B_RP_2 Řízení podniku 2

Vysoká škola finanční a správní
léto 2008
Rozsah
1/1. 8 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (cvičící)
Ing. Josef Budík, CSc. (cvičící)
Ing. Miroslav Hezina (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kindlová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_2/cMKL: každou sudou středu 12:15–12:59 K212, každou sudou středu 13:00–13:45 K212, J. Blaha
B_RP_2/cMMO: každé sudé pondělí 14:00–14:45 M22, každé sudé pondělí 14:45–15:30 M22, V. Kunz
B_RP_2/cM1PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E126, každé liché úterý 11:15–12:00 E126, M. Hezina
B_RP_2/cM2PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E127, každé sudé úterý 11:15–12:00 E127, M. Hezina
B_RP_2/cM3PH: každé sudé úterý 12:15–12:59 E223, každé sudé úterý 13:00–13:45 E223, M. Hezina
B_RP_2/pMKL: každou lichou středu 14:00–14:44 K212, každou lichou středu 14:45–15:30 K212, J. Blaha
B_RP_2/pMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M22, každé liché úterý 13:00–13:45 M22, V. Kunz
B_RP_2/pMPH: každé liché úterý 8:45–9:29 E004, každé liché úterý 9:30–10:15 E004, M. Hezina
B_RP_2/sMKL: St 26. 3. 17:30–19:00 K205, St 16. 4. 15:45–17:15 K205, St 23. 4. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, J. Blaha
B_RP_2/uMPH: Út 8. 4. 19:15–20:45 E129, Út 22. 4. 17:30–19:00 E129, Út 29. 4. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, J. Blaha
B_RP_2/vMMO: So 15. 3. 9:45–11:15 M17, Pá 4. 4. 17:15–18:45 M15, Pá 18. 4. 17:15–18:45 M22, Pá 2. 5. 13:45–15:15 M22, V. Kunz
B_RP_2/vM2PH: Pá 15. 2. 13:45–15:15 E223, 15:30–17:00 E223, So 1. 3. 11:30–13:00 E223, Pá 4. 4. 15:30–17:00 E223, J. Blaha
B_RP_2/vM3PH: Pá 15. 2. 12:00–13:30 E224, Pá 29. 2. 15:30–17:00 E224, Pá 14. 3. 15:30–17:00 E224, 17:15–18:45 E224, M. Hezina
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit posluchače s moderním pohledem na podnik jako prvek globalizující se ekonomiky, který realizuje své procesy v podmínkách, v nichž se komplexně prosazují makroekonomické i mikroekonomické faktory, působí vývojové tendence v rámci odvětví a oboru, působí vlivy globální i regionální. Má-li plnit své základní cíle, musí management podniku umět analyzovat, znát a reagovat na tyto faktory, začlenit je do formulace hierarchické struktury cílů a metod jejich realizace, do všech dílčích prvků řídící činnosti. Studenti se seznámí s podnikem jako relativně uzavřeným systémem, který vstupuje aktivně do vztahů se svým okolím, stanovuje, sleduje a koordinuje vnitropodnikové procesy k dosažení hierarchické soustavy cílů, které odpovídají aktuální situaci a potřebám makroprostředí i mikroprostředí. Seznámí se se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikroprostředí, jaké faktory je třeba sledovat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky s oblasti řízení, s jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Studium předmětu by mělo umožnit studentům základní orientaci v moderních přístupech, teoriích, trendech a současných modelech řízení s aplikací na podnik s cílem zajistit jeho úspěšnost a konkurenceschopnost v podmínkách globalizující se ekonomiky. Vytvořit tak širší poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu a jednotlivých marketingových aktivitách, které studenti získávají v jiných odborných předmětech, do komplexu podnikového procesu a do širších souvislostí jeho řízení. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které by umožňovalo správné pochopení místa a významu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky a zvládnutí základních manažerských postupů a metod, které jsou nezbytnou součástí úspěšného výkonu činností pracovníků v oblasti marketingových komunikací.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 3. semestr: 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích procesů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, řízení sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, organizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling 4. semestr. 1. Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktické a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2. Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3. Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globálním prostředí. 4. Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, životní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5. Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a jejich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6. Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekonomická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7. Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifikace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8. Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
Metody hodnocení
Vyučující metody: prezenční studium: přednáška, seminář kombinované studium: řízená konzultace - seminář Metody hodnocení: zápočet (3. semestr) zápočet, zkouška (4. semestr)
Informace učitele
Literatura: Odborná literatura: [1] DRUCKER, P.: Řízení v době velkých změn Management Press, Praha 1998 [2] DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století Management Press, Praha 2000 [3] KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O.: O strategickém řízení. Teorie pro praxi. 1. vydání. C.H. Beck, Praha 2002 [4] PITRA, Z.: Základy managementu (management organizací v globálním světě počátku 21. století) Professional Publishing, Praha 2007. [5] STEINÖCKER, R.: Strategický controlling BaBtext, Praha 1997 [6] ŠULÁK, M., VACÍK, E. Strategické řízení v podnicích a projektech VŠFS, o.p.s., Praha 2005 [7] ROBBINS, S. P., COULTER, M.: Management. 1.vydání. Grada Publishing, Praha 2004, [8] ŠMÍDA, F.: Strategie v podnikové praxi Professional Publishing, Praha 2003. [9] TRUNEČEK, J.: Znalostní podnik ve znalostní společnosti Professional Publishing, Praha 2003. [10] VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace Management Press, Praha 2002
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.