VSFS:N_SMK Sociologie marketingové komuni - Informace o předmětu
N_SMK Sociologie marketingové komunikace
Vysoká škola finanční a správníléto 2011
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. František Zich, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_SMK/pMMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M16, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M16, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M16, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M16, F. Zich
N_SMK/pMPH: Út 10:30–11:14 S11, Út 11:15–12:00 S11, F. Zich
N_SMK/uMPH: Út 22. 3. 17:30–19:00 S26, Út 29. 3. 17:30–19:00 S26, Út 12. 4. 17:30–19:00 S26, 19:15–20:45 S26, I. Petrová
N_SMK/vMKL: Pá 8. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Pá 29. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, Z. Cecava
N_SMK/vMMO: Pá 18. 2. 15:30–17:00 M24, 17:15–18:45 M24, Pá 4. 3. 15:30–17:00 M24, 17:15–18:45 M24, F. Zich
N_SMK/vMPH: Pá 1. 4. 15:30–17:00 S21, Pá 15. 4. 15:30–17:00 S21, Pá 6. 5. 15:30–17:00 S21, 17:15–18:45 S21, I. Petrová - Předpoklady
- Znalosti základů sociologie na úrovni bakalářského studia ukončené úspěšnou zkouškou Zkouška z předmětu sociologické teorie soudobé společnosti Prerekvizity: Sociologické teorie moderní společnosti, Metody marketingového výzkumu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Objasnění sociálních souvislostí a dopadů marketingové komunikace na společnost, sociální strukturu společnosti a na hlavní sociální skupiny. Sociální externality (vnitřní, vnější) marketingové komunikace. Dopady v oblasti formování životních hodnot a životních stereotypů. Struktura sociálních milieu moderní společnosti jako výsledek a východisko marketingové komunikace. Marketingová komunikace v každodenním způsobu života a ve struktuře času člověka. Životní způsob. Postoje veřejnosti k metodám marketingové komunikace a reklamě (důvěryhodnost, problém manipulace). Globalizace marketingové komunikace a její metody působení. Nové trendy v marketingové komunikaci a jejich možné sociální důsledky (internet, informační technologie).Součástí výuky je účast na empirickém výzkumu vedlejších efektů marketingové komunikace.
- Osnova
- NTato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Vymezení specifiky a obsahu sociologie marketingové komunikace, význam strukturálního a vztahového přístupu. 2.Marketingová komunikace jako samostatné „odvětví“ lidské činnosti z pohledu sociologie 3. Struktura lidského činu – motivy, naplnění, dopady na mezilidské vztahy – teorie jednání. v návaznosti na interpretativní sociologii. Etnometodologie: Každodennost, skryté předpoklady základů sociálního chování – každodenní komunikace, indexikalita (Garfinkel) 4. Nezamýšlené důsledky MK. Problémy jejich poznání a evaluace. Pozitivní a negativní příklady. Metody empirické evidence vedlejších efektů MK 5. Postoje veřejnosti k marketingové komunikaci (etické aspekty, důvěryhodnost, manipulace, možnosti substituce apod.). 6. Problém osobní a sociální identity člověka ve vztahu k MK - teorie rámce (Goffman) 7.Sociální struktura sociologické hledisko (skupina status, vrstva) a srovnání s marketingovými pojmy (cílová skupina, segment apod.) 8. Způsob života, životní styl, pojmy. Vymezení pojmů – způsob života a životní styl - typy 9. Sociologie spotřeby, domácnosti, vybavenost rodinné účty, rozhodvání, priority 10. Vliv MK na hodnotovou orientaci a postoje lidí. Integrační a desintegeační vlivy MK na soudobou společnost. Vznik spotřebitelskýžch stereotypů, problém memů 11. Marketing a globalizace, multikulturalismus, nadnárodní povaha marketingu, unifikace, přednosti, nedostatky, problém národních specifik 12. Kritika MK, negativní efekty MK, antireklama
- Literatura
- povinná literatura
- Kubátová, H. : Sociologie životního způsobu, Grada, Praha, 2009
- doporučená literatura
- Libor Prudký akal.: Inventura hodnot, Academia, Praha, 2009
- N. Kleinová: Bez loga, Arga, /dokořán, Praha, 2005
- Dufková, J., Tuček, M. (ed.): Proměny způsobu života. Pp. 168-202. In. Tuček, M. (ed.). Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.
- Výukové metody
- Přednášky, účast na průzkumu Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Ukončeno ZK (6 kreditů) Předmět je ukončen písemným testem. Součástí zkoušky je účast na zadaném průzkumu.
- Informace učitele
- Během semestru bude postupně prováděn průzkum k problematice nezamýšlených důsledků marketingové komunikace ve společnosti, kterého se zúčastní všichni posluchači formou provedení řízených rozhovorů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2011/N_SMK