VSFS:N_SMK Sociologie market. komunikace - Informace o předmětu
N_SMK Sociologie marketingové komunikace
Vysoká škola finanční a správnízima 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_SMK/cNPH: Čt 14:00–14:44 E304, Čt 14:45–15:30 E304, kromě Čt 24. 10. ; a St 13. 11. 14:00–15:30 E227, J. Cirklová
N_SMK/pNPH: každé liché úterý 8:45–9:29 E307, každé liché úterý 9:30–10:15 E307, O. Roubal - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu by si měl student osvojit si úlohu marketingové komunikace jako intervenčního faktoru v rozhodovacím procesu a spotřebním chování lidí. Sociologie marketingové komunikace je předmětem profilujícího základu, zaměřeného na aplikaci sociologického myšlení v marketingové a komunikační sféře profesionálních aktivit. Cílem předmětu je studenty motivovat k využívání teoretických a empirických poznatků sociologického typu vědění v komplexu moderní marketingové komunikace. Studenti budou schopni kriticky interpretovat a kvalifikovaně hodnotit marketingové aktivity v kontextu dynamiky sociálních změn a kulturních procesů společenského života. Budou disponovat znalostmi o soudobých společenských trendech, proměnách hodnot, norem, životních postojů a životního stylu. V kontextu těchto sociologických znalostí, studenti dále porozumí proměnám spotřebního chování, modelům nakupování a motivům konzumenství v soudobé společnosti. Zvláštní pozornost zaměříme na témata individualizace, hédonismu nebo identity v kontextu spotřebního chování a rozhodování. Studenti budou orientování o aktuálním stavu poznání v oblastech sociologie spotřeby, sociologie značky a sociologie reklamy.
- Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- 1. Sociologické myšlení a marketingová komunikace – podstata a význam sociologického poznání v marketingových a komunikačních strategií. 2. Specifika vztahů sociologie a marketingové komunikace – synergické efekty propojení akademické sociologie a marketingových aktivit v mediální sféře. 3. Sociologie marketingové komunikace. Alfa a Beta dimenze sociologie marketingové komunikace. Sociologická kritika konzumní společnosti a produkce neviditelných rizik. 4. Hodnoty, proměny spotřebního chování a teorie nakupování. 5. Osobnost spotřebitele, vědomé a nevědomé procesy, iracionalita a kognitivní zkreslení. Typologie spotřebitelů a spotřebitelské rozhodování. Sociální experimenty a jejich využití v praxi. 6. Účinky reklamy a skeptický spotřebitel - výzkumy k účinkům reklamy, typy recipientů a nové formáty reklamy. 7. Spotřeba a kultura. Spotřební kultura a teorie spotřební kultury. Sociální, ekonomické a kulturní paradigma spotřeby. 8. Ambivalentní podstata spotřební kultury. Svoboda volby a nejistota. 9. Privatismus a akcentování hodnot individualismu v reklamních kampaních. 10. Konzumentství, štěstí a spokojenost. Paradox růstu. Easterlinův paradox. 11. Spotřebitel a problém volby – proč méně může být více? Nové výzvy obchodním strategiím a komunikačním kampaním produktů. 12. Formy hédonismu – konzumní a kreativní hédonismus v teorii a empirii. Kreativní hédonismus a návrat k epikurejství v podmínkách konzumní společnosti. Kult okamžiku a kult odložené radosti.
- Literatura
- povinná literatura
- MAIELLO, Giuseppe a Ondřej ROUBAL. Média a kultura. Od primární orální kultury ke konstrukci kyber-prostorových identit v éře digitální komunikace. 1. vyd. Praha: VŠFS, 2020. 126 s. EUpress. ISBN 978-80-7408-179-8.
- ROUBAL, Ondřej. Consumer Culture and the Paradox of Choice in an Ambivalent Era of Emancipation of Individual Freedoms. In Fatih Sahin, Cevat Soylemez. Navigating the Shifting Landscape of Consumer Behavior. 1. edition. Hershey, Pennsylvania, USA: IGI Gl
- Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2015, 121 s. Edice Eupress. ISBN 978-80-7408-102-6
- ROUBAL, Ondřej. Consumer Culture and Abundance of Choices: Having More, Feeling Blue. In Umut Ayman. A New Era of Consumer Behavior - In and Beyond the Pandemic. UK, London: IntechOpen, 2023. s. 3-21. IntechOpen Series. Business, Management and Economics
- Roubal, Ondřej. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS, 2014, 56 s. ISBN 978-80-7408-087-6
- doporučená literatura
- ROUBAL, Ondřej a Jitka CIRKLOVÁ. Crisis of Masculinity, Erotic Capital, and Male Grooming in the Sociology of Marketing Communications. Communication Today. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, 2020, roč. 11, č. 2, s.
- ROUBAL, Ondřej. JANUS' FACE OF CONSUMER CULTURE. European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania): Technical University of Iasi, 2017, roč. 13, č. 6, s. 219-229. ISSN 1841-0464.
- LURY, C.: Consumer Culture. Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0-7456-4330-4
- STILLERMAN, J.: The Sociology of Consumption. A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2015. ISBN 978-07-456-6127-8
- GRAVES, P. Consumer.ology. The True about Consumers and Psychology of Shopping. UK: Nicholas Brealey, 2013. ISBN 978-1-85788-576-7.
- LIPOVETSKY, G.: Hypermoderní doba. Od požitku k úzkosti. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4
- ZAHRÁDKA, P. (ed.). Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-244-2858-1
- ROUBAL, Ondřej. The Erotic Capital of Men from the Perspective of the Sociology of Marketing Communication. In Kusá, A., Zaušková, A., Bučková, Z.. Marketing Identity 2019. Offline is the new online. Trnava, Slovakia: Faculty of Mass Media Communication,
- ROUBAL, Ondřej. Maximizers and Satisficers In Consumer Culture Changes. Communication Today, FMK UCM Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, 2018, roč. 9, č. 2, s. 38-54. ISSN 1338-130X.
- ROUBAL, Ondřej. JANUS' FACE OF CONSUMER CULTURE. European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania): Technical University of Iasi, 2017, roč. 13, č. 6, s. 219-229. ISSN 1841-0464.
- Výukové metody
- Přednášky, zpracování seminární práce na zadané téma a účast na empirickém šetření - provedení výzkumných rozhovorů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou. a)zápočet - povinností je zpracovat seminární práci na téma, které odráží tematickou strukturu problémů, diskutovaných v průběhu zimního semestru. Seminární práce musí splňovat formální kritéria kladená na typ kvalifikačních prací, s důrazem na práci s odbornými zdroji, jejich citováním a odkazováním (pokud to forma jejího zpracování umožňuje). Seminární práce může být formou eseje, rešerše, komparativní studie nebo zprávou vlastní empirické práce. Seminární práce je v rozsahu 5-10 normostran. V průběhu semestru je povinností studentů prezentovat v rozsahu 20 minut záměr, cíle a hlavní strukturu seminární práce. b) Zkouška - test 20 uzavřených otázek ( 1 správná odpověď je 1 bod). Minimum k úspěšnému zvládnutí zkoušky je 14 bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/N_SMK