N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2026
Rozsah
0/2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ing. Petr Mach, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Předpoklady
Předchozí absolvování jiných předmětů není podmínkou, ale předpokládá se základní znalost mikroekonomie a teorie managementu a marketingu a základní znalost ústavy a legislativního procesu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Lobbing, prosazování zájmů prostřednictvím přesvědčování politiků a úředníků, se stal nedílnou součástí legislativního procesu v demokratickém státě. Některé firmy využívají lobbing k prosazení svých komerčních zájmů, některé neziskové organizace využívají lobbing k prosazení svých nekomerčních zájmů.
Tento kurz je na jedné straně určen pro budoucí či současné manažery firem, pro pracovníky v oblasti vztahu s veřejností a s vládou i profesionální lobbisty, kteří se můžou dostat do pozice, kdy budou lobbovat za nějakou legislativní změnu, která by jim měla přinést prospěch. Pro ně je kurz návodem, jak lobbovat i seznámením s teoriemi, které fenomén lobbování vysvětlují.
Kurz je ale určen i pro druhou stranu lobbingového vztahu – budoucí či současné úředníky a politiky, kteří budou lobbingu čelit, a také pro novináře, politology a policisty, kteří můžou při své práci přijít s lobbingem do styku. Kurz jim pomůže pochopit co je lobbing a na jakých principech je založen, proč se s ním budou setkávat, kdy je lobbing v souladu se zákonem a dobrými mravy, a kdy je za hranou.
Kurz integruje relevantní poznatky oborů, jako je ekonomie, management, etika a filosofie, matematika, právo a politická věda a shrnuje je do ucelené teorie lobbingu.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student umět definovat, poznat a pochopit podstatu a smysl lobbingu a fundraisingu. Bude umět aplikovat základní manažerské metody na lobbing a popsat legislativní proces. Bude schopen vysvětlit koncept paretovské efektivnosti v souvislosti s lobbingem a vysvětlit podstatu a řízení rizika v lobbingovém projektu. Student bude umět vysvětlit logiku kolektivního jednání a problém černého pasažéra a aplikovat teorii her na lobbing.
Osnova
1. Co je lobbing 2. Řízení lobbingového projektu 3. Politický a ústavní systém ČR 4. Lobbing a korupce 5. Lobbing a etika 6. Lobbing a rozhodování za rizika 7. Teorie kolektivního jednání. 8. Lobbing a teorie veřejné volby 9. Rent-seeking. 10. Lobbing a teorie her 11. Regulace lobbingu 12. Fundraising
Literatura
    povinná literatura
  • MACH, Petr. Lobbing. 1. vyd. Praha: VŠFS, 2021, 132 s. ISBN 978-80-7408-216-0. URL info
  • Poslanecká sněmovna. Proces přijímání zákonů. https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173
    doporučená literatura
  • PRŮŠA Jan a Pavel RYSKA. Korupce. Ekonomie vs. Mýty. 1. vyd. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku. 2013. 104 s. ISBN 978-80-87806-03-6.
  • MULLER, Karel, LABOUTKOVÁ, Šárka, VYMĚTAL, Petr a kol. Lobbing v moderních demokraciích. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-3165-0.
  • Úřad vlády České republiky. Oddělení boje s korupcí. Vládní koncepce v boji s korupcí – vždy aktuální. Plnění úkolů Strategie vlády v boji proti korupci.
  • Thomson, Stuart. Public Affairs in Practice : A Practical Guide to Lobbying, Kogan Page, 2006. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/detail.action?docID=288523. Dostupné na https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/home.
  • TAJTÁKOVÁ, Mária a kol. Marketing neziskových organizácií, športu a kultury. 1. vyd. Trenčín: Vysoká škola manažmentu v Trenčíně. 2016. 194 a. ISBN 978-80-8186-407-4.
  • WAWROSZ, Petr. Korupce v redistribučním prostředí - Česká republika, Evropa, svět. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2016. 363 s. ISBN 978-80-88018-07-0. https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1456/240882/habilitacni_prace/Wawrosz_Korupce_v_re
  • OECD. Lobbyists, Governments and Public Trust. Volume 3. Impl ementi ng the OECD Principl es for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD Publishing. 2014. 228 s. ISBN 978-92-64-21421-7.
  • BITONTI, Alberto a Phil HARRIS, ed. Lobbying in Europe: public affairs and the lobbying industry in 28 EU countries. London : Palgrave Macmillan. 2017. 368 s. ISBN 978-1-137-55256-3.
Výukové metody
V prezenční formě výuky proběhne cyklus 12 přednášek, přičemž výklad bude doplňován praktickými příklady z lobbistické a fundraisingové praxe, jakož i diskuzemi na konkrétní témata. Interaktivní metody výuky budou zaměřeny především na získání schopnosti studentů prezentovat a obhájit svůj názor, náhled, schopnost argumentace. Výuka v kombinované formě – 4 bloky- studia předpokládá průběžnou přípravu studentů na hromadné konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu v praxi. Odborné dovednosti student získá především prostřednictvím vlastního zpracování, řešení případových studií a přípravy dílčích prezentací. Předmět je postaven na kritickém myšlení orientovaném na schopnost prezentace, komunikace a schopnosti argumentace, aktivním přístupu ke světu, otevřeném přístupu k etickým diskusím. Důraz je kladen na exaktní myšlení založené na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnosti práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Studenti v distanční formě výuky musí absolvovat 1 interaktivní online tutoriál. Studují samostatně pomocí učebnice a videí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ZÁPOČTEM

Prezenční studium:
Podmínkou zápočtu je
A) splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní interakce)
B) Vypracování a prezentace lobbingového/fundraisingového projektu
C) Zápočtový test

Kombinované studium:

Podmínkou získání zápočtu je
A) Splnění povinnosti aktivní docházky v min. 50% řízených konzultací (včetně aktivního zapojení)
B) Vypracování a prezentace lobbingového/fundraisingového projektu
C) Zápočtový test

Podmínky pro studenty s individuálním studijním plánem:
-Odevzdání prezentace
-Splnění online zápočtového testu.
Informace učitele
Ing. Petr Mach, Ph.D. kromě kurzu "lobbying" vyučuje v angličtině kurzy microeconomics and macroeconomics na bakalářském a magisterském stupni a kurz Měnová teorie a politika na magisterském stupni (česky). Pracoval jako poradce prezidenta republiky Václava Klause a v letech 2014-2017 působil jako poslanec Evropského parlamentu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2026/N_Lob