VSFS:B_RP_2 Řízení podniku 2 - Informace o předmětu
B_RP_2 Řízení podniku 2
Vysoká škola finanční a správníléto 2012
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Bezděka (cvičící)
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová - Předpoklady
- Předpokladem úspěšného zvládnutí obsahu studovaného předmětu studentem jsou předchozí znalosti: základů marketingové komunikace a marketingového výzkumu, základních poznatků o vývoji ekonomických teorií, vybraných otázek psychologie a sociologie. Rozhodující krok k naplnění cílů studia tohoto předmětu musí studující udělat tím, že bude chtít samostatně pracovat po celou dobu studia. Je nezbytná rozsáhlá individuální příprava.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studium předmětu umožní studentům základní orientaci v procesech, které jsou typické pro formulaci hierarchické soustavy cílů, odpovídajících aktuální situaci podniku. Studenti se seznámí se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikrookolí, a faktory, které je nutno sledo-vat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky v oblasti řízení, jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které umožňují správné pochopení místa, významu a vlivu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky.
- Osnova
- 1.Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktic-ké a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2.Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3.Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globál-ním prostředí. 4.Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, ži-votní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5.Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a je-jich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6.Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekono-mická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7.Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifi-kace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8.Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativ-ní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
- Literatura
- VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace
- PITRA, Z.:Základy managementu (management organizací v globálním světě počátku 21. století)Praha: Professional Publishing, 2007.
- PETŘÍKOVÁ, R.:Lidé v procesech řízení (multikulturní dimenze podnikání. Praha: Professional Publishing, 2007 ISBN 978-80-86946-28-3
- TRUNEČEK, J.:Znalostní podnik ve znalostní společnosti
- STEINÖCKER, R.:Strategický controlling Praha: BaBtext, 1997
- ŠMÍDA, F.:Strategie v podnikové praxi Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-41-X
- DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000, ISBN 80-7261-021-X
- ČASTORÁL, Z.:Správa majetku Praha: VŠFS, o.p.s., 2005
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K.: Podnikový marketing. Praha: VŠFS,2004 ISBN: 80-86754-31-6
- ŠULÁK, M.,VACÍK, E.: Strategické řízení v podnicích a projektech
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C.H. Beck, 2006 ISBN 80-7179-453-8
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze procesního řízení podniku, založeném na interdisciplinárním pojetí. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia je 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- V návaznosti na předmět B_RP_1 vypracovat a obhájit ročníkovou práci jako předpoklad účasti u zkoušky
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2012/B_RP_2