B_RP_2 Řízení podniku 2

Vysoká škola finanční a správní
léto 2010
Rozsah
2/0/0. 8 hodin za semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zdeněk Bezděka (cvičící)
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (cvičící)
Ing. Stanislava Čížková (cvičící)
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Ing. Barnabáš Krešne (cvičící)
Ing. Martin Petrášek (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kindlová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_2/cMKLks: Čt 15. 4. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, Čt 29. 4. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, M. Petrášek
B_RP_2/pMKL: Po 12:15–12:59 K203, Po 13:00–13:45 K203, M. Petrášek
B_RP_2/pMMO: každé liché pondělí 15:45–16:29 M14, každé liché pondělí 16:30–17:15 M14, každé liché pondělí 17:30–18:14 M14, každé liché pondělí 18:15–19:00 M14, Z. Bezděka
B_RP_2/pMPH: Út 12:15–12:59 E004, Út 13:00–13:45 E004, M. Petrášek
B_RP_2/uM1aPH: Út 9. 2. 17:30–19:00 E225, Út 23. 2. 17:30–19:00 E225, Út 9. 3. 19:15–20:45 E225, Út 23. 3. 19:15–20:45 E225, K. Havlíček
B_RP_2/uM1bPH: Út 9. 2. 19:15–20:45 E227, Út 23. 2. 19:15–20:45 E227, Út 9. 3. 17:30–19:00 E227, Út 23. 3. 17:30–19:00 E227, K. Havlíček
B_RP_2/vMMO: So 6. 3. 9:45–11:15 M16, 11:30–13:00 M16, So 20. 3. 9:45–11:15 M17, 11:30–13:00 M17, B. Krešne
B_RP_2/vM2PH: Pá 5. 2. 13:45–15:15 E125, So 6. 2. 8:00–9:30 E125, So 6. 3. 9:45–11:15 E125, 11:30–13:00 E125, K. Havlíček
B_RP_2/vM3PH: Pá 5. 2. 17:15–18:45 E126, So 6. 2. 11:30–13:00 E126, Pá 5. 3. 13:45–15:15 E126, So 6. 3. 8:00–9:30 E126, K. Havlíček
B_RP_2/vM4PH: Pá 5. 2. 15:30–17:00 E127, So 6. 2. 9:45–11:15 E127, Pá 5. 3. 15:30–17:00 E127, 17:15–18:45 E127, K. Havlíček
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí obsahu studovaného předmětu studentem jsou předchozí znalosti: základů marketingové komunikace a marketingového výzkumu, základních poznatků o vývoji ekonomických teorií, vybraných otázek psychologie a sociologie. Rozhodující krok k naplnění cílů studia tohoto předmětu musí studující udělat tím, že bude chtít samostatně pracovat po celou dobu studia. Je nezbytná rozsáhlá individuální příprava.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studium předmětu umožní studentům základní orientaci v procesech, které jsou typické pro formulaci hierarchické soustavy cílů, odpovídajících aktuální situaci podniku. Studenti se seznámí se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikrookolí, a faktory, které je nutno sledo-vat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky v oblasti řízení, jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které umožňují správné pochopení místa, významu a vlivu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky.
Osnova
  • 1.Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktic-ké a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2.Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3.Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globál-ním prostředí. 4.Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, ži-votní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5.Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a je-jich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6.Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekono-mická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7.Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifi-kace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8.Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativ-ní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
Metody hodnocení
V návaznosti na předmět B_RP_1 vypracovat a obhájit ročníkovou práci jako předpoklad účasti u zkoušky
Informace učitele
[1]ČASTORÁL, Z.:Správa majetku Praha: VŠFS, o.p.s., 2005 [2]KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K.: Podnikový marketing. Praha: VŠFS,2004 ISBN: 80-86754-31-6 [3]DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000, ISBN 80-7261-021-X [4]KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C.H. Beck, 2006 ISBN 80-7179-453-8 [5]PETŘÍKOVÁ, R.:Lidé v procesech řízení (multikulturní dimenze podnikání. Praha: Professional Publishing, 2007 ISBN 978-80-86946-28-3 [6]PITRA, Z.:Základy managementu (management organizací v globálním světě počátku 21. století)Praha: Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-33-7 [7]STEINÖCKER, R.:Strategický controlling Praha: BaBtext, 1997 [8]ŠULÁK, M.,VACÍK, E. Strategické řízení v podnicích a projektech Praha: VŠFS, o.p.s., 2005 ISBN 80-86754-35-9 [9]ŠMÍDA, F.:Strategie v podnikové praxi Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-41-X [10]TRUNEČEK, J.:Znalostní podnik ve znalostní společnosti Praha: Professional Publishing, 2003.ISBN 80-86419-35-5 [11]VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace Praha: Management Press, 2002 ISBN 80-7261-029-5
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.