. 4. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, M. Kykalová
B_PR_2/vM3PH: So 7. 2. 14:00–15:30 E224, 15:45–17:15 E224, Pá 6. 3. 17:15–18:45 E224, So 21. 3. 14:00–15:30 E224, M. Kykalová
Předpoklady
Předpoklady: Po absolvování předmětu public relations 2 by se studenti měli orientovat v problematice PR , v možnostech využívání široké škály nástrojů public relations, včetně těch nejmodernějších (agenda setting, astroturfing, atd). Studenti by měly rozumět metodice strategického plánovacího procesu PR kampaní i být připraveni využívat relevantní nástroje nejen k jejich úspěšné realizaci, ale také pro měření účinnosti v oblasti PR.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Hlavním cílem je přiblížit studentům širokou škálu nástrojů v oblasti public relations i možnosti jejich využívání ve vlastní organizaci. Zvláštní pozornost bude věnována také moderním nástrojům PR ( agenta setting, astroturfing a další). Studenti budou seznámeni s metodikou a jednotlivými součástmi plánovací procesu PR kampaní. Nejen na případových studií PR v praxi českých i světových organizací, budu zdůrazněny hlavní předpoklady pro jejich následnou úspěšnou realizaci. Nedílnou součástí předmětu bude i představení metod k měření účinnosti PR, včetně jejich limitujících faktorů. Kurz věnuje pozornost i otázce dodržování etických principů v oblasti PR a to nejen ze strany PR agentur, ale i zadavatelů. Stěžejním problémem je seznámit studenty i s novými trendy v oblasti organizace PR v podnicích. Jedním z dalších souvisejících cílů předmětu je představení mediální analýzy ( včetně zdůraznění jejich možností a mezí) jako významného nástroje strategického řízení komunikace s veřejností. Kurz se zabývá i problematikou sponzoringu a lobbování v české a světové praxi. Vedle seznámení se základními teoretickými východisky souvisejícími s danou tematikou, se předmět také podpořit praktickou přípravu studentů a jejich orientaci v složitém systému tvorby pozitivní image.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Organizace public relations v podnicích. (Současný vývoj PR v podnicích, nové prostředí a jeho vliv na podniky, nástup integrované marketingové komunikace, PR jako součást procesního podnikového řízení, interní public relations, externí public relations, specializace v rámci podnikových PR) PŘEDNÁŠKA 2: Nástroje public relations (Human relations, media relations, nástroje media relations, astroturfing, public affairs, audiovizuální a prostorové formy PR, online public relations, veletrhy, events, corporate publishing, agenda setting a issues management) PŘEDNÁŠKA 3: Plánování a strategie PR kampaní (Situační analýza, stanovení cílů, určení strategických cest, identifikace cílových skupin, návrh opatření, finanční a personální zabezpečení, tvorba harmonogramu, realizace, vyhodnocení, zpětná vazba, měření účinnosti PR a jeho limity, případové studie PR akcí v praxi českých i světových organizací) PŘEDNÁŠKA 4: Mediální analýza (Obsahová analýza, analýza trendů, využití mediální analýzy, možnosti a meze mediální analýzy, obsahová analýza jako nástroj strategického řízení komunikace s veřejností) PŘEDNÁŠKA 5: PR, lobbying a sponzoring (Problematika lobbování, lobbyisté, lobování v české a světové praxi, výhody sponzoringu, sociální sponzoring, sponzorský plán, sponzoring ve sportu, ostatní sponzorované oblasti) PŘEDNÁŠKA 6: Public relations a etika ( Etika, etické principy a jejich dodržování PR agenturami, etické kodexy PR asociací, etický kodex APRA, Stockholmská charta, Etický kodex IPRA, kodexy pro zadavatele zakázek)
Literatura
  • KAŠÍK, M., KUNZ, V., ČERNÁ, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS-EUPRESS, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. První vydání, Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • CAYWOOD, Clarke L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. První vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH, J.: Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1
  • CHMEL, Z.: Propagace – Public Relations – Media. Brno: Ante, 1997. ISBN-80-902404-2-9
  • KLEINOVÁ, N.: Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8
  • KOHOUT, J.: Veřejné mínění, image a metody public relations. Praha: Management Press, 1999. ISBN-80-7261-006-6
  • McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9
  • NĚMEC, P.: Public Relations – praxe komunakace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN-80-85943-20-4
  • NĚMEC, P.: Integrovaná komunikace korporací. První vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Metody hodnocení
Vyučující metody: 6 přednášek a 6 cvičení. Metody hodnocení: předmět bude zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou k udělení zápočtu bude odevzdání seminární práce v rozsahu minimálně 5 stran A 4 a její prezentace na cvičení ( u studentů kombinovaného studia její představení při zkoušce). Studenti si vyberou jeden z nástrojů ( technik) PR – zhodnotí teoretická východiska a současný stav řešené problematiky ( minimálně 2 strany A 4) a na minimálně 3 stranách zhodnotí vybraný příklad jeho aplikace v praxi českých, či světových organizací. Souhrnná zkouška bude probíhat ústní formou( v rozsahu daných 18 tematických celků).
Informace učitele
Literatura: Povinná: KAŠÍK, M., KUNZ, V., ČERNÁ, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS-EUPRESS, 2006. ISBN 80-86754-65-0. SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8. Doporučená: BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. První vydání, Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1 CAYWOOD, Clarke L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. První vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4 DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH, J.: Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1 CHMEL, Z.: Propagace – Public Relations – Media. Brno: Ante, 1997. ISBN-80-902404-2-9 KLEINOVÁ, N.: Bez loga. První vydání. Praha: Argo, 2005. ISBN-80-7203-671-8 KOHOUT, J.: Veřejné mínění, image a metody public relations. Praha: Management Press, 1999. ISBN-80-7261-006-6 McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9 NĚMEC, P.: Public Relations – praxe komunakace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN-80-85943-20-4 NĚMEC, P.: Integrovaná komunikace korporací. První vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.